شناسهٔ خبر: 34596677 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پس هر رأی، اختیار، آزادی و انتخاب است

صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی ماست

وزیر کشور: نگاه ما به انتخابات، امانت داری، مسئولیت پذیری و صیانت از اراده عمومی مردم است.

صاحب‌خبر -
صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی ماستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش مدیران کل حراست استانداری و شهرداری‌های مراکز استان‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کشور، یکی از ویژگی‌های انسان را انتخابگر بودن آن دانست و افزود: فقط انسان است که قدرت انتخاب دارد و این قدرت انتخاب به اختیار انسان بر می‌گردد، اگر اختیار نباشد انتخاب معنی ندارد و اختیار نیز در چارچوب آزادی معنی می‌یابد.
وی در تشریح فاکتور‌های انتخاب خوب گفت: همه انتخاب‌ها باید در مسیر هدف اصلی؛ یعنی هدفی که خداوند متعال انسان‌ها را برای آن آفریده، دنبال شود.
رحمانی فضلی در ادامه ضمن تشریح رابطه انسان با خدا، خود، جامعه و طبیعت، رابطه انسان در ابعاد مختلف را تعیین کننده در جهت رسیدن به هدف و نحوه عمل انسان دانست و افزود: روابط در کنار عقلانیت، آزادی و اختیار و با رعایت کمال‌گرایی و همچنین الگو و مسیری که ارائه شده، برقرار می‌شود. انسان دائم در حال انتخاب و تغییر است و با توجه به تنوع انتخاب‌های انسان، اگر مجموعه این انتخاب‌ها درست و مناسب باشد، منجر به تعالی انسان می‌شود.
وزیر کشور در ادامه انتخابات را نمونه‌ای از اختیار انسان در جامعه عنوان کرد و ضمن مقایسه نحوه برگزاری انتخابات در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و همچنین در ایران با سایر کشور‌های منطقه، گفت: پیش از انقلاب اسلامی درحالی که جامعه ایران مخالف استبداد، ظلم و ستمگری بود، ولی تجلی آن در قدرت وجود نداشت؛ چراکه حاکمان تعیین کننده بودند و اختیاری در دست مردم نبود.
وی با اشاره به اینکه در پس هر رأی، اختیار، آزادی و انتخاب است، افزود: رای مردم به عنوان امانت در دست متولیان امر انتخابات است چرا که این تنها یک رأی نیست؛ بلکه اراده مبتنی بر آزادی و اختیار در درون آن رأی نهفته است.
وزیر کشور افزود: نگاه ما به انتخابات، امانت داری، مسئولیت پذیری و صیانت از اراده عمومی مردم است.
رحمانی فضلی گفت: دشمنان کشور فهمیده‌اند ایران هم اراده و هم توان اقدام دارد. در این شرایط باید تلاش کنیم انتخابات به جریان وسیع وحدت و حضور باشکوه مردم تبدیل شود و این محقق نمی‌شود مگر اینکه انتخاباتی قانونی، سالم و امن برگزار کنیم.
وزیر کشور خطاب به مدیران کل حراست گفت: باید در برگزاری انتخابات سالم و پرنشاط فعال بوده و بیطرف عمل کنید و نگذارید کسی در رأی مردم دخالت کند.
همواره باید رویکرد هدایت گری، اخلاق مداری، محبت و رویکرد صحیح در روابط انسانی، مبنا و ملاک کار باشد.
 
حراست دیوار بی اعتمادی را کوتاه می‌کند
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در همایش مدیران کل حراست استانداری و شهرداری‌های مراکز استان‌ها؛ معاونت و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را دو مجموعه مجزا با دو ماموریت سنگین در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی در وزارت کشور دانست.
مهدی جمالی نژاد افزود: حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور سه مدیرکل فنی و برنامه ریزی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و امور شورا‌های اسلامی شهر و روستا دارد و با این عنوان معاونینی در استانداری‌ها داریم که کار ستادی، ​ حمایتی و نظارتی را به استناد ماده ۶۲ قانون شهرداری‌ها انجام می‌دهند.
وی افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حلقه واسط بین دستگاه حاکمیت و یک نهاد عمومی غیردولتی است، به همین دلیل کار در این سازمان به مراتب از سایر حوزه‌های دولتی پیچیده‌تر است.
جمالی نژاد ادامه داد: تصمیم گیری و تصمیم سازی مناسب چه در معاونت عمرانی و چه در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌تواند بر رضایتمندی و مشارکت مردم در شهر‌ها و استان‌ها موثر باشد و البته تصمیم گیری نادرست نیز تبعات فراوانی خواهد داشت.
معاون وزیر کشور افزود: امروز یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند با سالم سازی محیط کاری، راه اعتماد سازی و تعامل سازنده بین مردم و نهاد‌ها را ایجاد نماید، حراست است.
جمالی نژاد با تاکید بر اینکه باید سخت گیرترین، دلسوزترین، متدین ترین، صادق‌ترین و بی رودربایستی‌ترین افراد را به عنوان بازرس و مسئول حراست قرار داد، گفت: حراست و بازرسی یک اداره مسائل و مشکلات کاری آنجا را به طور کامل می‌شناسد، بایستی به عنوان چشم و گوش سازمان مشکلات و تخلفات را پیگیری و پیشگیری لازم را به عمل آورد.

نظر شما