شناسهٔ خبر: 34374591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی تحلیلی تارنماهای خبری

وزیر خارجه عمان چرا باز هم به تهران آمد؟

تهران- ایرنا- «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان در فاصله چند هفته دو بار به تهران سفر و با مسوولان جمهوری اسلامی ایران رایزنی کرده است. رسانه ها هر کدام از زاویه نگاه خود اهداف این سفر را مورد بررسی قرار داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ششم مردادماه گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، تارنما و خبرگزاری های مختلف طی ۲۴ ساعت گذشته به بررسی مسائل گوناگونی پرداختند که رایزنی های وزیر امور خارجه عمان در تهران از مهمترین آنها به شمار می‌رفت.

 تارنمای «مشرق» به نقل از وزارت خارجه عمان نوشت: سفر بن علوی به تهران، در چارچوب روابط دو جانبه میان مسقط و تهران و به منظور رایزنی مستمر میان طرفین به ویژه درباره تحولات اخیر منطقه انجام می‌شود.

از سویی دیگر برخی رسانه‌ها، تنش میان  تهران و لندن  و حوادث اخیر در  خلیج‌ فارس را  محور رایزنی‌های «محمدجواد ظریف» و بن‌علوی دانسته‌ و آن را با سفر هفته گذشته «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به تهران، در یک راستا توصیف کرده اند.

خبرگزاری «ایسنا» نیز این سفر را در چارچوب روابط دو جانبه و مشورت‌های مستمر بین دو کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه و تحولات اخیر در منطقه می داند.

«باشگاه خبرنگاران جوان» هدف اصلی سفر بن علوی به تهران را کاهش تنش در منطقه می داند و در مصاحبه با «سید رضا میرطاهر» کارشناس مسائل بین الملل می نویسد: با توجه به افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی از سوی برخی کشورهای منطقه از جمله عراق و عمان برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن انجام می شود و در تازه‌ترین مورد از این میانجیگری شاهد هستیم که یوسف بن علوی امروز به تهران سفر کرد، البته این موضوع سابقه داشته و عمان پیش از این هم در دوران ریاست اوباما سابقه میانجیگری بین تهران و واشنگتن را داشته است. تشدید تنش‌های بین ایران و آمریکا به ضرر کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان  است که در بخش جنوبی تنگه هرمز قرار دارد و در همین راستا هم عمانی‌ها همواره تلاش کردند تا به نحوی از تنش‌های موجود بین تهران و واشنگتن بکاهند و در این مسیر همواره آمادگی خود را برای انجام مذاکرات واسطه‌ای و میزبانی مذاکرات دو طرف اعلام کرده اند.

 پایگاه اطلاع رسانی«شبکه خبر» نیز روابط دوجانبه، تحولات اخیر منطقه و مسائل بین المللی را محور مذاکرات ظریف و بن علوی اعلام کرده است.

خبرگزاری «ایرنا» گزاره میانجی گری را مورد بررسی قرار داده و در گزارشی می نویسد موضوع میانجی گری دوباره مسقط میان تهران و واشنگتن در تابستان سال گذشته و اوایل خروج آمریکا از برجام و در آستانه وضع مجدد تحریم‌های یک جانبه این کشور علیه ایران مطرح شد، زمانی که بن علوی به آمریکا سفر کرد.

 به نوشته رسانه ها، بن علوی دو روز پس از سفر پیشین به تهران که روز ۳۰ اردیبهشت انجام شد به شبکه خبری «بی بی سی» گفت : ما به شدت نگران تنش میان ایران و آمریکا هستیم و تلاش می‌کنیم با کمک دیگران تنش فعلی را مهار کنیم. وزیر خارجه عمان در پاسخ به این سوال بی‌بی‌سی عربی که آیا عمان نقشی به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا ایفا می‌کند، گفت: نه واقعا. ما آن طور که شما فکر می‌کنید نقش میانجی نداریم.

خبر گزاری «فارس» در گفت و گو با«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه  در مورد سفر بن علوی نوشته است: عمان در گذشته در موارد حساسی ماموریت‌های میانجیگرانه را به خوبی ایفا کرده ....«یوسف بن علوی» در سفر به تهران احتمالا پیام‌هایی از دولت انگلیس و حتی آمریکا برای مقامات ایران به همراه خواهد داشت و این سفر می‌تواند یک نقطه عطف باشد

تارنمای «جماران» نیز رایزنی دو کشور را هدف سفر بن علوی به تهران می داند. ...محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییترش نوشته است از این که امروز در تهران میزبان دوست برجسته ام یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان هستم، بسیار خرسندم. درباره تاثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفتگو کردیم.

 خبرگزاری «مهر» سفر بن علوی را درچارچوب روابط دوجانبه و مشورت‌های مستمر دو کشور و با هدف گفت‌وگو وتبادل نظر درباره تحولات اخیر منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بین المللی می داند.

برچسب‌ها:

نظر شما