شناسهٔ خبر: 34570239 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سالاری: مشکلی برای پرداخت مستمری‌ها نداریم/ تامین اجتماعی ماهانه بین ٩٢٠٠ تا ٩٥٠٠ میلیارد تومان هزینه دارد

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: منابع لازم برای تامین مستمری‌ها وجود دارد و مشکلی برای پرداخت آنها نیست.

صاحب‌خبر -
سالاری: مشکلی برای پرداخت مستمری‌ها نداریم/ تامین اجتماعی ماهانه بین ٩٢٠٠ تا ٩٥٠٠ میلیارد تومان هزینه دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اولین نشست خبری مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با خبرنگاران، صبح امروز در ساختمان مرکزی سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

سالاری در ابتدای این نشست گفت: سازمان تامین اجتماعی نیز مانند نهاد‌های دیگر که متصدی ارائه خدمات هستند مشکلاتی دارد، اما دغدغه و مشکلی که نگرانی اساسی در ارائه خدمات تامین اجتماعی ایجاد کند، نداریم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی، ماهانه هزینه‌ای بین ٩٢٠٠ تا ٩٥٠٠ میلیارد تومان دارد که تنها ٦٥٠٠ میلیارد تومان از این هزینه، مربوط به مستمری بگیران است.

سالاری ادامه داد: منابع لازم برای تامین این هزینه وجود دارد و مشکلی برای پرداخت مستمری وجود نخواهد داشت.

مصطفی سالاری گفت: ضمن اجرای طرح تحول سلامت و ارتقای خدمات درمان و سلامت، میزان هزینه‌های درمان افزایش قابل توجهی داشت و منجر به معوقاتی در بخش درمان شد که در جهت پرداخت این معوقات، ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان هزینه‌های متفرقه، پرسنل و هزینه‌های جاری و در مجموع همانطور که نیز قبلا اعلام شده ۸۵۰۰ میلیارد تومان وصولی مستمر حق بیمه داریم و هزار میلیارد تومان دیگر را از چند منبع دیگر باید تامین کنیم که یکی از آن‌ها از محل سود سرمایه‌گذاری‌های سازمان در شستا است و یکی از محل‌های دیگر سهم کارفرمایی دولت در بیمه‌های حمایتی است که در بودجه‌های سنواتی دیده می‌شود و امسال هم در بودجه آمده است.

سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز از کارفرمایان مطالبه داریم که البته ممکن است یک سری معوقات و بدهی‌هایی وجود داشته باشد، اما قطعا کارگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند و برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده ایم تا با کمک دولت و مجلس، درآمد‌ها و هزینه‌ها را به ثبات برسانیم و برای ماه‌های آینده دغدغه‌ها را رفع خواهیم کرد.
 
وی در خصوص میزان دقیق بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هفته گذشته با سازمان برنامه و بودجه توافقی برای تشکیل کارگروه مشترک در خصوص بررسی این موضوع، داشتیم. بخشی از معوقات سنوات گذشته حسابرسی شده و اما همچنان بررسی معوقات ادامه دارد و هر زمان که میزان دقیق آن مشخص شد اعلام خواهیم کرد.
 
سالاری افزود: درباره نحوه محاسبه بدهی در کارگروه مشترک اعلام نظر می‌شود؛ ما اختلاف نظری با سازمان برنامه و بودجه نداریم اما این ساز و کار و دیدگاه دولت این است که در صورت نیاز در مواردی همچون پرداخت حق بیمه کارفرما کمک کند. تامین اجتماعی به عموم مردم خدمات ارائه می دهد اما باید در کارگروه مربوطه به بررسی وصول بدهی ها بپردازیم.
 
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: همین که وظایف خود را در قبال بیمه‌شدگان انجام دهیم یعنی ویژه‌خواری نمی‌کنیم و ما متعهد به انجام وظایف خود هستیم در کنار تکالیف اساسی خدماتی، چون طرح کرامت رضوی و برخی امور رفاهی را داریم و طرح‌های همسان‌سازی و وام هم همزمان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تعداد داوطلبان و دریافت کنندگان وام‌ها گفت: وام‌ها در دو مرحله پرداخت می‌شود و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو فصل آینده در نظر گرفته شده و دو فصل دیگر دو اعتبار ۵۰ میلیاردی به عنوان وام بازنشستگی ارائه می‌شود.

سالاری گفت: برای همسان‌سازی منابع را باید تامین کنیم تا هر زمان وارد اجرا شدیم تعهد ما به موقع ایفا شود و در همین زمینه نشست‌هایی با کانون‌های عالی بازنشستگان داشتیم تا راهکار‌هایی را بررسی کنیم و این تعهد قانونی را هم انجام دهیم.

وی افزود: حدود ۱۳ هزار میلیارد معوقه به بخش درمان داریم اعم از دولتی و خصوصی که با جلساتی که با بخش‌های مربوطه در وزارت بهداشت و بخش خصوصی برگزار کردیم تصمیماتی اتخاذ شده است.

سالاری ادامه داد: در همین زمینه راهکار‌هایی مانند پرداخت معوقات در برابر وصول بدهی‌هایمان از سایر بخش‌ها مطرح است و البته قرار بر این شد تا از این بعد ۶۰ تا ۷۰ درصد تعهدات به موقع پرداخت شود و مابقی را با سازوکار‌های دیگر انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: درباره خدمات غیرحضوری نیز صبح امروز جلسه‌ای داشتیم و تاکید می‌کنم که خدمات غیرحضوری بدون قطعی و کندی سیستم قابل انجام است و این موضوع از اولویت‌های جدی ما محسوب می‌شود.

سالاری در پاسخ به سوالی مبنی بر خالی شدن ظرفیت ۲۶۰ هزار نفری بیمه کارگران ساختمانی و پوشش افراد جدید تصریح کرد: این آمار، آمار دقیقی نیست که بخواهیم ۲۶۰ هزار نفر را جایگزین کنیم و اکنون بیش از ۳۵۰ هزار مشمول داریم و برداشت ما از روند بازرسی‌ها این است که افرادی مشمول این فهرست هستند و از این خدمات استفاده می‌کنند که کارگر نیستند و سامانه‌ای تعریف شده که اطلاعات افراد مشمول که بیمه کارگری ساختمانی دارند با دستگاه‌های مختلف همانند اصناف کنترل شود و اگر تعارض وجود دارد این افراد حذف شوند و پیش‌بینی ما این است که فهرست قدیم تا ۳۰ درصد می‌تواند حذف شود.

وی افزود: کاری را که از دو هفته قبل شروع کردیم و انجمن کارگران ساختمانی عهده‌دار آن است تا پایان شهریور کنترل جدی خواهیم داشت و کسانی که متقاضی جدید هستند نیز کنترل و می‌توانند جایگزین شوند و آن‌هایی که قانونا می‌توانند مشمول شوند تحت پوشش درخواهد آمد.

وی درباره بدهی شهرداری به تامین اجتماعی گفت: میزان آن را باید قطعی کنیم و دو روز قبل با معاون شهردار جلسه‌ای داشتیم تا همزمان کار‌هایی انجام شود. در این زمینه کار‌های اولیه انجام شده و نحوه و وصول بدهی‌ها در دست بررسی قرار دارد.

سالاری همچنین در باره سیاست شفافیت در تامین اجتماعی گفت: اسامی هیئت مدیره منتشر و کار‌هایی در این زمینه شروع شده و فرآیند‌ها را می‌خواهیم شفاف کنیم البته نه صرف نتیجه را و به ما کمک می‌کند تا شفافیت و مسیر را ادامه دهیم.
 
بیشتر ببینید:

نظر شما