شناسهٔ خبر: 34660423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بعد سال‌ها دوری؛

بازگشت همه به کارت سوخت

۲۰ مرداد، موعدی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای بازگردانی کارت سوخت خودرو‌ها به روند سوختگیری، اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

بازگشت کارت سوختبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز البرز، کارت های سوخت تا 3 خرداد 1394، زمانی که بنزین به تک نرخ هزار تومان برای هر لیتر برسد جایگاه ویژه ای در کیف پول مردم داشت و معمولا همه آن را کنار کارت های بانکی نگهداری می کردند اما رفته رفته که سهمیه بنزین 700 تومانی مردم در کارت ها ته کشید، کارت سوخت ها هم رونق خود را از دست داد و در کیف پول ها پشت کارت های ویزیت معمولی پنهان شد.

اما گویا این روزها کارت سوخت به سمت روزهای اوج می رود.

امیر وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در روز 9 مرداد امسال در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، خبر قطعی از بازگشت کارت سوخت به چرخه داد و گفت: مرحله اول اجرای طرح استفاده مردم از کارت های سوخت شخصی، از 20 مرداد در 4 کلانشهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان عملی و بعد از ارزیابی نتایج، در سایر نقاط کشور نیز اجرایی می شود.

کرج آماده اجرای طرح

بازگشت کارت سوختکلانشهر کرج یکی از پایلوت های اجرای این طرح است که خود را محیای عملیاتی کردن این فاز اجرایی می کند.

شاه مرادی معاون اقتصادی استاندار البرز در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اعلام آمادگی برای اجرای این طرح در سراسر استان گفت: تلاش شبانه روزی برای فراهم کردن زیرساخت های مناسب این طرح صورت گرفته است و 69 جایگاه عرضه سوخت البرز، آمادگی دارد تا به مردم خدمات رسانی کند.

اما در اجرای این طرح آمادگی دولتی تنها یک روی سکه است و نیاز است که مردم هم آمادگی کسب کنند.

مشکلات اجرایی طرح

5 سال پیش که رفته رفته کارت های سوخت از چرخه استفاده خارج می شد خیلی ها این کارت را گم کردند و یا اگر آن را هم نگه داشتند رمز آن را فراموش کرده اند.

پیش از این در اطلاعیه های مختلفی آمده بود کسانی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اند چهار رقم آخر کد ملی خود را به عنوان رمز وارد کنند.

در این میان عده ای کارت سوخت قبلی را دارند اما رمز آن را فراموش کرده اند و یا تغییر در ماکیت خودرو آنها رخ داده است.

معاون اقتصادی استاندار البرز در رابطه با مشکل فراموش کردن رمزها گفت: سیستمی در تمام جایگاه های عرضه سوخت استان ایجاد شده است که اگر مالک به همراه مدارک به جایگاه مراجعه کند می تواند رمز خود را بازیابی کند.

فرصتی دیگر برای بازیابی رمزهای قدیمی

بازگشت کارت سوختکاهی مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از فرصتی جدید برای بازیابی رمز های کارت سوخت خبر داد و گفت: از 16 مرداد به مدت یک ماه رمز کارت سوخت خودروها به 4 رقم آخر کد ملی شخصی که کارت سوخت خودرو به نامش صادر شده است تغییر می یابد و مردم می توانند از این راه کارت خود را فعال کنند.

تکلیف کارت های مفقودی

پیش تر در مصاحبه های مختلف عنوان شده بود که اگر کارت سوختی موجود نبود به مراکز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در استان خود مراجعه کنید.

با مراجعه های مردم مشخص شد تعداد زیادی از مردم با این مشکل مواجه هستند؛ پس اطلاعیه ای در مورد مراجعه مردم به مراکز پلیس 10+ صادر شد تا مالکان خودروها به این محل ها مراجعه و در خواست دریافت کارت سوخت را ارائه دهند.

طبق این اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی، صادر می‌شود و از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.

رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت و گوی تلفنی با تحریریه خبر صداوسیمای البرز با اعلام این موضوع که تاکنون 2میلیون و 700 هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت ارائه شده است، گفت: تاکنون بر اساس آمارها حدود یک میلیون و 600 هزار کارت سوخت صادر وبخشی از این تعداد تحویل پست شده است و روند صدور باقی کارت ها نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه روند صدور تا رسیدن کارت به دست مالک خودرو بین 10 تا 15 روز طول می کشد، افزود: لازم به ذکر است تمام ساکنان 4 کلانشهری که پایلوت اجرای این طرح هستند و تا پایان تیر درخواست خود را ارائه داده بودند، کارت سوخت به دست آن ها رسیده و قابل استفاده است.

چالشی دیگر در کرج

بازگشت کارت سوختاما نکته ای مرکز استان البرز را از 3 کلانشهر دیگر شاخص تر نموده است؛ کرج شاهراه مواصلاتی 13 استان کشور است; آیا برای کارت سوخت مسافرانی که از مسیرهای این استان عبور میکنند، فکری شده است یا خیر؟

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به این چالش گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده کارت سوخت جایگاه ها حذف نمی شود و کسانی که کارت سوخت ندارند یا به هر دلیلی امکان استفاده از آن را ندارند، می توانند از این کارت سوخت ها استفاده کنند.

رضایی در کنار اطمینان خاطری که به مردم داد ذکر این تذکر را نیز ضروری دانست که رفته رفته در مراحل مختلف اجرای این طرح، دسترسی و امکانات کارت سوخت جایگاه ها نیز محدود می شود و نیاز است کسانی که کارت سوخت ندارند هرچه سریع تر برای دریافت آن اقدام کنند.

حال باید دید اجرای این طرح ملی که هزینه های فراوانی برای کشور در پی داشته است تا چه حد می تواند در برابر روند قاچاق سوخت مانع ایجاد کند.

<div id="video-display-embed-code_3821075"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2497125/3821075?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما