شناسهٔ خبر: 34559357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرخوردگی آمریکا از تشکیل نشدن ائتلاف ضد ایرانی در خلیج فارس

تهران – ایرنا – دولت آمریکا که برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی در تنگه هرمز از اروپا مایوس شده به کشورهای آسیایی و استرالیا رو آورده است.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی افزود که دولت واشنگتن تاکنون در همراه کردن متحدان خود برای اجرای طرح تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس ناکام مانده است.

هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف، آن چنان که مقام های  واشنگتن ادعا می کنند حمایت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری حاضر در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان علیه ایران است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که برای متقاعد کردن متحدان واشنگتن تاکنون به ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و استرالیا سفر کرده، هنوز نتوانسته است آنها را به شرکت در چنین برنامه‌ای تشویق کند. استرالیا آخرین کشوری است که به این پیشنهاد آمریکا پاسخ داده و گفته است که در این زمینه بر اساس «منافع ملی» خود تصمیم می‌گیرد.

فرانس 24 ادامه داد که  به نظر می رسد، دولت ژاپن نیز به دعوت آمریکا برای حضور در ائتلاف تنگه هرمز پاسخ سردی داده است.

در همین ارتباط، سخنگوی دولت آلمان امروز(دوشنبه) بار دیگر در یک کنفرانس خبری به نقل از آنگلا مرکل صدراعظم و تمامی اعضای دولت این کشور اعلام کرد که برلین در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در خلیج فارس شرکت نخواهد کرد.

 سخنگوی دولت برلین  گفت که مرکل صدر اعظم در وضعیت و زمان فعلی، شرکت در ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز علیه ایران را ضروری نمی داند و تمام اعضای دولت نیز موافق نظر ایشان هستند.

سفارت آمریکا دربرلین سه شنبه هفته گذشته از دولت آلمان خواست تا به آنچه که ائتلاف حفاظت از "عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز" و "مبارزه با خشونت های ایران" در این تنگه توصیف کرد ، بپیوندد؛ درخواستی که آلمان آن را رد کرده است.

 وزیر دفاع فرانسه نیز امروز بار دیگر هدف اروپا را کاهش تنش در خلیج فارس و دفاع از منافع خود عنوان و تاکید کرد که پاریس، برلین و لندن قصدی برای استقرار تجهیزات بیشتر نظامی در منطقه خاورمیانه ندارند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان پیشتر در نشستی خبری  به طرح اروپایی‌ها برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج ‌فارس اشاره کرد و  گفت: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند؛ ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارند و براساس توهم هستند. او با بیان اینکه ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌داند، تصریح کرد: به آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای به‌منظور تأمین امنیت تنگه هرمز راضی نیستیم؛ زیرا این منطقه امنیت دارد.

1

نظر شما