شناسهٔ خبر: 34549590 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از تخفیفات کلان به سازمانها تا مدیریت حسین‌قلی‌خانی در مترو

شهرداری تهران مغایرت‌های زیادی در گزارش تلفیقی حسابدار قسم خورده شورای شهر دارد، البته این مغایرتها مربوط به سال ۱۳۹۳ است. مغایرتهای سنگینی از خیر و بخشش تخفیف های چندصد میلیاردی تا مدیریت بی حساب و کتاب و حسینقلی خانی در مترو تهران که مشخص نیست اصلا چقدر بلیت می فروخته اند، چند می فروخته اند و پولش کجاها می رفته.

صاحب‌خبر -

امید سلیمی بنی: در بخش ابتدایی این گزارش موارد زیادی از عدم انطباق های بودجه ای شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ مطرح شد که در جای خود جای بحث بسیاری دارد. همانطور که در بخش ابتدایی این گزارش عنوان شد، شهرداری تهران فرصت دارد تا با ارائه پاسخهای در خور، نسبت به قانع کردن شورای شهر تهران اقدام کند و در صورتی که اعضای شورای شهر بر این نکته اتفاق داشته باشند که تخلفات اداری یا جرم در این واگذاری و معاملات اتفاق افتاده، مورد را به هیات رسیدگی به تخلفات اداری یا دادگاه ارجاع خواهند داد.

ذکر این نکته هم لازم است که عدم انطباقهای عنوان شده در گزارش حسابرس به معنی وقوع جرم یا تخلف نیست و به گفته بهرام همتی، مدیرعامل شرکت حسابرسی قانونی از شهرداری تهران، این گزارش به صورت مشروط ارائه شده است.

در این بخش از گزارش، قسمتهای دیگری از موارد عدم انطباق بودجه ای و مالی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ منتشر می شود.  توضیح آنکه تا ردیف ۱۴ این جدول در بخش قبلی گزارش منتشر شده است.

ردیف

عنوان مغایرت

مغایرت

پاسخ شهرداری

۱۵

بلاتکلیفی ۴۸۰ هزار متر زمین متعلق به مترو و واگذاری خارج از قانون

۴۸ هکتار از اراضی متعلق به مترو بلاتکلیف است و سند آن به نام مترو منتقل نشده است. ۵۰ هزار متر از این اراضی به تعاونی کارکنان مترو واگذار شده و ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر دیگر به ۴ شخص حقیقی بدون مستندات داده شده است. این املاک دارای ۶۰ مدعی حقیقی و حقوقی است.

اراضی مورد اشاره بر حسب توافقنامه منعقده به مالکیت مترو منتقل و جهت احداث خطوط مترو مورد استفاده قرار گرفته است.

۱۶

واگذاری مجتمع ایستگاهی هفت تیر با کارشناسی یک نفر به بانک دی

مجتمع ایستگاهی هفت تیر به مساحت نهایی ۴۶۳۱ متر و نیم به مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان بر اساس یک کارشناسی انفرادی (نه هیات های ۳ یا ۵ نفره) و بدون بیان جزییات و نحوه قیمت گذاری به شرکت توسعه دیدار ایرانیان متعلق به بانک دی واگذار شده است.

در سال ۱۳۹۶ با اقاله (واگذاری) مجتمع ایستگاهی چهارراه ولی عصر توسط این شرکت، روند اصلاح شد.

۱۷

واگذاری بدون رعایت تشریفات اماکن تجاری

شرکت مترو دهها هزار متر مربع عرصه تجاری و پروانه ساختمانی را به بانک دی، سینما الوند و شرکت آهاب واگذار کرده است و مستندات رعایت تشریفات قانونی (مزایده) و واگذاری به ارزش منصفانه ارائه نشد.

واگذاری ها طبق قرارداد و توسط سازمان املاک و با رعایت کلیه تشریفات قانونی صورت گرفت.

۱۸

شرکت فرانسوی مدعی طلب از مترو بابت مطالعات است

شرکت فرانسوی سوفرتو مدعی طلبی معادل ۲۷ میلیون فرانک فرانسه است که مستندات پشتوانه این ادعا ارائه نشد.

مستندات بدهی احتمالی به شرکت فرانسوی موجود نیست و در دفاتر مترو هم ثبتی صورت نگرفته و شرکت فرانسوی بابت پیش پرداخت مطالعات اولیه خطوط به مترو بدهکار است.

۱۹

بدهی به بانکهایی که برای مترو پول دادند

مبلغ ۳۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تحت عنوان سود و کارمزد سنواتی آتی برای بانکهای عضو کنسریوم مترو شامل تجارت، ملت، سپه و ملی کسر شده است. صحت عملیات حسابداری محرز نیست.

درجلسات مورخ ۲۳/۹/۹۵ و ۲۴/۴/۹۷ مقرر شد کلیه بدهی های مترو به حساب شهرداری تهران منظور شود.

20

ریخت و پاش در مترو و مشخص نبودن‌درآمدها

گردش حساب بانکی پیمانکار مترو (شرکت توسن) بسیار زیاد است و در هیچ جایی از دفاتر مالی شرکت مترو یا سایر شرکتها و سازمانهای هم گروه و حتی امور مالی شهرداری تهران، ثبت و ضبط و نگهداری حساب نمی شود.

کماکان فروش بلیت مغناطیسی توسط شرکت مترو به صورت مستقیم انجام می شود و مبلغ کارمزد فروش بلیت که به شرکت توسن داده شده بود برگشت شد.

21

واگذاری ملک به کمتر از بهای قرارداد و قیمت کارشناسی به بانک شهر و شرکت جهان

پلاک ثبتی به مساحت ۵۸۰۰ متر و نرخ کارشناسی ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به بانک شهر و شرکت ساختمانی جهان واگذار شد که ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمتر از نرخ کارشناسی است.

طبق متمم قرارداد مبلغ ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به نرخ اضافه شد ولی نقل و انتقال صورت نگرفت.

22

واگذاری ملک به بنیاد تعاون سپاه

در منطقه ۲۰ زمینی به مبلغ فروش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به بنیاد تعاون سپاه واگذار شد. مستندات از جمله مبایعه نامه و نحوه تسویه و سایر تعهدات مشخص نیست.

اسناد به حسابرس ارائه شد. تا تسویه کامل، انتقال سند مالکیت امکانپذیر نیست.

23

تخفیف ۶۰ درصدی فروش زمین به قرارگاه مسکن دانشگاه ناجا

شهرداری منطقه ۲۲ بابت فروش سهم اولیه شهرداری از زمین به مبلغ ۳۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت نشد. طی دستور شهردار وقت، ۳۰ درصد تخفیف در مرحله اول، در مرحله دوم ۱۵ درصد تخفیف و مجوز تقسیط باقی طلب داده شد. کل تخفیفات اعطایی به مبلغ ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و معادل ۶۰ درصد از ارزش کل زمین است که مجوزهای لازم برای این تخفیف ارائه نشد.

سهم شهرداری از زمین فوق به مبلغ ۳۹ میلیارد و ۳۲۵ میلیون با احتساب ۱۵ درصد تخفیف به صورت نقد و ۱۰ چک اقساط به دانشگاه علوم انتظامی فروخته شد. اختلاف حساب به خاطر ۲ درصد کارمزد سازمان املاک است.

در بخش بعدی گزارش به نکات دیگری درباره عدم انطباق های مالی شهرداری در سال ۹۳ پرداخته می شود.

۴۷۲۳۱

نظر شما