شناسهٔ خبر: 34642711 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ سوالات مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخاب رشته کنکور سراسری

یک مشاور تحصیلی به سوالات مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۸ پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری/ پاسخ سوالات پر تکرار را اینجا ببینیدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۹۸، ۱۵ مرداد ماه انجام شد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند از روز یکشنبه ۲۰ مرداد ماه تا ۲۴ همین ماه نسبت به انتخاب رشته مورد علاقه خود که متناسب با رتبه دریافتی باشد اقدام کنند.

با توجه به اینکه فرایند انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور از حساسیت بالایی برخوردار است سوالات متفاوتی حول این موضوع برای آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سوالات خود درباره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ را اینجا بپرسید

برای کمک به داوطلبان کنکوری بخشی از سوالات پر تکرار درباره انتخاب رشته را از افشین مسافری مشاور تحصیلی جویا شدیم تا داوطلبان بتوانند در انتخاب رشته خود آگاهانه عمل کنند؛ در ادامه سوالات پر تکرار با پاسخ آن را مرور می‌کنیم:

سوال: اینجانب دانشجوی دانشگاه آزاد هستم و در کنکور ۹۸ شرکت کرده و در دوره روزانه مجاز شدم برای انتخاب رشته باید از دانشگاه انصراف دهم یا زمانی که رشته انتخابی من تایید شد باید این کار انجام شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بعد از اعلام نتایج نهایی انصراف دهید.

سوال: چرا قسمت معدل کتبی دیپلم صفر زده شده در حالی که در زمان مقرر سوابق تحصیلی تایید شده بود سازمان سنجش هم با شماره تلفن اعلامی ۴۲۱۶۳ پاسخگو نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: این سوال را می‌توانید از لینک http://srv۲.sanjesh.org/p_kart/index.php/students_savabegh/sar/svbgh_ctrl/ از طریق سازمان سنجش پیگیری کنید.

سوال: برای انتخاب رشته بهتر است خودم آن را انجام دهم یا به مشاور مراجعه کنم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: قطعا به یک مشاور معتبر و مطلع مراجعه کنید در ضمن هرگز فقط بر اساس اطلاعات نرم افزا‌ها، انتخاب رشته نکنید.

سوال: به نظر شما با رتبه ۱۶ هزار منطقه ۳ کنکور انسانی می‌توانم آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز قبول شوم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: اولین شرط قبولی در دانشگاه فرهنگیان نمره خام بالای ۶ هزار و ۵۰۰ است که پس از احراز شرایط علمی به مصاحبه دعوت خواهید شد، ولی با رتبه مذکور احتمال قبولی بسیار ضعیف است.

سوال: با رتبه یک هزار و ۷۰۰ سهمیه ۵ درصدی آیا پزشکی خودگردان یا دانشگاه آزاد امکان قبولی است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: احتمال قبولی تا حدی وجود دارد در مورد دانشگاه آزاد هم باید به رتبه کشوری خود دقت کنید که احتمال قبولی را افزایش می‌دهد.

سوال: پسرم با رتبه ۱۵ هزار و ۷۰۰ تجربی زیر گروه یک در چه رشته‌های قابل توجه و آینده دار می‌تواند ادامه تحصیل دهد آیا برای تحصیل در دانشگاه‌های نظامی با همین رتبه امیدی است یا اصلا در دفترچه دانشگاه‌ها وجود ندارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: ابتدا باید بفرمایید در چه استان‌های امکان اسکان و موافقت خانواده برای قبولی وجود دارد، ولی با رتبه فوق در رشته‌های علوم پایه شهرستان و برخی رشته‌های پیراپزشکی احتمال قبولی است در مورد دانشکده‌های های نظامی و افسری کنکور جداگانه‌ای برگزار شده که ارتباطی به کنکور سراسری ندارد.

سوال: نمره من ۶ هزار و ۴۳۶ شده و نمره لازم برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۶ هزار و ۵۰۰ است با توجه به اختلاف کم می‌توانم برای انتخاب این دانشگاه اقدام کنم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: متاسفانه خیر در کارنامه شما دانشگاه فرهنگیان غیر مجاز درج شده است.

سوال: رتبه ۸۳۶ ریاضی را آوردم چه رشته‌ای را انتخاب کنم بهتر است و آیا با این رتبه می‌توانم مستقیما بورسیه دانشگاه‌های معتبر دنیا را بگیرم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: اینگونه سوال پرسیدن درباره انتخاب رشته پایه و اساسی ندارد ابتدا باید درباره نوع سهمیه و اطلاعات این چنینی توضیح دهید، همچنین در مورد آخرین شرط قبولی دانشگاه‌های مختلف هم می‌توانید به سایت موسسات آموزشی مراجعه کنید در مورد رشته‌ها علاقه و توانایی‌های شما بسیار اهمیت دارد و پیشنهاد سایرین نمی‌تواند خیلی برای شما موثر باشد.

سوال: در اطلاعیه سازمان سنجش توضیح داده شده است که افراد غیر مجاز انتخاب رشته روزانه‌ای که آزمون عملی تربیت بدنی داده‌اند می‌توانند تربیت بدنی روزانه را انتخاب کنند حال سوال اینجاست من که روزانه مجاز شده‌ام، اما برای دانشگاه فرهنگیان غیر مجاز هستم می‌توانم با پرداخت هزینه ثبت نام دانشگاه فرهنگیان برای تربیت بدنی اقدام کنم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، فنی علوم تجربی و علوم انسانی علاقه‌مند به رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره روزانه و نوبت دوم مجاز نشده‌اند در صورتی که در زمان مقرر (سوم تا ششم مرداد ماه) در آزمون عملی شرکت کردند به آنان اجازه انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم منحصرا در این رشته‌ها داده شده است و این موضوع در کارنامه نتایج اولیه برای داوطلبان مشخص شده است.

سوال: در انتخاب رشته نیمه متمرکز حداکثر چند کد رشته محل را می‌توان در اولویت‌ها انتخاب کرد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: امسال در مورد کد رشته‌های نیمه متمرکز مانند رشته‌های متمرکز با مصاحبه عمل خواهد شد و بر اساس علاقه می‌توان از ۱ تا ۱۵۰ انتخاب داشت همچنین محدودیتی برای انتخاب از نظر تعداد وجود ندارد.

سوال: دفترچه کد رشته محل‌ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را چگونه دریافت و کد‌ها را وارد کنیم؟ آیا انتخاب رشته‌ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی جدا از انتخاب رشته کنکور سراسری است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: پذیرش در رشته محل‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات پذیرنده در سال ۱۳۹۸ به صورت جدا از رشته محل‌های با آزمون و مستقل از این مرحله با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و با ملاک معدل کتبی دیپلم با توجه به نوع دیپلم داوطلب و رشته انتخابی وی انجام می‌شود.

داوطلبان متقاضی (اعم از اینکه در آزمون سراسری ثبت نام کرده یا نکرده یا در جلسه آزمون حاضر و یا غایب بوده اند) می‌توانند به سامانه پذیرش دانشجو صرفاً براساس سوابق تحصیلی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان که از تاریخ ۹۷/۱۲/۲۰ فعال شده و تا تاریخ ۹۸/۰۶/۲۸ نیز فعال است،  مراجعه و با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای مربوط نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

لازم به توضیح است دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته در رشته‌های پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی از تاریخ ۹۷/۱۱/۱۷ در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به همراه اطلاعیه‌های اصلاحی آن قرار گرفته است و هم اکنون نیز درسایت قرار دارد، لذا کدرشته محل‌های مربوط به پذیرش براساس سوابق تحصیلی در دفترچه راهنمای شماره (۲) که در تاریخ ۹۸/۰۵/۱۷ منتشر می‌شود درج نشده است.

سوال: با رتبه ۳ هزار و ۹۵۲ انسانی تهران امکان قبولی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را دارم در ضمن من ۲ سال دهم و یازدهم را شهرستان بودم، اما سال اخذ دیپلم تهران هستم آیا فقط فرهنگیان تهران امکان قبولی وجود دارد یا شهرستان هم می‌توانم انتخاب کنم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به سال‌های تحصیل سه سال دبیرستان شما بومی محل تولد خود محسوب می‌شوید.

سوال: دیپلم تجربی دارم آیا برای ما رشته مهندسی پزشکی دانشگاه دولتی یا آزاد امکان تحصیل وجود دارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: در صورتی که در کنکور تجربی شرکت کرده‌اید نمی‌توانید رشته مهندسی پزشکی انتخاب کنید.

سوال: ملاک اصلی در قبولی رتبه کل است یا رتبه در زیرگروه؟ اگر هر دو موثرند تاثیر کدام بیشتر می‌شود؟ رتبه کل من ۴ هزار و ۳۰۰، رتبه در منطقه ۱، یک‌هزار و ۴۱۳ و رتبه در زیرگروه ۲ علوم تجربی حدود یک‌هزار و ۸۰۰ است آیا داروسازی دولتی قبول می‌شوم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: در انتخاب رشته اصولی و درست در اصل رتبه در هر یک از زیر گروه‌ها مهم است، اما به دلیل سهولت در انتخاب رشته و اختلاف بسیار ناچیز در رتبه‌ها در زیرگروه‌ها با رتبه کل در سهمیه از رتبه در سهمیه برای انتخاب رشته استفاده می‌شود.

سوال: اگر شخصی در انتخاب رشته روزانه زبان‌های خارجه قبول شود سال بعد می‌تواند روزانه گروه آزمایشی دیگر قبول شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: خیر این امکان وجود ندارد.

سوال: با تراز ۷ هزار و ۹۵ رشته علوم تجربی امکان دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شیراز را دارم یا نه؟

باشگاه خبرنگاران جوان: در صورتی که بومی استان فارس باشید و شرایط علمی (رتبه و تراز) احراز شود امکان آن وجود دارد.

سوال: با رتبه ۵ هزار و ۱۲۴ منطقه ۱ می‌توانم دانشکده فنی تهران فومن قبول شوم؟ اگر انتقالی بگیرم امکان جابه جایی از واحد فومن به تهران وجود دارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: در دفترچه شماره ۲ آزمون سراسری قید شده است که امکان انتقال از سایر واحد‌های دانشگاه تهران به شهر تهران وجود ندارد.

سوال: من با رتبه ۴ هزار می‌توانم دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنم؟ فرق دانشگاه فرهنگیان با پردیس چیست؟ چون از مشهد می‌خواهم پردیس فاطمه زهرا تبریز قبول شوم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از شرایط قبولی اولیه در دانشگاه فرهنگیان نمره خام بالای ۶ هزار و ۵۰۰ در آزمون سراسری و معدل کتبی بالای ۱۴ در سه سال دبیرستان است در صورت احراز شرایط علمی و دعوت به مصاحبه و قبولی در آن امکان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را دارید.

منظور از پردیس ساختمان‌های متفاوت از یک دانشگاه است و ارتباطی با پردیس خودگردان ندارد.

سوال: به دلیل مشکلاتی که سر جلسه کنکور داشتم رتبه دلخواه را کسب نکردم به نظر شما اگر پشت کنکور بمانم وضعیت بدتر می‌شود؟ با این اوصاف که درصد‌های داوطلبان پشت کنکوری زیاد بوده، اما رتبه‌هایشان خیلی زیاد نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: بهتر است تصمیم گیری درباره سال آینده را به بعد از انتخاب رشته موکول کنید، ولی به طور کلی برای کنکور سال ۹۹ به شما توصیه می‌شود به دلیل حجم کمتر مباحث و سادگی آن‌ها در نظام جدید نسبت به نظام قدیم کنکور نظام جدید را شرکت کنید.

سوال: کسی که دیپلم فنی و حرفه‌ای داشته باشد و در کنکور ریاضی برای انتخاب رشته روزانه و نوبت دوم مجاز شود می‌تواند انتخاب رشته کند در صورتی قبولی در دانشگاه امکان ثبت نام است یا به علت تفاوت دیپلم و پیش دانشگاهی موانعی وجود دارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: برای قبولی در سررشته‌های کارشناسی داشتن مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی الزامی است در غیر این صورت تنها مجاز به انتخاب رشته‌های مقطع کاردانی هستید و منعی برای انتخاب وجود ندارد.

سوال: : برای رشته‌های با سوابق تحصیلی کسی که رشته تجربی باشد می‌توان از رشته‌های سایر گروه‌ها هم انتخاب کند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بله به جز انتخاب از گروه اصلی امکان انتخاب از دیگر گروه‌های اصلی (تجربی، ریاضی و انسانی) را دارید.

انتهای پیام/

پاسخ به سوالات پر تکرار انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ 

نظر شما