شناسهٔ خبر: 34588093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عربستان گزینه مذاکره با انصارالله یمن را بررسی می کند

تهران- ایرنا- یک رسانه آمریکایی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که پس از شکست تلاش ها برای توقف درگیری در یمن، عربستان گزینه "مذاکرات مستقیم" با حوثی ها (انصارالله) را بررسی می کند.

صاحب‌خبر -

در گزارشی که پایگاه خبری "العربی الجدید" از روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" بازنشر کرد، آمده است: تلاش های دیپلماتیک برای توقف درگیری ها میان ریاض و شبه نظامیان حوثی (انصارالله) محقق نشده است.

مسؤولان سیاسی تلاش کردند؛ در سایه تشدید تنش ها، آتش بس در یمن برقرار شود، اما در هفته های گذشته گروه انصارالله به سلسله حملات موشکی و پهپادی به عربستان دست زده است.

عربستان بویژه پس از خروج امارات به عنوان متحد کلیدی اش از یمن، تلاش می کند از باتلاق این کشور خارج شود؛ به همین خاطر در صدد انجام مذاکرات مستقیم با حوثی ها (انصارالله) است.

وال استریت ژورنال تصریح کرد؛ تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران یمن که سازمان ملل متحد آن را فاجعه آمیزترین بحران انسانی در جهان دانسته است، پس از اعلام امارات مبنی بر خروج نیروهایش از یمن در ماه گذشته، اندکی قوت گرفت و خروج نظامیان این کشور موجب بازنگری بازیگران اصلی بحران یمن در این درگیری شده است.
عربستان اعلام کرد که به دنبال راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن است؛ وجهه ریاض به خاطر تلفات زیاد غیر نظامیان ناشی از حملات هوایی بشدت آسیب دیده است.
یک مقام بلندپایه سعودی که خواست نامش فاش نشود، به این نشریه آمریکایی گفت: عربستان نمی‌خواهد بیش از این، درگیر جنگ باشد. اما در سایه تنش با ایران، دوست ندارد، ضعیف به نظر برسد یا نشان دهد خسارت دیده است.
"مارتین گریفیث" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، ماه گذشته در جلسه شورای امنیت که درباره این کشور تشکیل شد، اعلام کرد که در دیدارهای خود با طرف های یمنی تمایل آنان برای دستیابی به راه حل سیاسی را مشاهده کرده است.
وی اعلام کرده بود؛ جنگ یمن می تواند پایان یابد؛ چرا که طرف های درگیر در آن و مجامع بین المللی از توافق صلح یمن که 13 دسامبر (22 آذرماه) با نظارت سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد، حمایت می کنند.
گریفیث در ژنو به خبرنگاران گفت: بر این باورم که جنگ یمن بزودی قابل حل و فصل است؛ چرا که هر دو طرف تمایل دارند که این بحران با راهکارهای دیپلماتیک حل شود و گزینه نظامی را وارد نمی دانند.

نظر شما