شناسهٔ خبر: 34372090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سفر عراقچی به وین/ اینستکس و راکتور اراک از موضوعات اصلی نشست کمیسیون برجام

معاون سیاسی وزارت خارجه به منظور شرکت در نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و کشورهای چهار به‌علاوه یک، عازم وین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، نشست کمیسیون برجام به درخواست فرانسه، انگلیس، آلمان و ایران، امروز (یک‌شنبه) در وین برگزار خواهد شد.

عراقچی ریاست هیأت کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده خواهد گرفت.

در این نشست مسائل مرتبط با اجرای برجام و همه ابعاد آن، بررسی خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از سرگئی ریابکوف درباره محورهای اصلی این نشست نوشت: راکتور اراک و اینستکس از موضوعات مورد بحث در کمیسیون مشترک برجام است.

ریابکوف با تاکید بر اینکه او به حفظ توافق هسته‌ای با ایران کمک خواهد کرد، اظهار داشت: طرف روسی در تلاش است تا بفهمد منظور نمایندگان عالی رتبه اروپایی از اینکه می‌گویند اینستکس می‌تواند به روی کشورهای ثالث باز شود و معاملات نفتی را نیز در بربگیرد، چییست.

وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی بیفتد، شانس حفظ برجام به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. ما مدت‌هاست که خواهان چنین چیزی هستیم.

ریابکوف همچنین گفت که سازوکار مالی اینستکس و وضعیت راکتور آب سنگین اراک از موضوعات اصلی مورد بحث در نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواهد بود.

این مقام روس خاطر نشان کرد: به‌طور قطع درباره اینستکس رایزنی می‌شود اما موضوعات متعدد دیگری هم وجود دارد. تمامی پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند و با مشک مواجهند، شامل آن دسته از مواردی که به تهدیدات آمریکا مربوط می‌شود، اجرای تحریم‌ها، فردو و اراک از موضوعات اصلی مورد بحث هستند.

وی در ادامه به موضوع توقیف نفتکش‌ها توسط انگلیس و ایران پرداخت و ابراز امیدواری کرد که این مسئله و موضوع تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز تحت رهبری آمریکا و به‌علاوه تلاش انگلیس و برخی متحدانش برای ایجاد نیروی دریایی در این منطقه بر مباحث نشست کمیسیون مشترک تاثیر نداشته باشد.

چند روز پیش نیز اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران تشکیل می شود و به موضوعات مرتبط با اجرای برجام در همه جوانب آن می پردازد.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اعلام کرد که پس از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام که در روز هفتم تیرماه برگزار شد، سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات خویش منجر به آثار عینی و عملی شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود. (اینجا)

 نتایج جلسه قبلی کمیسیون مشترک برجام

همچنین لازم به ذکر است که سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در ارزیابی نشست قبلی کمیسیون برجام که در تیرماه گذشته برگزار شد گفته بود: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

عراقچی گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و 2 سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند. (اینجا)

310311

نظر شما