شناسهٔ خبر: 34509693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

حذف صفر‌ها به خودی خود نمی‌تواند در مهار تورم مفید باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف صفر‌ها به خودی خود نمی‌تواند در مهار تورم مفید باشد و این عمل باید در چارچوب یک سلسله اصلاحات مهم اقتصادی انجام شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش بورس نیوز، قرجه طیار، درباره مصوبه هیات دولت درباره حذف ۴ صفر از پول ملی، گفت: حذف صفر آثار خوبی از جمله کاهش حجم اسکناس، کاهش هزینه چاپ و امحای اسکناس، سادگی مبادلات و ترازنامه‌های مالی و تقویت پول ملی به شکل اسمی را درپی دارد. 

وی افزود: بدون اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور برداشتن صفر و حتی تغییر نام واحد پول ملی پیامد مثبت چندانی نخواهد داشت. برای افزایش قدرت خرید مردم و مهار تورم باید زیرساخت‌های اقتصادی در کشور تقویت، متغیر‌های اقتصادی اصلاح و تولید رونق پیدا کند.

نماینده مردم گنبد کاووس در خانه ملت ادامه داد: پول علاوه بر واسطه بودن در مبادلات اقتصادی بر هویت ملی شهروندان و اقتدار دولت نیز اثرگذار است. حذف ۴ صفر از پول ملی می‌تواند به عنوان بخشی از بسته اصلاحات اقتصادی محسوب می‌شود، زیرا حذف صفر‌ها به خودی خود نمی‌تواند در مهار تورم مفید باشد و این عمل باید در چارچوب یک سلسله اصلاحات مهم اقتصادی انجام شود.

طیار خاطرنشان کرد: با حذف ۴ صفر از پول ملی هزینه‌های عملیاتی و اجرایی سیستم پولی کاهش پیدا می‌کند. به دلیل قوی‌تر شدن پول و کاهش تعداد پرداخت اسکناس در دادوستد‌ها حذف ۴ صفر احساس بهتری از لحاظ روانی در جامعه ایجاد می‌کند و موجب افزایش اعتماد مردم می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای افزایش ارزش پول ملی باید قدرت اقتصادی نیز افزایش یابد. مهم‌ترین عامل کنترل تورم بازگشت تناسب بوده که برای این کار، ابتدا باید میزان نقدینگی و اسکناس از سطح جامعه کم شود و دولت پس از حذف صفر حتما بایداز طریق مالیات و تولید و جذب سرمایه خارجی و داخلی واحد پول رسمی را تقویت کند.

نظر شما