شناسهٔ خبر: 34397405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

صمت از تسهیل شرایط خرید میوه در کشور گزارش می‌دهد

افت نرخ در بازار میوه

صاحب‌خبر -

گروه تجارت: افزایش بارش‌ها، فراوانی میوه را به‌دنبال داشته و این امر موجب شده است نرخ میوه تا حدودی کاهش پیدا کند. این خبر از آنجایی اهمیت دارد که در سال گذشته رشد نامیمون نرخ میوه سفره مصرف‌کنندگان و رژیم غذایی آنها را تحت‌تاثیر قرار داد.

تا جایی که برخی از مخاطبان روزنامه صمت خبر از آن دادند که اگرچه در قشر متوسط جای می‌گیرند اما مدتی است میوه نخریده‌اند یا مصرف‌شان بسیار پایین آمده است.
به گزارش صمت، گرانی میوه به شب عید نیز کشیده شد و خانواده‌هایی که هرسال با میوه از مهمانان‌شان پذیرایی می‌کردند را با نگرانی روبه‌رو کرد. شاهد بودیم برخی از مردمی که میوه تنظیم بازار را لایق مهمانان نوروزی خانه خود نمی‌دیدند، به سمت میوه‌های بی‌کیفیت تنظیم بازار هجوم بردند. راستش را بخواهید چهره آنها و غمی که در چشم‌های‌شان بود، دیدنی نبود. حالا می‌گویند همان میوه‌ها گندیده است. بهتر نبود قبل از اینکه بگندند به مردمی اهدا شوند که مصرف میوه‌شان موردتردید است؟!


سیب‌های شب عید دیگر قابل عرضه در بازار نیست
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: سیب‌های موجود در سردخانه دماوند که برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده بود، باید زودتر از این وارد بازار می‌شد.
به گزارش صداوسیما، حسین اردلانی افزود: هرسال برای تنظیم بازار میوه شب عید، سیب و پرتقال از سوی دولت خریداری می‌شود و سال گذشته هم به روال قبل این اقدام از سوی سازمان مرکزی تعاونی روستایی انجام شد و محصول سیبی که هم‌اکنون در سردخانه دماوند موجود است از سوی سازمان مرکزی تعاونی روستایی برای محصولات استراتژیک کل کشور خریداری شد تا در زمان نیاز بازار شب عید در استان‌ها به بازار ارائه شود.
وی ادامه داد: در این راستا ۲ هزار تن سیب خریداری شد، اما هزار و ۱۰۰تن آن استفاده شد و ۹۰۰ تن در سردخانه باقی ماند و مورد استفاده قرار نگرفت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند افزود: نماینده شهرستان هم دو ماه پیش وارد عمل شد و در مجلس تذکر داد تا زودتر این محصول از سردخانه‌ها خارج شود اما همه محصولات خارج نشد و هم‌اکنون در حال تخلیه است.
این مقام مسئول گفت: سیب‌های موجود در سردخانه دماوند که برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده بود باید زودتر وارد بازار می‌شد و با توجه به اینکه تا چند ماه دیگر محصولات جدید برداشت می‌شود، در تخلیه این محصولات از سردخانه‌ها تاخیر زیادی اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاخیری که در تخلیه سیب‌ها رخ داده کیفیت سیب‌ها پایین آمده و قابل‌ارائه به بازار نیست.


ربطی به ما ندارد
سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به واگذاری فروش میوه‌های تنظیم بازار به اتحادیه باغداران به‌وسیله مزایده اعلام کرد: این اتحادیه بخش عمده محصول خریداری شده را به‌طور مستقیم یا نیابتی صادر کرده است.
به گزارش مهر به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، این سازمان با ارائه توضیح پیرامون مباحث مطرح‌شده مبنی بر تاخیر در عرضه سیب‌های تنظیم بازار اعلام کرد: طرح تنظیم بازار میوه شب عید، در امسال با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی به شماره ۰۲۰.۱۸۴۱۸ در تاریخ ۲۰آذر ۱۳۹۷و تشکیل کارگروه ملی راهبردی، آغاز و حدود ۲۴ هزار تن سیب‌درختی و ۴۰هزار تن پرتقال مورد نیاز استان‌ها تهیه و تحویل آنها شد. همچنین براساس مصوبه کارگروه حدود ۶هزار تن سیب‌درختی نیز به‌عنوان ذخیره احتیاطی خریداری و ذخیره‌سازی شد. رصد مستمر بازار میوه و بررسی قیمت‌ها ضرورت ورود دولت و توزیع میوه از هفته پایانی اسفند ۹۷ را اقتضا کرد که بلافاصله توزیع سیب و پرتقال ذخیره شده در کشور از سطح شهرها تا روستاها با قیمت‌های کنترل شده و یکسان زیرنظر کارگروه راهبردی استان‌ها آغاز شد و تا پایان فروردین ۹۸ استمرار یافت. سیب‌درختی مازاد طرح یادشده براساس تصمیم‌های بند یک سایر دستورجلسه‌های کارگروه تنظیم بازار کشور ۲۰فروردین ۱۳۹۸ در اختیار سازمان میدان‌های میوه و تره‌بار تهران قرار گرفت تا با قیمت‌های مصوب آن سازمان در سطح شهر تهران توزیع شود. به دلیل روند کند توزیع و استعداد فسادپذیری محصول، کارگروه تنظیم بازار در بند ۴ تصمیمات نشست ۱۶اردیبهشت ۹۸ فروش باقی‌مانده محصول را به‌وسیله مزایده به بالاترین نرخ پیشنهادی مصوب و به این سازمان تکلیف کرد که به‌طور فوری اقدام قانونی انجام شود و اتحادیه سراسری تعاونی‌های باغداران کشور به‌عنوان برنده مزایده، هزار و ۷۱۰ تن محصول ذخیره‌شده در یکی از سردخانه‌های شهرستان دماوند را در تاریخ ۸ خرداد ۹۸ از سازمان تعاون روستایی خریداری و تملک کرده است. براساس اطلاعات دریافتی، اتحادیه یادشده بخش عمده‌ای از محصول خریداری شده را به‌طور مستقیم یا نیابتی صادر کرده و درحال‌حاضر مشغول فروش حدود ۵۰۰ تن باقی‌مانده محصول به‌وسیله صادرات و ارسال پس‌سورت آن به کارخانه‌های کنسانتره است که به لحاظ حقوقی ارتباطی با این سازمان ندارد.
به‌هرحال، آنچه باید می‌شد، نشد و میوه‌هایی که برخی از ما نیازمندش بودیم به درجه فساد رسید. این‌بار اما خبر از فراوانی میوه است. گفته می‌شود افزایش بارش‌ها این فراوانی را رقم‌زده و برخی از میوه‌ها کاهش نرخ داشته و این کاهش نرخ ادامه خواهد داشت.


پیش‌بینی کاهش ۱۰درصدی نرخ میوه
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تهران گفت: نرخ انواع میوه نسبت به ماه قبل ۲۰ تا ۴۰درصد افت داشته و همچنین پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ مرداد امسال نیز تا ۱۰درصد دیگر کاهش پیدا کند.
مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: ارزانی میوه از فراوانی تولید در کشور نشأت گرفته است. امسال تولید میوه در کشور نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است. رئیس اتحادیه صنف بارفروشان گفت: روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار تن ورودی انواع محصولات کشاورزی به میدان تره‌بار ۱۵ خرداد تهران است که همه این محصولات در تهران به فروش نمی‌رسد بلکه به شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود. دارایی‌نژاد تصریح کرد: این‌روزها به‌هیچ‌عنوان نرخ میوه‌ها حتی از نوع وارداتی مانند انبه، آناناس و موز هم بر مدار افزایشی نبوده بلکه تمامی محصولات سردرختی مانند هلو، شلیل، زردآلو، آلبالو، گیلاس و... با افت نرخ روبه‌رو بودند. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد هم خبر از ادامه سیر نزولی نرخ میوه داده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز یزد، حسین مشرف با اشاره به فراوانی برداشت برخی میوه‌ها در بازار، کاهش نرخ میوه را به دلیل برداشت خوب محصولات کشاورزی در کشور دانست و گفت: تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، قیمت‌ها هم روند کاهشی خواهد داشت. وی با بیان اینکه نرخ برخی محصولات مانند سیب‌زمینی از ۶هزار و ۵۰۰ تومان در میدان میوه و تره‌بار به ۶ هزار تومان کاهش داشته است، افزود: این وضعیت موقتی است و تا چند روز آینده با ورود محصول کشاورزان همدان نرخ سیب‌زمینی نیز سیر نزولی خواهد داشت. مشرف افزود: در دو هفته گذشته نرخ انواع میوه و تره‌بار ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش یافته است و این روند در برخی محصولات همچنان ادامه دارد.


کمبود سردخانه
در شرایطی از فراوانی میوه سخن می‌‌گوییم که در برخی از شهرستان‌ها با کمبود سردخانه مناسب روبه‌رو هستیم.
به‌عنوان نمونه سیدحسین هاشمی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فرارسیدن فصل بهره‌برداری میوه باغ‌های استان مرکزی اظهار کرد: پس‌ازاینکه میوه تولیدشده در استان از سوی شرکت‌های تعیین‌شده خریداری شد، مجموعه تعاون روستایی استان مرکزی وظیفه دارد نسبت به انبار کردن میوه‌های خریداری‌شده اقدام و برای آنها بازاریابی کند تا محصولات خریداری شده از کشاورزان را به مشتری‌های ویژه اعم از صنایع تبدیلی، بازارها و بازارچه‌ها و همچنین میدان‌های میوه و تره‌بار ارائه دهد، البته پیش از انجام تمامی این اقدامات مسئله تامین نقدینگی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی افزود: استان مرکزی در حوزه نگهداری انبوه و انبار کردن محصولات باغی با معضل روبه‌رو است زیرا تنها دو انبار نگهداری میوه در خمین و ساوه مستقر شده‌اند که این دو انبار کفاف انبار کردن حجم بالایی از میوه تولیدی استان را نمی‌دهد.
خوب است بدانیم در شرایطی که برخی از مردم کشورمان نیازمند میوه هستند، برخی از مسئولان کشوری با برنامه‌ریزی‌های نادرست نمود بارز ضرب‌المثل «نه خودخورد نه کس‌دهد» شده‌اند، بعضی از ما هم میوه‌های خارجی در فروشگاه‌های بالای شهر تهران را به خانه می‌بریم و قاچ می‌کنیم بدون اینکه بدانیم نام این میوه‌ها چیست.
فروش گسترده میوه‌های قاچاق در فروشگاه‌ها و میدان‌های میوه و تره‌بار جای خالی نظارت‌های دقیق را برجسته کرده است.
انواع میوه‌های خارجی و قاچاق با نام‌ها و ظاهری عجیب و متفاوت در برخی از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد؛ میوه‌هایی که حتی فروشندگان نیز نام خیلی از آنها را نمی‌دانند. در قفسه‌های فروشگاه‌های بالای شهر تهران نیز میوه‌های رنگارنگی دیده می‌شود که بیشتر به‌صورت قاچاق به کشور راه پیدا می‌کنند و سود کلان فروش آنها باعث شده روند قاچاق آنها باوجود بازرسی تعزیرات ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما