شناسهٔ خبر: 34412876 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 خيز پتروشيمي‌ها براي شاگرد اولي در بازار سرمايه

بازار سرمايه در 4 ماهي که از سال مي‌گذرد بيش از 41 درصد سود براي سهامدارانش در پي داشته، با اين حال به گفته يک کارشناس بورس،‌ اگر خبرهاي خوش سياسي شنيده شود،‌ پتروشيمي‌ها مي‌توانند اين سود را بالاتر برده و به پربازده‌ترين صنعت بورس تبديل شوند.

به گزارش ايرنا ،رشد بيش از 100 واحدي شاخص بورس در يکسال گذشته بيش از هر چيز مديون گروه‌هايي است که صادرات محور بوده و کمترين تاثير را از تحريم‌ها گرفته‌اند. با اين حال پتروشيمي‌ها نيز در اين ميان نقش مهمي بازي کردند هر چند که هنوز تا رسيدن به جايگاه واقعي خود در بازار سرمايه فاصله زيادي دارند.در واقع پتروشيمي‌ها با توجه به منابع و خوراک در دسترس و همچنين تنوع محصولات و بازارهاي صادراتي اگر با خبرهاي خوب سياسي مواجه شوند مي‌توانند بازدهي بسيار بهتر از امروز براي سهامداران در پي داشته باشند.در اين زمينه حميد ميرمعيني، کارشناس بازار سرمايه گفت: واقعيت اين است که به دليل اينکه صنعت پتروشيمي بيشتر صادرات محور است با نرخ ارز و وضعيت صادراتي ارتباط مستقيم پيدا مي‌کند.وي ادامه داد:‌ هر عاملي که باعث شود اين دو متغير افزايش پيدا کند سودآوري شرکت‌هاي پتروشيمي را تحت تاثير قرار خواهد داد.ميرمعيني دغدغه امروز پتروشيمي‌ها را براي سوددهي بيشتر محدوديت‌هاي تحريمي دانست که از ابتداي ارديبهشت بر اين صنعت تحميل شده است.وي افزود: اگر توافقي حاصل شود انتظار مي‌رود شرکت‌هاي پتروشيمي با ظرفيت کامل توليد انجام دهند. در اين صورت و با توجه به افزايش قيمت دلار اين گروه در بورس مي‌توانند سودآوري مناسبي داشته و جزو بهترين صنايع براي بازدهي در بورس باشند.

آغاز مراحل واگذاري آزادگان جنوبي

اگرچه غرب کارون به واسطه سيل بهار امسال، شاهد اندکي کاهش توليد نفت بوده است، اما همچنان روزانه بيش از 300 هزار بشکه نفت از ميدان‌هاي مشترک نفتي اين منطقه راهبردي برداشت و برنامه‌هاي افزايش ظرفيت توليد نفت در اين بخش دنبال مي‌شود.

به گزارش وزارت نفت، تورج دهقاني درباره وضع پروژه انتقال نفت گوره به جاسک توضيح مي‌دهد: اين طرح که در گستره‌اي وسيع و با عبور از سه استان (بوشهر، فارس و هرمزگان) کشور اجرايي مي‌شود، به‌ويژه در شرايط کنوني کشور جايگاه ويژه‌اي دارد. در اين پروژه‌ راهبردي که ارزش تقريبي آن حدود 2 ميليارد دلار است، احداث هزار کيلومتر خط لوله، پايانه صادراتي، ايستگاه‌هاي تلمبه‌خانه، تجهيزات اندازه‌گيري، تاسيسات ذخيره‌سازي و ... لحاظ شده است و فعاليت‌هاي اجرايي آن با جديت در دستور کار قرار دارد. براي نمونه، مناقصه‌هاي بخش‌هاي مختلف اين پروژه برگزار و غالب آنها به مرحله قرارداد رسيده است. قراردادهاي احداث ايستگاه‌ها به پيمانکار واگذار شده و عمليات زيربنايي و آماده‌سازي سايت در حال انجام است؛ عمليات اجرايي پروژه احداث مخازن هم که قرارداد آن مهرماه پارسال امضا شد، آغاز شده و عمليات لوله‌گذاري هم کليد خورده است.

توليد داخلي ورق ترش

بر اساس اين گزارش، انتقال روزانه يک ميليون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگين ميدان‌هاي جنوب غربي کشور به سواحل جنوب شرقي، ذخيره‌سازي و صادرات آن از طريق پايانه جديد جاسک، تضمين استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدايي از پايانه‌هاي صادراتي و متنوع‌کردن آن، ‌امکان تأمين خوراک پالايشگاهي برنامه‌ريزي شده براي احداث در سواحل مکران، ‌فراهم‌سازي زمينه براي سرمايه‌گذاري و اجراي طرح‌هاي صنايع پايين‌دستي و توسعه پايدار مناطق محروم جنوب‌شرقي کشور از جمله اهداف اجراي طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک است.

دهقاني به مزيت ديگر اين طرح در استفاده از توانمندي سازندگان داخلي هم اشاره مي‌کند: به‌واسطه تحريم، در واردات ورق لوله‌ها دچار مشکل شديم، اما خوشبختانه امکان توليد داخلي ورق ترش در کشور فراهم و عمليات ساخت آن از ماه‌ها پيش آغاز شده است.

مديرعامل شرکت متن با اشاره به همکاري مطلوب ديگر سازمان‌هاي مرتبط در طرح انتقال نفت گوره - جاسک، ابراز اميدواري مي‌کند بهره‌برداري اوليه از اين طرح ملي تا پايان سال 99 محقق شود.

دهقاني با بيان اينکه فاز نخست نيروگاه غرب کارون نيز در آستانه بهره‌برداري قرار دارد، ادامه مي‌دهد: توليد مستمر نفت در غرب کارون منوط به تامين مستمر و مطمئن برق است و به همين دليل، راه‌اندازي نيروگاه غرب کارون اهميت ويژه‌اي دارد. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته، در يک تا دو ماه آينده، دو طرح يادآوران و تلمبه‌خانه غرب کارون آماده برق‌گيري مي‌شوند.صحبت با دهقاني به ميدان آزادگان جنوبي مي‌رسد؛ بزرگ‌ترين ميدان مشترک نفتي کشور که با تلاش متخصصان شرکت متن طي چند سال اخير (پس از خلع‌ يد شرکت چيني) شتاب خوبي را در بخش افزايش توليد شاهد بوده و راه‌اندازي واحد فراورش سيار نيز به روند توسعه در اين ميدان کمک کرده است. دهقاني با اشاره به پيگيري مجدانه فعاليت‌ها در اين ميدان مشترک، در پاسخ به سوالي درباره واگذاري آزادگان جنوبي به اروندان، با بيان اينکه «در غرب کارون، متن متولي توسعه است و اروندان متولي بهره‌برداري، بنابراين بديهي است که ميدان‌ها بعد از توسعه بايد به شرکت بهره‌بردار تحويل شوند»، توضيح مي‌دهد: در مقطعي که موضوع قراردادهاي جديد نفتي و واگذاري توسعه و توليد به شرکت‌هاي طرف قرارداد مطرح بود، اين بحث مطرح شد که تا زمان انعقاد قراردادهاي جديد براي ميدان‌هاي غرب کارون، به‌طور موقت عمليات توليد در اختيار متن قرار گيرد و از آنجا که آن هدف حاصل نشد، به‌طور طبيعي کار بايد به روند پيشين خود بازگردد.به گفته وي، واگذاري ميدان آزادگان جنوبي به شرکت نفت و گاز اروندان کليد خورده و مقرر شده است مرحله به مرحله، بخش‌هايي که توليدي شده است به اين شرکت تحويل داده شود.

ظرفيت توليد پروپيلن ايران 3 ميليون تن افزايش مي‌يابد

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي گفت: با اجرا و بهره‌برداري از هفت طرح پروپيلني در صنعت پتروشيمي، 3 ميليون تن به ظرفيت توليد اين محصول در کشور افزوده مي‌شود.

به گزارش شرکت ملي صنايع پتروشيمي، بهزاد محمدي در نشست هم‌انديشي مديران عامل طرح‌هاي تبديل پروپان به پروپيلن (PDH) و پلي‌پروپيلن (PP) اظهار کرد: در صورت افزايش توليد پروپيلن بايد به تنوع‌بخشي در زنجيره پروپيلن و مشتقات آن توجه شود تا به تاب‌آوري بيشتر براي واحدهاي توليدکننده بينجامد.

وي با اشاره به اينکه در صورت اجرايي شدن هفت طرح پروپيلني، 3 ميليون تن به ظرفيت پروپيلن کشور افزوده خواهد شد، گفت: هم‌اکنون بيش از 900 هزار تن پروپيلن توسط دو پالايشگاه و 6 مجتمع پتروشيمي توليد مي‌شود که به تقريب تمام آن در داخل کشور به مصرف مي‌رسد.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي افزود: از هفت طرح پروپيلني، سه طرح سلمان فارسي، هيرسا پليمر و کوروش در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي (ماهشهر) متمرکز است که از پيشرفت مناسبي در بخش تامين دانش فني برخوردارند و چهار طرح توسعه انتخاب، مهرپترو کيميا، سازه صنعتي آذران و نفت و گاز رضوي در منطقه کنگان و عسلويه فعال مي‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما