شناسهٔ خبر: 34365560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تلاش عربستان برای دور زدن تنگه هرمز

صاحب‌خبر -

یک کارشناس مسائل خاورمیانه باتوجه به سخنان اخیر وزیر انرژی عربستان در مورد افزایش صادرات نفت خام از دریای سرخ از طریق خطوط لوله برای دور زدن تنگه هرمز می گوید: با توجه به حجم بالای خروج نفت از این تنگه، این طرح حتی در صورت عملیاتی شدن عملا تاثیری در بازار جهانی ندارد.
به گزارش ایرنا، وزیر انرژی عربستان که به تازگی به هند سفر کرده است، روز پنجشنبه گذشته (۳ تیرماه) در یک کنفرانس خبری در این کشور گفت: پس از حوادث اخیر در خلیج فارس و تنگه هرمز و حملات به نفتکش‌ها انتظار می رود واردکنندگان نفت، خود امنیت این آبراه استراتژیک (تنگه هرمز) را فراهم کنند.
«خالد الفالح» گفت: ما در نظر داریم با گسترش خطوط لوله‌های نفتی خود از شرق به غرب، بخش عظیمی از صادرات خود را از طریق دریای سرخ پیگیری کنیم که در این صورت صادرات ما از طریق تنگه هرمز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در سال گذشته میلادی ۲.۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت این خط لوله استفاده شده بود پترولاین یا خط لوله شرق - غرب در عربستان سعودی از میادین نفتی در شرق این کشور به بندر ینبع در دریای سرخ در غرب امتداد پیدا کرده است و ظرفیت انتقال روزانه پنج میلیون بشکه نفت را دارد.
تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست که وزارت انرژی آمریکا آن را «حیاتی‌ترین آبراه نفتی» نام‌گذاری کرده است؛ تنگه‌ی هرمز با انتقال ۲۱ میلیون بشکه در روز، بیش از ۲۰درصد از ترانزیت کل نفت خام جهان و در واقع نخستین و مهم‌ترین نقش را در نقل و انتقالات نفتی در اختیار دارد در صورت وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در این منطقه، کشورهای حوزه خلیج فارس با چالشی بسیار جدی مواجه خواهند شد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما