شناسهٔ خبر: 34627167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

در نشست صمیمی با خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری مطرح شد؛

وزیر کشور: باید انتخابات امسال به مانور قدرت و وحدت، اتحاد و انسجام و مشارکت حداکثری تبدیل شود/احراز هویت جلوی 80 درصد از تخلفات را می گیرد/نقش موثر خبرنگاران در مبارزه با فساد و رانت خواری منوط به اطلاعات دقیق و صحیح است

وزیر کشور با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سالجاری گفت: انتخابات امسال باید به مانور قدرت و وحدت ملی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران به مناسبت هفدهم مردادماه روز خبرنگار که در سالن جلسات شهید مردانی استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شد، گفت: شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به گونه ای است که باید امسال انتخابات به یک مانور قدرت و وحدت، اتحاد و انسجام و مشارکت حداکثری تبدیل شود و در شرایط امن و سالم نشاط سیاسی ایجاد شود. 

وی تصریح کرد: بر همین اساس، بنده در جلسه ای با عناصر اصلی اصولگرایان به دعوت خودشان و یک جلسه سه ساعته با اصلاح طلبان حضور یافتم و البته در جلسه ای دیگری نیز با مستقلان شرکت خواهم کرد و در این جلسات تمامی گلایه ها، دغدغه ها، پیشنهادات و صحبتهای گروه های سیاسی را شنیدم.

وزیر کشور گفت: نقطه مشترک همه گروهها و احزاب " رعایت قانون" و " مشارکت حداکثری" است که این موضوع بسیار خوب است و ممکن است نقاط افتراق نیز در بین گروه های سیاسی باشد که باید پیگیری شود.

رحمانی فضلی در خصوص کارت های هوشمند ملی نیز گفت: قیمت خدمات صدور کارت ملی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب می شود و هزینه صدور کارت برای افراد به صورت مستقیم به خزانه وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل چیپ و کاغذ کارت ملی بزودی برطرف می شود، افزود: واردات چیپ و کاغذ با مشکل روبرو شده بود و اکنون وزارت دفاع این چیپ های کارت هوشمند را تولید می کند و از سازمان ثبت احوال قول گرفته شده تا زمان انتخابات همه کارت های ملی هوشمند صادر شود.

وزیر کشور با اشاره به نقش کارت ملی در احراز هویت برای رای دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: احراز هویت جلوی 80 درصد از تخلفات را می گیرد و کسی نمی تواند با شناسنامه دیگران همانند افراد زیر 18 سال یا شناسنامه باطل شده، رای دهد .

رحمانی فضلی با رد ادعای یکی از خبرنگاران نسبت به رخوت سیاسی در کشور بیان داشت: وزارت کشور به عنوان متولی بستر سازی فعالیت های سیاسی و احزاب و ایجاد تسهیل برای این فعالیت ها هیچ مانعی ایجاد نکرده است و خانه احزاب در زمان فعالیت بنده فعال شد و مجوز فعالیت در استانها نیز صادر شد و منشور گفت و گو نیز به تصویب رسید.

وی درخصوص درخواست برخی احزاب برای برگزاری تجمع گفت: این مساله را در دولت مطرح کردم و تجمع براساس شرایط حزبی و پذیرش امنیت از سوی برگزار کنندگان براساس قانون اساسی در دولت تصویب شد و 10 نقطه در تهران نیز مشخص شد و در استانها نیز این مساله باید از سوی شورای تامین پیگیر شود.

رحمانی فضلی با یادآوری اینکه عده ای در نشست احزاب اعلام می کردند به مجلس نشست آنها حمله شده است، افزود: در 6 سال اخیر که بنده به عنوان وزیر کشور فعالیت دارم، هیچ نشست سیاسی در این زمینه دچار مشکل نشده و اصطلاحاتی مانند " لباس شخصی " و " زور " و برهم زدن مجلس سیاسی اصلا وجود ندارد و تنها یک مورد در شیراز بود که تا انتهای این مساله نیز پیگیری شد.

وزیر کشور گفت: همه دستگاه های مربوطه در این زمینه هماهنگ عمل می کنند، به طور مثال اگر برنامه 16 آذر روز دانشجو باشد، بیش از دو هزار سخنرانی بدون هیچ مشکلی برگزار می شود.

رحمانی فضلی یادآور شد: اکنون بیش از 200 حزب در کشور فعال است و رخوت سیاسی در زمینه فعالیت های سیاسی وجود ندارد.

وزیر کشور با تبریک روز خبرنگار با اشاره به اینکه مدت ها در عرصه خبر در صدا و سیما فعالیت داشته است، گفت: خبرنگاران باید به دنبال حقیقت و اطلاع رسانی صحیح و موثق باشند و با وجود فناوری های جدید سرعت خبر نسبت به گذشته خیلی بالا رفته است.

رحمانی فضلی 3 عنصر سرعت، صحت و دقت را برای خبر مهم دانست و گفت: اکنون با فناوری های جدید سرعت خبر بالا رفته است، اما در برخی موارد صحت و دقت دچار مشکل شده است که در جهت شفاف سازی و آگاهی های عمومی تاثیر منفی دارد، چرا که اطلاع رسانی دقیق نقش مهمی در داوری و تحلیل مردم دارد و اطلاع رسانی دقیق با امید آفرینی گره خورده است.

وی تصریح کرد: نقش خبرنگاران در مبارزه با فساد و رانت خواری موثر است، منوط به اینکه اطلاعات خبرنگاران دقیق و صحیح باشد چرا که ارقام و اعداد بار معنایی دارد و اگر اشتباه اطلاع رسانی شود به اعتماد عمومی لطمه می زند و خبرنگار باید نسبت به همه مسائل حجت داشته باشد.

رحمانی فضلی نیاز حوزه خبری را داشتن نظام جامع خبرنگاران دانست و گفت: این نظام می توانند مانند نظام مهندسی درجه بندی کند و خبرنگاران با تجربه و خبرنگاران تازه کار را تشخیص دهد.

وزیر کشور در خصوص پرسش خبرنگاران درباره مساله آب چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به موضوع آب خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اشراف دارم و دغدغه هایی در این زمینه وجود دارد. در جلسه شورای عالی آب، شورای عالی امنیت ملی، کارگروه ویژه آب دولت همواره مسئله زاینده رود به صورت کارشناسی و دقیق بررسی می شود و توصیه می شود در این زمینه آمار شبهه ناک به مردم داده نشود تا باعث ایجاد نگرانی مردم نشود تا عده ای به دنبال سوء استفاده از این موضوع نروند.

به گفته وی، در دو روز سفر به استان چهارمحال و بختیاری این مساله نیز در نشست های مختلف موورد بررسی قرار گرفته است و این نشست ها ادامه خواهد یافت.

نظر شما