شناسهٔ خبر: 34602046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راشاتودی اعلام کرد؛

فرانسه برای نجات برجام باید آلمان و انگلیس را نیز با خود همراه کند

تهران - ایرنا - شبکه راشاتوی روسیه با اشاره به ایفای نقش میانجیگر بین ایران و غرب توسط رئیس جمهوری فرانسه، بر لزوم همراه شدن آلمان و انگلیس برای تاثیرگذاری این تلاش ها در حفظ برجام تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

این شبکه روز چهارشنبه گزارش داد که تحرکات اخیر فرانسه برای گفتگو با مقامات ایران، نشان از تلاش این کشور برای میانجیگری در موضوع نجات توافق هسته ای دارد.
بر این اساس پس از آن که «هایکو ماس» در راس دستگاه دیپلماسی آلمان نتوانست به عنوان میانجیگری قابل اعتماد با ایران بر سر کاهش تنش ها به نتیجه برسد و ورود انگلیس به چالش نفتکش ها با ایران به سلب اعتماد تهران از لندن منجر شد، اکنون فرانسه پرچمدار میانجیگری شده است.
تلاش نخست فرانسه برای میانجیگری درنوزدهم جولای (۲۸ تیر) با توقیف نفتکش ایرانی درجبل الطارق از سوی انگلیسی ها، بی نتیجه ماند تا این که این کشور برای هفته های بعدی این تلاش را ادامه داد.
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه سی ام جولای (۸ مرداد) در چهارمین تماس تلفنی با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود، زمینه های راه حلی مشترک برای نجات برجام را بررسی کرد.

پس از این تماس، کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مکرون در جریان گفت‌وگو با همتای ایرانی خود بار دیگر درخواست کرده تا شرایط لازم برای «کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا» ایجاد شود.
در همین حال ایران تاکید کرده است که با همکاری طرف های اروپایی به دنبال یافتن راهی برای نجات برجام است، اما اروپایی ها نیز باید با عمل به تعهداتشان در خصوص اینستکس، انتظارات تهران را برآورده کنند.
به نوشته تارنمای راشاتودی ، فرانسه با اعزام نماینده خود به تهران و تداوم دیپلماسی تلفنی، پیگیر نقش میانجیگرانه خود در رابطه با برجام است، اما برای این کار نیازمند حمایت آلمان و انگلیس نیز هست.
از این رو فرانسه اکنون باید این دو شریک اروپایی خود را قانع کند که گام های جدی تری برای نجات توافق هسته ای با ایران بردارند، زیرا برای این منظور فرصت زیادی وجود ندارد.
گفتنی است ایران با برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود، به اروپا دو ماه فرصت داده است که تعهداتش در زمینه اجرای کامل ساز و کار ویژه مالی (اینستکس) را عملی کند.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در حاشیه نشست خبری وزیر امور خارجه، درباره جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته‎ای به خبرنگاران گفت: اگر طرف مقابل دریک ماه باقیمانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند براساس آنچه قبلاً رئیس جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است، حدود یک ماه دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.
وی با اشاره به گزینه‌های متعدد ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای افزود: در همین زمینه جلساتی را نیز برگزار می‌کنیم و تصمیم نهایی در سطح مسئولان عالی کشور بوده و بسته به شرایط اتخاذشده و پس از ابلاغ اجرایی خواهد شد.

نظر شما