شناسهٔ خبر: 34421899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار سیاستمداران آلمانی در مورد پیامدهای پیوستن برلین به ائتلاف دریایی

تهران - ایرنا - شماری از سیاستمداران آلمانی در مورد پیامدهای خطرناک پیوستن برلین به ائتلاف دریایی پیشنهادی از سوی انگلیس برای تامین امنیت کشتی ها در تنگه هرمز هشدار دادند.

صاحب‌خبر -

پیشنهاد انگلیس برای تشکیل یک ائتلاف دریایی با حضور ناوگان کشورهای اروپا به بهانه حفاظت از کشتی ها و نفتکش ها در تنگه هرمز به موضوعی مناقشه بر انگیز در بین سیاستمداران و مقامات آلمان تبدیل شده است.
نشریه بیلد آلمان با اشاره به اظهارنظرهای مختلف در بین نهادهای دولت، از وجود شکاف عمیق بین دفتر صدراعظم و وزارت خارجه این کشور خبر داد.
بر این اساس در حالی که سخنگوی دولت، وزیر دفاع و برخی دیگر از مقامات حزب دموکرات مسیحی احتمال مشارکت آلمان در این طرح را بعید ندانسته اند، وزارت خارجه اجرای این پیشنهاد را به اما و اگرهایی مشروط کرده است.
در این ارتباط «هایکو ماس» از حزب سوسیال دموکرات تاکید کرده است که برلین نمی خواهد در راستای سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران حرکت کند.
همچنین «رالف مونتزنیش» از مقامات پارلمانی فراکسیون سوسیال دموکرات در گفتگو با نشریه «زوددویچه سایتونگ» ضمن هشدار در مورد انجام هر گونه ماموریت نظامی مشترک آلمان با آمریکا، این اقدام را موجب وخامت بیشتر اوضاع منطقه دانسته است.
در کنار سوسیال دموکرات ها، سیاستمداران حزب سبزها نیز از مخالفان جدی حضور نظامی بی برنامه آلمان در منطقه هستند.
«توبیاس لیندنر» سخنگوی امنیت ملی این حزب، آلمان را از آزمودن این مسئله که حضور نظامیان چه تاثیری می تواند در تنش های منطقه داشته باشد، برحذر داشته و در عین حال بر شفاف بودن چنین ماموریت نظامی تاکید می کند.
برخی سیاستمداران آلمانی نیز در واکنش به بالاگرفتن بحث ها در بین همقطاران خود، هر گونه تصمیم گیری در این خصوص را به تصمیم پارلمان منوط می کنند؛ «تورستن فرای» رئیس فراکسیون دموکرات مسیحی در بوندستاگ می گوید در مورد ماموریت خارجی نظامیان آلمانی، پارلمان تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.
این در حالی است که هفته گذشته پس از برگزاری مراسم سوگند وزیر دفاع جدید آلمان در پارلمان، نمایندگان با تشکیل نشستی اضطراری در مورد پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی از سوی انگلیس به رایزنی پرداختند که این نشست بدون دستیابی به نتیجه به پایان رسید.  

پس از آنکه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در پی نقض قوانین دریایی و بین‌المللی از سوی ایران توقیف شد ؛ لندن به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد برای تامین امنیت نفتکش‌های خود یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل دهند.
در پاسخ به این درخواست «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت زمانی که جزئیات این طرح روشن‌تر شود آلمان در خصوص مشارکت در آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی در عین حال تاکید کرد که برلین به کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران ملحق نمی‌شود.

نظر شما