شناسهٔ خبر: 34364873 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رایزنی های بن علوی در تهران

صاحب‌خبر -

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان که برای رایزنی در زمینه کاهش تنش‌های ایجاد شده از سوی آمریکا و انگلیس در منطقه به تهران آمده، با وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار وزیر خارجه عمان تاکید کرد: درباره تاثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز گفتگوکردیم. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با وزیر امور خارجه عمان طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: از این که امروز در تهران میزبان دوست برجسته ام یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان هستم، بسیار خرسندم.
وی در ادامه آورده است: درباره تأثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفتگو کردیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار بن علوی گفت: همه کشورها باید قوانین بین المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه بین کشورها تمایزی قائل نیستیم.
شمخانی در این ملاقات با تاکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب زده و متکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفتگو، امکان مدیریت بحرانهای منطقه ای را با چالشهای جدی روبرو ساخته اند.
دریابان شمخانی گفت: ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره گیری از ظرفیتهای بومی و همکاری بین کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان هیچ تاثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اظهار تاسف و نگرانی نسبت به تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور تاکید کرد: بحران یمن راه حل نظامی نداشته و باید جامعه جهانی با بهره گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی غیرمشروع عربستان و امارات و تعمیق فاجعه انسانی در این کشور شود.علی شمخانی همچنین با اشاره به توقیف یک کشتی نفتکش در تنگه هرمز و هیاهوی ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه ای خاطر نشان کرد: ما معتقدیم، همه کشورها باید قوانین بین المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه بین هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم.

نظر شما