شناسهٔ خبر: 34638754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش اليزه به کاخ سفيد؛

وزیر خارجه فرانسه: در گفتگوها با ایران به مجوز آمریکا نیاز نداریم

فرانسه باردیگر بر وفاداری به توافق هسته ای با ایران تاکید کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ازپاريس، وزیر خارجه فرانسه به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره روابط پاریس و تهران واکنش نشان داد. رییس جمهور آمریکا دیروز ادعا کرد : " امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از طرف آمریکا با ایران صحبت کرده است."در پی ادعای دوتالد ترامپ وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای به نقل از "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: فرانسه برای صحبت با ایران نیازی به مجوز ندارد.

وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه فرانسه بر توافق هسته ای با ایران پایبند است افزود: پاریس به صورت مستقل به ابراز مواضع خود می‌پردازد و به امنیت و صلح در منطقه غرب آسیا به طور کامل پایبند است.

وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانه ای به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد.
در این بیانیه آمده است: پاریس برای مداخله به منظور جلوگیری از تشدید تنش ها در منطقه به اجازه کسی نیاز ندارد. فرانسه با استقلال کامل موضع خود را بیان می کند و به برقراری امنیت و صلح در منطقه پایبند است. پاریس به توافقنامه هسته ای ایران که مانع از اشاعه تسلیحات هسته ای می شود, پایبند است و به امضای خود ذیل توافقنامه هسته ای احترام می گذارد, آنگونه که سایر کشورها به جز واشنگتن به آن احترام می گذارند.

به گـزارش پایگاه اینترنتی وزارت امـورخارجه فـرانسه، این کشور بر پایبندی مجدد خود بر توافق هسته ای سال دو هـزار و پانزده میلادی با ایران تاکید کرد.

این گزارش می افزاید «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فـرانسه با اعلام این که فرانسه در ارائه نظرات خود پیرامون ایران، با استقلال و حاکمیت کامل نظرات خود را بیان می کند، تصریح کرد:« فـرانسه قویا به صلح و امنیت در منطقه بسیار متعهد است؛ این کشور متعهد شده است تا از تشدید تنش ها (در منطقه خلیج فارس) جلوگیری کند و برای انجام این کار نیازی به مجوز (از هیچ کشوری) ندارد.» در این بیانیه آمده است که فـرانسه به توافق وین که از گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری می کند، وفادار است». این بیانیه می افزاید:« فـرانسه همچون دیگر کشورهای امضاء کننده این توافق نامه (به استثنای آمـریکا) به آن و به امضای آن احترام می گذارد و از ایـران می خواهد که به رعایت این توافق نامه بازگردد.» «ژان ایو لودریان» گفت:« تشدید تنش ها ایجاب می کند تا برای یافتن مجدد شرایط گفتگو، ابتکار عمل سیاسی صورت گیرد. این کاری است که « امانـوئل مکرون» رئیس جمهور فـرانسه، با شفافیت کامل به همراه شرکای مان، به ویژه و از همه مهمتر با کشورهای اروپایی امضا کننده توافق، انجام می دهد. او آشکارا مقامات آمریکایی را آگاه می کند». وی گفت:«باید تمامی تلاش ها در جهتی باشد تا از این وضعیت درگیری جلوگیری شود و شرایط به یک رویارویی خطرناک تبدیل نشود.»

 

نظر شما