به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین،حمیدرضا صمدی، در نشست خبری که حاشیه بازدید خبرنگاران از خط تولید باکهای پلیمری و سایر محصولات تولیدی هلدینگ رایزکو برگزار شد با اشاره به آوار تحریمها اظهار کرد:در زمان برداشتن تحریم قبل می توانستیم برای بازنگری شرایط برنامه داشته باشیم که اما این اتفاق نیفتاد و همین موضوع موجب ادامه ضربه تحریم ها به این صنعت، وجود خودرو در کف کارخانه ها و عدم تعادل قیمت و میزان عرضه در بازار شده است.
این فعال صنعت قطعه سازی افزود: چرا صنعت خودرو سازی و قطعه سازی همواره متهم ردیف اول هستند در حالیکه امروز حدود یک و نیم میلیون نفر از فعالیت در این دو صنعت نان به خانه میبرند. نباید با عدم بازنگری و بازسازی مجدد، حیات این صنعت به خطر بیافتد. مدیران صنعتی باید از هم اکنون به فکر تغییر شرایط و ارتقاء باشند که این موضوع اصلی ترین قدم رایزکو در زمان تحریم و بعد از تحریم است.
*ایجاد سایت مستقل قطعه سازی توسط رایزکو در سایر کشورها
صمدی با اشاره به دست آوردهای رایزکو در زمان تحریم، گفت: ما توانستیم با قیمت های رقبای چینی رقابت و صادرات انجام دهیم. همچنین با وجود قطع روابط در شرایط تحریم برنامهی دیگری برای اقتصاد این کشور داریم که یکی از آن ها شروع تولید در سایر کشورها است.
وی درباره برنامه های این گروه صنعتی در حوزه ی صنعت و قطعه سازی اظهار کرد: در این حوزه سعی بر ایجاد سایت مستقل تولید قطعات در سایر کشورها داریم تا فرزندان این کشور با فعالیت و آموزش در آن سایت ها بتوانند به سرمایه ملی بیافزایند.
صمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت کیفیت در این گروه قطعه سازی، بیان کرد: کیفیت در این هلدینگ به عنوان بازرس کنار تولید است و به همین دلیل همه افراد شاغل در گروه رایزکو به کیفیت متعهد هستند؛ در اصل کیفیت جزئی از الزامات، کار روزانه و مدیریت ما است.
چه کسانی از ایجاد اختلاف میان قطعه سازان و خودروساران سود میبرند؟
عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی در پاسخ به اینکه حل مشکلات موجود میان قطعه سازان و خودروسازان چه راهکاری دارد؟، تصریح کرد: در گام ابتدایی همه قطعه سازان باید در یک انجمن واحد دور هم شده و یک صدا باشند. از سوی دیگر باید مشخص شود چه کسانی از مطرح کردن و سیاه نمایی موضوعات میان خودروسازان و قطعه سازان نفع میبرند؟ در حالیکه ما تلاش می کنیم مشکلات خود را درون خانواده حل کنیم، عده ای در حال ایجاد اختلاف و حرکت برخلاف تولید ملی و فرمایشات مقام معظم رهبری هستند.
صمدی با اشاره به اهمیت رسانه ها گفت: خواهش بنده از رسانه ها دستیابی به استقلال و نوشتن حقیقت است. برخی از رسانه های کشور با گذشت زمان هنوز به استقلال لازم نرسیده و متاسفانه در برخی موارد شاهد انعکاس اخبار کذب در ازای دریافت مبلغ هستیم.
**مسئولیت های اجتماعی رایزکو
او با اشاره به ارتباط رسانه ها و مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: یکی از وظایف و تعهدات مجموعه رایزکو مسئولیت اجتماعی است که اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال آب معدنی دی دی به عنوان زیر مجموعه این هلدینگ همه سود خود را به مسئولیت های اجتماعی اختصاص داده است. درآمد رنگ سبز آب معدنی دی دی، به محیط زیست، رنگ آبی به کودکان کار یا بدسرپرست و رنگ صورتی به پیشگیری از سرطان سینه اختصاص داده شده است.
صمدی با تاکید بر اینکه تعهد ما حفظ و رشد اقتصاد ملی است، گفت: ما سعی در احیا کردن صنعت قطعه سازی داریم و به همین دلیل تکنولوژی در گروه رایزکو به سرعت در حال به روز شدن است؛ حتی در بسیاری از قسمت های این مجموعه، از تکنولوژی روز دنیا استفاده می شود که وجود آن ها برای کشور سرمایه ملی محسوب می شود.
۱۴ تا ۱۸ درصد هزینه انتقال پول در شرایط تحریم
او درباره تولید در شرایط دشوار تحریم گفت: در این شرایط تولید بسیار دشوار و فرسایشی شده است. نبود نگاه صحیح به قیمت تمام شده و پرداخت مطالبات قطعه سازان، باعث تضعیف آن ها در این صنعت شده است. بودجه های ما برای تجاری کردن خودروهای کف کارخانه ها استفاده می شوند.
صمدی ادامه داد: همچنین برای انتقال پول باید ۱۴ تا ۱۸ درصد هزینه سربار پرداخت شود که فقط بانک ها و شرکت های واسط از آن سود می برند و در حالیکه خودروسازان قطعه سازان باید از همکاری دولت و بانک ها در چنین شرایطی برخوردار شوند، همواره متهم بوده و بهره ای نیز نبرده اند.
نظر شما