شناسهٔ خبر: 34465493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مادران را همه جا و در هر زمان به شیردهی تشویق کنید

سازمان بهداشت جهانی به تمام افراد اجتماع توصیه می‌کند، مادران را همه جا و در هر زمان به شیردهی تشویق کنند، شیر مادر حاوی تمام مواد مورد نیاز بدن نوزاد است و تغذیه انحصاری با آن تا 6 ماهگی را ضامن سلامت و رشد جسمی و فکری نوزاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، 10 تا 17 مرداد ماه هر سال با عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده و طی آن اهمیت تغذیه با شیر مادر در تمامی نقاط جهان و کشور ما به صورت پررنگ‌تری ترویج می‌شود؛ شعار سال  2019 هفته جهانی شیر مادر  « توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و آینده» اعلام شده تا توجه والدین را به اهمیت تغذیه کودک جلب کند.

متخصصان سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی را ضامن سلامت و رشد جسمی و فکری نوزاد می‌دانند؛ پس از شش ماهگی شیر مادر باید همراه با غذاهای مکمل و غذاهای عادی، تا دوسالگی ادامه یابد.

سازمان بهداشت جهانی به تمام افراد اجتماع توصیه می‌کند، مادران را همه جا و در هر زمان به شیردهی تشویق کنند، شیر مادر حاوی تمام مواد مورد نیاز بدن نوزاد است و باید در اولین ساعت تولد، نوزاد از شیر مادر تغذیه شود.

در حالی که امروزه تمام کارشناسان از ارزش و اهمیت شیر مادر صحبت می‏‌کنند، بسیاری از زنان به بهانه‏‌های مختلف از شیر دادن به نوزاد خودداری می‏‌کنند که معمولا از مضرات اقدام خود بی‏‌اطلاع هستند.

تغذیه کودک با شیر مادر تا چه زمانی؟

شیر مادر نقش بسیار مهمی در تکامل جسمی و روحی کودک دارد، بنابراین باید کودک تا زمانی که به این مایع نیاز دارد، از شیر مادر تغذیه کند. همه ما مزایای شیر مادر را می‌دانیم، بنابراین هرچه کودک از شیر مادر به مدت بیشتری استفاده کند به همان اندازه از مواد مغذی موجود در شیر مادر بهره‌مند می‌شود به همین خاطر بسیاری از افراد بر این باورند که کودک تا پایان 2 سالگی باید شیر بخورد.

تغذیه کودک تا 6 ماهگی با شیر مادر الزامی است و سبب تقویت دستگاه ایمنی او می‌شود، در بعضی از کشورها مرسوم است که مادر بعد از 6 ماهگی دیگر به بچه خود شیر نمی‌دهد و شیردهی به او را به همین 6 ماه بسنده می‌کند.

اغلب پزشکان، دادن حداقل یک سال شیر مادر به فرزند را لازم می‌دانند و بر این باورند که بعد از یک سال مادران می‌توانند کودک خود را آهسته از شیر بگیرند.

بعد از 12 ماهگی، کودک می‌تواند مواد مغذی را از طریق غذاهای جامد دریافت کند، اما قبل از آن کودکان قادر به دریافت بسیاری از مواد مغذی نیستند و نمی‌توانند برخی از غذاها را بخورند، بنابراین تغذیه با شیر مادر باید تا پایان یک سالگی ادامه پیدا کند.

تغذیه با شیر مادر از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند

حجت‌اله تنهایی با بیان اینکه شیر مادر تنها ماده مغذی است که هم برای دهنده و هم برای گیرنده مفید است به خبرنگار فارس گفت: شیر مادر دفاع بدن کودک در مقابل بسیاری از میکروب‌ها را ارتقا داده و در افزایش سطح آنتی‌بادی بدن نوزاد موثر است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که شیر مادر از بروز برخی بیماری‌ها در کودکی و بزرگسالی پیشگیری می‌کند، بیان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و آلرژی‌ها برخی از این بیماری‌ها است که به عنوان نخستین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده‌اند؛ تغذیه با شیر مادر می‌تواند از بروز برخی سرطان‌ها از جمله سرطان تخمدان و پستان در مادران پیشگیری کند.

وی با بیان این‌که سرطان پستان در کشور از شایع‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها است و شیر دادن در ارتقای سلامت مادران اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر احتمال چاقی و اضافه وزن در سال‌های بعدی زندگی را کاهش می‌دهد.

تنهایی با اشاره به مضرات تغذیه نوزاد با شیر خشک افزود: سعی شده فرمول ترکیبات شیر خشک مشابه شیر مادر باشد، اما شیر خشک سلول‌های زنده و عوامل بیولوژیک شیر مادر را ندارد، از طرف دیگر شروع شیر خشک در کنار شیر مادر به دلیل برخی تفاوت‌های ساختاری بطری شیر خشک با سینه مادر، سبب سردرگمی کودک شده و در نهایت نوزاد را به سمت تغذیه با شیر خشک سوق داده و او را از فواید شیر مادر محروم می‌کند.

شیر مادر، اسهال و بیماری‌های عفونت تنفسی را در نوزاد کاهش می‌دهد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که جایگزین کردن شیر خشک به جای شیر مادر می‌تواند میزان مرگ و میر دوران نوزادی را افزایش دهد، گفت: بروز عفونت‌های مختلف دوران نوزادی و عدم فعال شدن سیستم‌ها و فاکتورهای ایمنی نوزاد نیز از مضرات تغذیه با شیر خشک است.

وی با اشاره به این‌که تغذیه با شیر مادر، اسهال و بیماری‌های عفونت تنفسی را در نوزاد کاهش می‌دهد، ادامه داد: تغذیه با شیر مادر سبب بهبود توانایی‌های شناختی و افزایش بهره هوشی، تعادل باکتری‌های روده، بهبود سیستم گوارشی و کاهش تأثیر آلودگی هوا و آلودگی آرسنیک بر کودک می‌شود.

تغذیه با شیر مادر، ارتقا سلامت مادر و کودک

مادر با تغذیه کودک با شیر خود، می‌تواند خطر خونریزی‌های بعد از زایمان، انواع بیماری‌های عفونی، سرطان‌های پستان و تخمدان، کم خونی فقر آهن و فشار خون و حتی مرگ را کاهش می‌دهد.

تغذیه نوزاد با شیر مادر، خطر ابتلا به چاقی را تا یک سوم در دوران کودکی کاهش می‌دهد و اثرات مفیدی در زندگی آتی و دوران بزرگسالانی او به همراه خواهد داشت. اگر مادران کودکان را با شیر خود تغذیه کنند، میزان چاقی‌های بزرگسالی در نسل‌های آینده بین 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت. علاوه بر ارزش غذایی، مهمترین مزیت شیر مادر ارتباط بین کودک و مادر است، به طوری که شیردهی در آغوش مادر در تکوین شخصیت کودک تاثیر به سزایی دارد.

مادران در طول دوران بارداری، شیوه صحیح شیردهی به کودک را بیاموزند

فرزداه رجایی با تأکید بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر اظهار داشت: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، نسبت به کودکانی که شیر خشک استفاده می‌کنند، شانس کمتری در ابتلا به دیابت، آسم و حساسیت دارند.

این کارشناس تغذیه با بیان این‌که شیردهی، از بدو تولد تا یک و نیم تا دو سالگی بسیار مطلوب است، گفت: مادران باید درطول دوران بارداری شیوه صحیح شیردهی به کودک را بیاموزند، اما عده زیادی از مادران این آموزش را در دوران بارداری نمی‌بینند، که این امر تغذیه کودکان را پس از تولد با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان این‌که کودکان شیر مادرخوار از لحاظ روحی و عاطفی تفاوت زیادی با کودکان شیر خشک خوار دارند، تصریح کرد: مادران برای مهیا کردن شرایط روحی و روانی مناسب وقت بیشتری را برای در آغوش گرفتن و صحبت کردن به کودک بگذارند.

رجایی ادامه داد: درصورتی که مادران بنا به دلایل خاص، قادر به شیردهی نباشند، بهتر است از شیر خشک استفاده کنند و از خوراندن شیر پاستوریزه به علت عوارض گوارشی کودک پرهیز کنند.

کارشناس تغذیه با بیان این‌که مواد نگهدارنده، به شیرخشک افزوده می‌شود تا به مدت دو سال از فاسد شدن آن جلوگیری شود، عنوان کرد: برخی از کودکان پس از مصرف آن دچار مشکلات گوارشی می‌شوند، مادران علاوه بر دقت لازم در تهیه شیر خشک، باید آن را به طرز صحیح درست کنند و از زیاد غلیظ کردن و یا رقیق کردن شیر خشک خودداری کنند.

شیردهی احتمال سرطان سینه را در مادر کاهش می‌دهد

فرزانه کمائی با اشاره به برخی از مزیت‌های شیردهی برای مادر به خبرنگار فارس گفت: شیردهی احتمال سرطان سینه را در مادر کاهش می‌دهد و افسردگی پس از زایمان در مادرانی که فرزندان خود را شیر می دهند، کمتر دیده می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با تأکید بر این‌که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که دیابت بارداری داشته اند تا 7 برابر بیشتر است، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد، شیردهی حداقل به مدت دو ماه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مادرانی که دیابت بارداری داشته اند، 35 تا 57 درصد کاهش می‌دهد.

وی با بیان این‌که شیر مادر با انتقال باکتری‌های مفید به سیستم گوارش نوزاد، به سلامت فرزند کمک می‌کند، افزود: شیر مادر علاوه بر این که تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در شش ماه اول زندگی تأمین می‌کند، سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند.

کمائی با تأکید بر این‌که شیردهی مادران شاغل نیازمند توجه، حمایت خاص خانواده و جامعه است، تصریح کرد: اگر تسهیلاتی در محل کار زنان فراهم شود، شیردهی آنان نیز با کارشان مغایرتی نخواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با بیان این‌که از اقدامات حمایتی مادران در محل کار همه نفع می‌برند، افزود: کل خانواده از مزایای حمایتی که مادر به شکل امنیت شغلی، پزشکی و آرامش خاطری که از بودن با نوزاد و تجدید قوای خود کسب می‌کند، برخوردار می‌شوند.

وی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم در سال‌های آینده نسل سالم، مولد و باهوشی داشته باشیم باید به مزایای تغذیه با شیر مادر تا شش ماهگی و یک سالگی توجه کافی شده و از مادران شاغل حمایت شود، خاطرنشان کرد: قوانین کار مادران شاغل به ویژه در بخش خصوصی باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد؛ بیشتر مادران شاغل به ویژه در بخش خصوصی در صورت استفاده از قوانین ساعات شیردهی کودکان خود، امنیت شغلی ندارند و از مرخصی‌های زایمان و شیردهی استفاده نمی‌کنند.

سال‌ها تحقیقات و بررسی‌های متخصصان حوزه سلامت نشان داده است که شیردهی برای مادر و نوزاد، سودمند است و اثر مثبت آن در دوران کودکی و بزرگسالی مشاهده می‌شود، شیر مادر علاوه بر اینکه از سندروم خطرناک مرگ ناگهانی نوزاد تا حد امکان جلوگیری می‌کند و سبب تقویت عملکرد ریه‌های نوزاد نیز می‌شود و از مشکلات تنفسی و تنگی نفس کودکان جلوگیری می‌کند‌.

انتهای پیام/63101/م20/

نظر شما