شناسهٔ خبر: 34639115 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رقابت‌های انتخابی المپیک؛

پیروزی والیبالیست های ایرانی مقابل کوبا

تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار از رقابت‌های انتخابی المپیک برابر تیم ملی کوبا با نتیجه سه بر ۲ پیروز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در این دیدار ۲ تیم ایران و‌کوبا در مقایسه با آخرین رویارویی شان در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که به برتری سه بر یک ایران انجامید تغییراتی داشتند که این تغییرات در تیم ملی کشورمان پررنگ‌تر بود.
امروز در تیم ایران، طاهر وادی، سیامک مرندی و سامان فائزی حضور ندارند و به جای آن‌ها از جواد کریمی، محمدرضا موذن و علیرضا مجرد در ترکیب استفاده می‌شود.
تیم ملی کوبا هم نسبت به ۹ ماه پیش به جز یک تغییر که جوسی ایسرال آلوارز جانشین گوتیرز سوآرز شده، دست نخورده باقی مانده است. شاکله اصلی تیم ملی کوبا را ملی پوشان جوان این تیم نایب قهرمان جوانان جهان ۲۰۱۵ چک، تشکیل می‌دهند.
ناگفته نماند که کوبایی‌ها امسال با دو بازیکن کمتر در مقایسه با دیگر رقبا به سن پترزبورگ آمده اند به طوری که تیم‌های ایران، روسیه و مکزیک با استفاده حداکثری با ۱۴ بازیکن شرکت کردند و کوبایی‌ها همانند رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ با ۱۲ بازیکن حاضر شدند.
تاریخچه والیبال ایران و کوبا
کوبا سابقه قابل قبولی در بازی‌های المپیک دارد و حتی در سال ۱۹۷۶ بهترین عملکرد خود را در این رویداد بزرگ جهانی با کسب مدال برنز به ثبت رساند.
ایران و کوبا در مسابقات مهم جهانی تاکنون ۸ بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که ۴ مسابقه نخست (۱۹۹۱ تا ۲۰۱۱) را کوبا برده است، اما در ۴ مسابقه اخیر (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸)، تیم ملی ایران پیروز جدال دو تیم شده است. تنها رویارویی ۲ تیم در المپیک مربوط به سال ۲۰۱۶ ریو است که کوبا ۳ بر صفر مغلوب شاگردان رائول لوزانو (ایران) شد.
هوای شهر سن‌پترزبورگ امروز بارانی و دمای آن ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.
دست نخست
تیم ملی ایران در دست نخست برابر کوبا با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ شکست خورد.
ترکیب تیم ایران را سعید معروف، محمد موسوی، علی شفیعی، محمدرضا حضرت پور، میلاد عبادی پور، پوریا فیاضی و امیر غفور تشکیل دادند.
در این ست شاگردان کولاکوویچ شروع خوبی داشتند و توانستند با حملات سرعتی خود امتیازات قابل قبولی را به دست آورند.
میلاد عبادی پور در این دست نقطه قوت تیم ملی ایران بود. کوبایی‌ها هم حریف دست و پا بسته‌ای نبودند آن‌ها که دارای تاریخچه‌ای قوی در والیبال هستند هم پای ایران امتیازآوری کردند. آن‌ها با زدن سرویس‌های هدفمند امتیاز‌های خود را افزایش دادند.
هماهنگی دفاع روی تور و دقاع عقب زمین در این دست عالی انجام شد.
ست دوم
تیم ملی کوبا در ست دوم برابر ایران با نتیجه ۲۸ بر ۲۶ پیروز شد.
کوبایی‌ها در این ست هم مانند ست نخست با سرعت کار را آغاز کردند و در اکثر دقایق بازی اجازه دفاع به قرمزپوشان کشورمان ندادند.
در مقابل شاگردان کولاکوویچ هم با سرویس‌های خوبشان دریافت حریف را متزلز کنند.
سکاندار تیم کوبا با گرفتن وقت‌های اضافه شرایط بازی را به نفع شاگردانش تغییر میداد و تمرکز بازیکنان ایران را برهم میزد.
ست سوم
والیبالیست‌های ایران در بازی امروز توانستند ست سوم را با امتیاز ۲۵ بر ۱۷ پیورز شوند.
در این دست بازیکنان ایران با دقت و تمرکز بیشتری کار را آغاز کردند. آن‌ها که ۲ دست گذشته را میلیمتری واگذار کردند همه توان شان را به کار گرفتند تا پیروز شوند و بازی را به دست چهارم بکشانند.
کوبا که در این دیدار تا اینجای کار در سرعت و قدرت عملکرد قابل قبولی داشت با بهره گیری از تجربه بازی‌های بین المللی در دقایق حساس امتیاز برتر را به خود اختصاص داد.
آبشار زن‌های تیم کوبا در این دیدار عملکرد موفقی داشتند آن‌ها کمتر پاس‌های به دست آمده را خراب و با سرعت بالا پاس را به امتیاز تبدیل کردند.
دست چهارم
تیم ملی ایران ست چهارم دیدار برابر کوبا را با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ برد.
در این دست قرمزپوشان کشورمان با انگیزه بالاتری کار را دنبال کرد.
دریافت‌های اول بی نقص ایران در کنار سرویس‌های خوب و دفاع به موقع، فضا را برای امتیازآوری حریف بست.
ایگور در اواسط این دست برخی بازیکنان از جمله غفور و معروف را از زمین خارج کرد و به جای آن‌ها از پوریا یلی و جواد کریمی در ترکیب استفاده کرد.
دست پنجم
تیم ملی والیبال ایران در ست پنجم برابر تیم کوبا ۱۵ بر ۱۰ نتیجه را از آن خود کرد.
شاگردان کولاکوویچ که ۲ دست نخست را واگذار کرده بودند با عملکرد خوب شان ۲ ست بر مدافع قهرمانی پیروز شدند و به قولی بازی باخته را به تساوی کشاندند.
سرمه‌ای پوشان کوبا در این ست تا حدودی روحیه خود را از دست داده بودند، اما دریافت‌های خوب فیاضی و حضرت پور مانع از امتیاز آوری حریف از سرویس شد.

نظر شما