شناسهٔ خبر: 34537806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

نيويورک تايمز:

ايران از زمان لغو معافيت‌ها حداقل12 محموله نفت فروخته است

صاحب‌خبر -

حداقل 12 نفتکش ايراني از دوم ماه مي بارگيري شده‌اند و نفت خود را در سراسر آسيا و مديترانه تحويل داده اند. کشورهايي که از ايران نفت مي خرند ريسک جريمه هاي اقتصادي از طرف آمريکا را به جان خريده اند. حداقل 6 تا از اين کشتي ها بار خود را در بنادر چين تخليه کرده‌اند.

ساير کشتي ها از طريق کانال سوئز به مديترانه رفته‌اند. احتمالا اين نفت به سوريه يا ترکيه برده شده است.

از دوم مي و سخت تر شدن تحريم هاي آمريکا عليه ايران، حرکت بيش از 70 نفتکش ايراني تحت کنترل بوده است. دوازده تا از نفتکش هاي ايران بعد از دوم مي بارگيري شده و نفت خود را به چين و ساير کشورهاي شرق مديترانه تحويل داده‌اند، جايي که احتمالا خريداران آن سوريه و ترکيه هستند. تعداد اين نفتکش ها بيشتر از آن چيزي است که قبلاً مشخص شده بود.

ادامه جريان نفت ايران بر مشکلاتي که دولت ترامپ در استفاده از تحريم ها براي صفر کردن صادرات نفت ايران دارد تاکيد مي‌کند. دولت اوباما به همراه چين ، روسيه و سه کشور اروپايي طي قرار داد 2015 سعي کرد توانايي ايران در ادامه برنامه اتمي را محدود کند. تصميم ترامپ براي خارج شدن از معاهده برجام و اعمال اين تحريم ها با مخالفت اين کشورها مواجه شد.

جريان نفت ايران به مديترانه و آسيا

نوام رايدان، يک تحليلگر در کليپرديتا که محموله‌هاي نفتي سراسر جهان را رديابي مي‌کند گفت: تحريم‌هاي آمريکا جلوي جريان نفت ايران به مديترانه و آسيا را نگرفته است.

در حالي که ايران به صادرات نفت خود ادامه مي دهد، اين تحريم ها تاثيراتي هم داشته اند. در آوريل 2018 قبل از اين که ترامپ از معاهده برجام خارج شود، ايران 2.5 ميليون بشکه نفت در روز صادر مي کرد. در ماه ژوئن پس از لغو معافيت ها، کشتي ها 500 هزار بشکه نفت در روز در بنادر ايران بارگيري کرده‌اند.

از زمان سخت‌تر شدن تحريمها در دوم مي، درگيري بين ايران و آمريکا در خليج فارس عليرغم تلاش کشورهاي اروپايي براي آرام کردن شرايط، افزايش يافته است. کشورهاي اروپايي سعي دارند ايران را متقاعد کنند همچنان به قرار داد برجام متعهد بماند.

وزير امور خارجه آمريکا گفت هرگونه خريد نفت ايران پس از دوم مي مشمول تحريم مي شود: سياست ما صفر کردن کامل صادرات نفت ايران است.

يک سخنگوي وزارت امور خارجه چين گفت کمپين حداکثر فشار دولت ترامپ عليه تهران دليل اصلي درگيري هاي فعلي است.

قبل از پايان معافيتها براي خريد نفت ايران در دوم مي، چين 500 هزار بشکه نفت ايران را وارد مي کرد ولي در ماه گذشته واردات نفت چين از ايران به 360 هزار بشکه در روز کاهش يافت.شرکت ملي نفتکش ايران که مستقيماً مورد تحريم‌هاي آمريکا قرار گرفته، مالک 11 تا از اين 12 نفتکش است.

وقتي اين نفتکش ها حرکت مي کنند،سيستم شناسايي اتوماتيک آنها خاموش مي شود تا رديابي شان سخت‌تر شود. از ماه ژوئن، حداقل سه کشتي حاوي آهن از ايران به چين رفته است که اين هم نقض تحريم هاي آمريکا است.

ساير نفتکش هاي ايران در خليج فارس نفت خام بارگيري کرده و منتظر پيداکردن يک خريدار هستند تا حرکت کنند. ايران نفت خود را با تخفيف مي فروشد.

برخي کشورهايي که شاهد ادامه واردات نفت ايران توسط چين هستند به دولت ترامپ فشار مي‌آورند که به آنها معافيت بدهد يا تصميم مي‌گيرند نفت ايران را پنهاني بخرند. پس از ديدار نخست وزير ژاپن با حسن روحاني در ايران در ماه ژوئن، شينزو آبه گفت که ژاپن علاقه مند است به خريد نفت از ايران ادامه بدهد.

نظر شما