شناسهٔ خبر: 34456879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیشنهاد تشکیل کارگروه تعیین ارزش اقلام وارداتی و صادراتی در گمرک

گمرک ایران پیشنهاد تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و اتحادیه صنف مربوطه ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت و دبیر کارگروه تنظیم بازار اعلام کرد نظر به اینکه صورتجلسه تصمیمات بند یک دستور سوم بیست و سومین کارگروه تنظیم بازار طی نامه‌ای در تاریخ 31 اردیبهشت 98 با عنوان رئیس کل گمرک ارسال شده متعاقب پیگیری‌های صورت گرفته از سوی گمرک ایران مراتب به عنوان یکی از بندهای مصوبات کمیته بررسی مشکلات رسول کالا و ترخیص آن از گمرکات طی نامه‌ای از سوی وزیر اقتصاد و امور دارایی به رئیس‌جمهور اعلام شده است.

با توجه به دستور ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مصوبات اعزامی تا حصول نتیجه، مراتب به دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی ابلاغ شده است.

با توجه به مواردی که توسط گمرک رعایت و این موارد جایگزین مصوبات بند 1 دستور سوم مورخه 23 بهمن 97 کارگروه تنظیم بازار قرار می‌گیر.

همچنین با وجود عنایت به موارد مختلف در خصوص نحوه اجرای تصمیمات ابلاغی صورتجلسه دستور بیست وسوم کارگروه تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمایند در جهت بررسی دقیق‌تر موضوع جلسه فوق‌العاده در این باره تشکیل و مباحث مطروحه و نحوه اقدام در موضوعات رسیدگی به ارزش کالا در این جلسه جمع‌بندی و به مراجع مربوطه جهت اقدام ابلاغ شود.

همچنین با عنایت به اینکه وفق مفاد ماده 19 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی،‌گمرک می‌تواند در بررسی ارزش معاملات کالاهایی که دائما تغییر قیمت می‌یابد یعنی بورسی است از منابع معتبر بین‌المللی، منابع اطلاعاتی و بازارهای بین‌المللی استفاده و بر مبنای آن ارزش گمرکی را تامین نماید.

همچنین در این نامه پیشنهاد شده است موضوع علاوه بر موارد فوق در دستور جلسه‌ای که قرار گیرد. پیشنهاد گمرک تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی ودارایی (گمرک جمهور اسلامی، وزارت صنعت معدن  و تجارت، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتحادیه صنف مربوطه که ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی با لحاظ کردن مواد قانونی و مقرراتی در این کمیته مصوب و اطلاعات متشکله مبنای تعیین ارزش اقلام و کالاها در هنگام ثبت سفارش، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا و موارد پس از ترخیص قرار گیرد.

در پایان این نامه آمده است موضوعات مطرح شده  در این باره ملاحظات دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه، مراجع مورد استناد در رسیدگی‌های مربوطه و سایر موارد مرتبط در جلسه مذکور تعیین تکلیف شده تا بررسی موضوعات مربوط به ارزش در این کمیته چند جانبه هیچ ایستایی درمورد رسیدگی به ارزش کالا در مراحل قبل از اظهار به گمرک یعنی زمان ثبت سفارش یا در مرحله انجام تشریفات گمرکی و یا مراحل بعد از ترخیص کالا، تسویه با بانک به وجود نیاید.

تصویر نامه را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/ب

نظر شما