شناسهٔ خبر: 34599591 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

امروز در نشست خبری؛

پايان عمليات اعزام زائران ايراني بيت الله الحرام به سرزمين وحي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران : با انجام پرواز شماره 1456 ایران ایر از فرودگاه امام خمینی، آخرین زوار خانه خدا نیز شب گذشته به سرزمین وحی اعزام شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه امروز در نشست خبری با اعلام پایان پرواز‌های رفت عملیات حج 98، در خصوص تسریع در پایان بخشیدن به این پرواز‌ها با توجه به اینکه قرار بود امروز آخرین روز پرواز‌های حج باشد، افزود: ابتدا قرار بود 14 مرداد آخرین روز پرواز‌های حج باشد که پس از آن طی رایزنی سازمان حج و زیارت مقرر شد تعداد بیشتری از زائران به خانه خدا اعزام شوند و قرار شد پرواز‌ها تا 16 مرداد ادامه یابد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در عربستان محدودیت اعزام زائران از فرودگاه جده به مکه وجود داشت از ما خواهش کردند این پرواز‌ها زودتر به پایان برسد که با هماهنگی سازمان حج و زیارت با زائران، آخرین پرواز شب گذشته ساعت 22 و 20 با شماره 1456 از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد و همه زوار به خانه خدا رفتند.
مدیرعامل ایران ایر گفت: پرواز حجاج از 17 تیر ماه آغاز شد و 15 مرداد به پایان رسید.
وی افزود: مدت زمان اعزام زائران، 30 روز بود و 88 هزار و 561 زائر با 360 پرواز به خانه خدا رفتند.
زنگنه ادامه داد: 43 درصد پرواز‌ها شامل 153 پرواز به جده و 57 درصد پرواز‌ها شامل 207 پرواز به مدینه انجام شد.
وی گفت: میانگین تاخیر پرواز‌ها 19 دقیقه بود.
زنگنه با بیان اینکه پرواز‌های برگشت از 25 مرداد آغاز می‌شود تا 17 شهریور ادامه دارد، افزود: 361 پرواز برگشت به حج داریم که 176 پرواز از فرودگاه جده و 185 پرواز از فرودگاه مدینه خواهد بود.
مدیرعامل ایران ایر میزان بار مجاز زوار را دو بسته 20 کیلوگرمی و در مجموع 40 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: پرواز‌های برگشت در 19 فرودگاه امام خمینی، اهواز، اصفهان، بیرجند، ارومیه، بندرعباس، بوشهر، تبریز، رشت زنجان، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و یزد انجام می‌شود.
وی افزود: بیشترین پرواز 95 پرواز از فرودگاه امام و کمترین پرواز 2 پرواز از فرودگاه رشت است.
مدیرعامل ایران ایر گفت: امسال 9 فروند هواپیما پرواز‌های حج را انجام دادند و میزان زوار در مقایسه با سال گذشته 98 درصد رشد داشت.
زنگنه از افزایش 97 درصدی پرواز‌های حج امسال در مقایسه با پارسال خبر داد و افزود: میانگین تاخیرات امسال 74 درصد نسبت به پارسال کاهش یافت.
وی ادامه داد: شرکت‌های قشم، ماهان، آسمان و اطلس گلوبال در شرایطی که پرواز‌های خارجی هما به دلیل انجام پرواز‌های حج کاهش یافته بود تعهدات ایران ایر را انجام دادند.
مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه نوسازی ناوگان همچنان در دستور کار ایران ایر قرار دارد، گفت: ما هواپیما‌ها را با هزینه بالاتر اجاره و سعی کردیم تعهدات خود را انجام دهیم.
زنگنه افزود: در انجام پرواز‌های حج تمتع امسال، شرکت‌های دیگر به هما کمک کردند که بابت کاهش صندلی اکونومی در این حوزه هما زیان یک میلیون و 259 هزار یورویی و بابت بیزنسکلاس زیان یک میلیون و 780 هزار یوروی دید.

نظر شما