شناسهٔ خبر: 34514411 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 آخرين نتايج از پايش کيفيت گازوئيل توزيعي در کشور

مدير کل پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست آخرين گزارش کيفيت گازوئيل کشور را ارائه داد و گفت: در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد 98، 152 نمونه از گازوئيل توزيعي در جايگاه‌هاي مختلف کشور برداشت و ميزان گوگرد آن بررسي شده است.

شينا انصاري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينکه هر ماه محتوي گوگرد سوخت گازوئيل در محورهاي مواصلاتي نمونه‌گيري و آناليز مي‌شود، اظهارکرد: هر چند هنوز توزيع گازوئيل يورو4 در برخي جايگاه‌هاي مورد اشاره در مصوبه به حد استاندارد نرسيده است ولي نتايج آناليز محتوي گوگرد در نفت‌گاز کلانشهرها بهبود نسبي يافته است.

وي افزود: در فروردين‌ماه امسال 45 نمونه برداشت شد که از اين تعداد 44.5 درصد از نمونه‌ها در حد استاندارد يورو4 و ميزان گوگرد کمتر از50 بود، در 44.5 درصد نمونه‌ها ميزان گوگرد بين 50 تا 250 ppm و در حد قابل قبول گزارش شد و 11 درصد نيز بالاي 250ppm بود.

انصاري با اشاره به آناليز نمونه‌هاي برداشت شده در ارديبهشت98 تصريح کرد: در اين ماه 60 نمونه گازوئيل از جايگاه‌هاي مختلف کشور برداشت و مورد بررسي قرار گرفت که از اين تعداد تنها در پنج درصد ميزان گوگرد کمتر از 50 ppm و در حد استاندارد بوده است، همچنين در17 درصد نمونه‌ها، ميزان گوگرد گازوئيل بين 50 تا 250 ppm و در حد قابل قبول بود و در 78 درصد نمونه‌هاي برداشت‌شده محتوي گوگرد بالاي 250 ppm گزارش شد. مدير کل پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با بيان اينکه در خردادماه 98، 42 نمونه گازوئيل از جايگاه‌هاي مختلف برداشت و آناليز شد، گفت: از بين 42 نمونه، در دو درصد نمونه‌ها گوگرد در حد استاندارد و زير 50 ppm بوده است. 14 درصد نمونه‌هاي آناليز شده بين 50 تا 250 ppm و در وضعيت متوسط و قابل قبول، 84 درصد بالاي 250 ppm و در وضعيت نامناسب بوده است که اين سطح از کيفيت سوخت با رنگ قرمز نشانه گذاري مي‌شود.

تحقق آرزوي ديرينه صادرات بنزين

صادرات بنزين گزينه جديد روي ميز دولت است که براي اين مهم نيز تدابيري در نظر گرفته و آن‌طور که وزير نفت اعلام کرده ايران به دنبال افزايش صادرات اين فرآورده نفتي است.

به‌ گزارش ايرنا ، اواخر سال گذشته بود که با افتتاح فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس ايران در توليد بنزين خودکفا شد و توانست دروازه‌هاي واردات اين فرآورده استراتژيک به کشور را ببندد. اکنون نيز شاهد افزايش توليد اين فرآورده هستيم تاجايي که در هفته‌هاي گذشته بالاترين رقم تاريخي توليد بنزين در ايران ثبت شد.

خودکفايي در توليد بنزين يکي از اهداف وزارت نفت طي چند سال اخير بوده است و بر اين اساس ميزان توليد بنزين در کشور به مرور زمان افزايش يافت؛ به طوري‌که در فاصله سال‌هاي 57 تا 59 به‌طور ميانگين روزانه 14 ميليون ليتر بنزين در کشور توليد شده که اين مقدار در فاصله سال‌هاي 96 تا 97 (9 ماه ابتداي سال) با افزايش 5.9 برابري به ميانگين روزانه 83 ميليون ليتر افزايش يافته است، اين در حالي است که مصرف روزانه بنزين در کشور نيز رقمي در همين حدود را تعقيب کرده است؛ به نحوي که در فاصله سال‌هاي 96 تا 97 به‌طور ميانگين روزانه حدود 88 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده است.

واردات اين فرآورده در کشور اما در فاصله سال‌هاي 57 تا 59 صفر بوده و به تدريج با افزايش تعداد خودروها و رشد زندگي شهرنشيني به 3.7 ميليون ليتر در روز در فاصله سال‌هاي 64 تا 67 رسيده و در فاصله سال‌هاي 84 تا 87 به بالاترين حد خود (16.8 ميليون ليتر در روز) رسيده است و پس از آن با روندي کاملاً کاهشي به 7.6 ميليون ليتر در روز در فاصله سال‌هاي 92 تا 95 (دولت يازدهم) رسيده است.

رقم واردات بنزين در فاصله سال‌هاي 96 تا 97 (9 ماهه ابتداي سال) 5.9 ميليون ليتر ثبت شده است که اين رقم به گفته مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از محل راه‌اندازي فازهاي سه‌گانه پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس و دستيابي به خودکفايي در تأمين بنزين مورد نياز کشور، ابتداي مهرماه 97 به صفر رسيده و ديگر بنزيني وارد کشور نشده است.

برنامه‌ريزي براي صادرات بنزين استارت خورد

از دي ماه سال گذشته برنامه‌ريزي براي صادرات بنزين صورت گرفت و همان زمان عليرضا صادق‌آبادي - مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي - اعلام کرد: در کشور مازاد بنزين داريم و به سمت صادرات حرکت مي‌کنيم. اين اتفاق يا از طريق قرارداد صورت مي‌گيرد يا در رينگ بورس عرضه خواهد شد اما اين برنامه‌ي ما در سال جاري است. وي هم‌چنين در گفت‌وگو با ايسنا اعلام کرد که ايران صادرکننده بنزين و گازوئيل شده است و مقصد صادرات، کردستان عراق، عراق، افغانستان و برخي کشورهاي حاشيه درياي خزر هستند.

در همين رابطه هوشنگ فلاحتيان - معاون برنامه‌ريزي وزير نفت - در آن زمان با اشاره به اين‌که ميانگين کنوني مصرف بنزين در کشور روزانه 88 ميليون ليتر و توليد اندکي بيش از 100 ميليون در روز است، گفت: در شرايط کنوني ظرفيت صادرات بنزين را داريم.

کاهش 2.5 درصدي قيمت هفتگي نفت با جنجال ترامپ در توييتر

در حالي که قيمت نفت هفته گذشته را با رشدي آهسته و پيوسته تا روزهاي پاياني پشت سر گذاشته بود، ‌اما توييت رئيس جمهوري آمريکا باعث شد تا قيمت‌ها در روز پنجشنبه سقوط آزاد 7 درصدي را تجربه کند تا با وجود رشد قيمت‌ها در روز جمعه بازهم نفت هفته را با افتي 2.5 درصدي در قيمت به پايان برساند.

به گزارش ايرنا، قيمت نفت که تحت تاثير کاهش ذخاير استراتژيک آمريکا و پيش‌بيني افت نرخ بهره در اين کشور مي‌رفت تا هفته گذشته را با آرامش به پايان برساند،‌ روز پنجشنبه و با توييت رئيس‌جمهوري آمريکا با شوک قيمتي مواجه شد و بيش از هفت درصد از ارزش خود را از دست داد.

دونالد ترامپ که از ابتداي رياست جمهوريش ثابت کرده علاقه زيادي به استفاده از توييتر براي بيان نظرات و حتي موضع‌گيري‌هاي رسمي خود دارد، اينبار نيز براي شعله‌ورتر کردن آتش بين اقتصادهاي اول و دوم جهان دست به دامن توييتر شد.

ترامپ در اين توييت اعلام کرده که از اول سپتامبر آمريکا 10 درصد ديگر تعرفه روي 300 ميليارد دلار کالاي چيني اضافه مي‌کند تا روي کالاهاي صادر شده به آمريکا اعمال شود. اين رقم منهاي 250 ميليارد دلار و تعرفه 25 درصد قبلي است.با اين اقدام دوباره جنگ تعرفه‌اي بين دو کشور بالا گرفت و اقتصاد جهاني، اميدها براي رشد بيشتر را از دست داد.امري که به طور مستقيم بر تقاضاي نفت خام و قيمت آن در بازار موثر است.هر چند که چين به اين توييت پاسخ داد اما بازار نفت نتوانست در برابر اين خبر مقاومت کند و قيمت‌ها شکست.

برچسب‌ها:

نظر شما