شناسهٔ خبر: 34374070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

میانجی‌گری عمان میان ایران با بریتانیا و آمریکا؟

«یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که ۳۰ اردیبهشت ماه به منظور انجام سفری چند ساعته به تهران آمد و با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد، ظهر شنبه نیز برای دومین بار ظرف ۲ ماه گذشته با وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار کرد. اهمیت این سفر به قدری بود که رسانه ها گمانه زنی های مختلفی درباره اهداف این سفر ارائه کردند.

صاحب‌خبر -
بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، وزیر خارجه عمان برای میانجی گری میان ایران و بریتانیا در مناقشه بر سر توقیف متقابل نفتکش‌های این دو کشور به تهران سفر می‌کند.

به گزارش اعتدال؛ وزارت خارجه عمان پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد، سفر بن علوی در راستای "روابط دوجانبه و رایزنی مستمر بین دو کشور بخصوص درباره تحولات اخیر منطقه صورت می‌‌گیرد."

وزیر خارجه عمان اردیبهشت ماه امسال نیز در تهران با محمدجواد ظریف دیدار و درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرده بود.

عمان اعلام کرده بود، اخبار مربوط به کشتیرانی در تنگه هرمز را دنبال می‌کند و از هر دو کشور خواسته بود، خویشتن‌داری به خرج داده و راه‌های دیپلماتیک را انتخاب کنند. وزیر خارجه این کشور گفته بود، هر گونه منازعه میان ایران و آمریکا یا هر حرکت حساب‌نشده‌ای تمامی منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.

به نوشته دویچه وله، پیش از این محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری گفته بود، بریتانیا واسطه‌ای به ایران فرستاده است. اما بریتانیا این خبر را تکذیب کرد.

در همین حال رابرت مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران در گفت‌وگویی تأکید کرد که بریتانیا همانطور که جرمی‌ هانت، وزیر خارجه قبلی این کشور گفته به ائتلافی نظامی علیه ایران نخواهد پیوست. او تصریح کرده است که بریتانیا با ارائه طرح تشکیل ائتلافی در خلیج فارس هدف حفاظت از امنیت کشتیرانی در این منطقه و کاهش تنش‌ها را در سر دارد.

پایگاه اینترنتی روزنامه "سایت" آلمان در گزارشی در این مورد نوشته است، در گذشته نیز عمان در دعوا میان ایران و غرب واسطه شده که این واسطه‌گری در اغلب موارد با موفقیت همراه بوده است.

به نوشته این روزنامه آلمانی، عمان این بار نیز در دعوا بر سر توقیف دو نفتکش واسطه خواهد شد. بریتانیا در چهارم ژوئیه در جبل‌الطارق نفتکش "گریس ۱" ایران را به اتهام "قاچاق نفت به سوریه و زیر پا گذاشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا" توقیف کرد؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

 بن علوی حامل پیام واشنگتن و لندن نبود

 شبکه المیادین به نقل از منابع موثق اعلام کرد که خبر برخی رسانه ها مبنی بر اینکه یوسف بن علوی ، وزیر خارجه عمان حامل پیام هایی از سوی آمریکا و انگلیس برای ایران است، صحت ندارد.

این منابع افزودند: بن علوی همچنین حامل پیام جرد کوشنر، داماد  و مشاور ترامپ برای تهران نبود.

منابع این شبکه لبنانی همچنین اعلام کردند که یوسف بن علوی خودش آمادگی مسقط برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن و لندن به منظور کاهش تنش را اعلام کرد.

محمد جواد ظریف در رابطه با دیدارش با بن علوی در توئیتر خود نوشت: "از این که در تهران میزبان دوست برجسته‌ام یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان هستم، بسیار خرسندم. درباره تاثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفت‌وگو کردیم."

در ۱۹ ژوئیه نیز سپاه ایران در تنگه هرمز یک نفتکش بریتانیایی به نام "استینا ایمپرو" را به اتهام "نقض مقررات دریایی در خلیج فارس" توقیف کرد. این اتهام از سوی بریتانیا رد شده است. این کشتی اینک در لنگرگاه بندرعباس نگهداری می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای پایان بخشیدن به مناقشه‌ میان دو کشور به صورت تلویحی پیشنهاد مبادله نفتکش‌ها را مطرح کرده است.

او روز چهارشنبه گفت، در صورتی که بریتانیا نفتکش ایرانی را آزاد کند ایران نیز ممکن است در مقابل نفتکش بریتانیایی را رها کند. روحانی روشن ساخت، اگر کشورهای اروپایی "از اقدامات خلاف خود از جمله آن چه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.» او همچنین تأکید کرد که ایران به دنبال "تنش و برخورد نظامی نیست."

نظر شما