شناسهٔ خبر: 34505093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پکن: میزان پیشرفت روابط چین-استرالیا رضایت‌بخش نیست

وزیر امور خارجه چین ضمن دیدار با همتای استرالیایی خود، در خصوص عدم پیشرفت کافی در بهبود روابط دوجانبه ابراز نارضایتی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای استرالیایی خود از کم بودن میزان پیشرفت ترمیم روابط دوجانبه، به‌دلیل نگرانی کانبرا از تأثیر پکن بر امور داخلی این کشور، ابراز نارضایتی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، طبق بیانیه وزارت امور خارجه چین، وانگ یی روز شنبه ضمن دیدار با همتای استرالیایی خود در حاشیه نشست امنیتی کشورهای جنوب شرق آسیا در تایلند گفت: «در خلال گفت‌وگوی راهبردی و دیپلماتیک در پکن در ماه نوامبر، توافق کردیم از سرگیری روابط چین و استرالیا را تنظیم کنیم اما روند تقویت روابط رضایت بخش نبود».

طبق این بیانیه، وانگ یی گفت امیدوار است روابط کشورش با استرالیا هرچه سریع‌تر به مسیر اصلی خود برگردد. او گفت دو کشور هیچ‌گاه اختلافی تاریخی یا تقابلی بنیادین در منافع نداشته‌اند و منافع آن‌ها به میزان زیادی مکمل یک‌دیگر است.

پکن اعلام کرده است هیچ‌گاه در امور داخلی کشوری دخالت نکرده است.

این بیانیه با اشاره به «مارسی پین» وزیر امور خارجه استرالیا، بیان داشت چین یکی از همکاران تجاری اصلی کانبرا است و از زمانی که مشکلاتی در روابط دوجانبه به‌وجود آمده است، استرالیا مایل است به تقویت گفت‌گوها و ارتباطات با چین بر اساس احترام متقابل بپردازد.

پیش‌تر استرالیا، شرکت تکنولوژی چینی «هوآوی» را از تأمین شبکه اینترنت نسل پنجم (۵G) منع کرد و علت آن را نگرانی‌های امنیتی در خصوص تأثیرگذاری چین بر روی کشورهای جنوب اقیانوس آرام توصیف کرد.

انتهای پیام/م

 

نظر شما