شناسهٔ خبر: 34363551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تروریسم اقتصادی آمریکا و امنیت خلیج ‌فارس محور دیدارهای «بن علوی» در تهران

«یوسف‌بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که اردیبهشت ماه به منظور انجام سفری چند ساعته به تهران آمد و با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود، دیروز (شنبه) نیز برای دومین بار ظرف ۲ ماه گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار کرد.

صاحب‌خبر -



سفر بن علوی در شرایطی رخ می‌دهد که بر دامنه تنش‌ها در منطقه خلیج ‌فارس افزوده شده، از یک سو تنش‌های ایران و آمریکا و از سوی دیگر قضیه نفتکش‌ها بین ایران و انگلیس و در این میان هم تلاش برخی کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس برای تشدید این وضعیت.
به‌نظر می‌رسد دولت عمان که همواره یکی از اعضای متعادل شورای همکاری خلیج ‌فارس بوده و در برخی موارد نقش میانجی را ایفا کرده، این بار هم تلاش دارد تا برای کاهش تنش‌ها بکوشد.
بر همین اساس محمدجواد ظریف و یوسف‌بن علوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران و سلطنت عمان، روز گذشته در تهران دیدار و با مرور همکاری‌ها و روابط خوب دو کشور، ضمن تأکید بر اهمیت تداوم رایزنی‌های تهران و مسقط، درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، تبادل‌نظر و رایزنی کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی پس از این دیدار نوشت: « از اینکه در تهران میزبان دوست برجسته ام یوسف‌بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان هستم، بسیار خرسندم. درباره تأثیرات‌تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج ‌فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفت‌وگو کردیم.»
در قوانین بین‌المللی دریانوردی
بین کشورها تمایز قائل نیستیم
«یوسف‌بن علوی» وزیر امور خارجه عمان همچنین عصر شنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشوردر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با وی گفت‌وگو کرد.
شمخانی در این ملاقات با تأکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی‌ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب‌زده و متکبرانه ضمن ازمیان بردن زمینه تفاهم و گفت‌وگو، امکان مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را با چالش‌های جدی رو‌به‌رو ساخته‌اند.
دریابان شمخانی گفت: ‌ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی‌ و همکاری بین کشورهای منطقه تأمین شود و دخالت بیگانگان هیچ تأثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اظهار تأسف و نگرانی نسبت به تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی‌گناه این کشور تأکید کرد: بحران یمن راه‌حل نظامی‌نداشته و باید جامعه جهانی با بهره‌گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی ‌غیرمشروع عربستان و امارات و تعمیق فاجعه انسانی در این کشور
شود.
علی شمخانی همچنین با‌ اشاره به توقیف یک کشتی نفتکش در تنگه هرمز و هیاهوی ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای خاطرنشان کرد: ما معتقدیم، همه کشورها باید قوانین بین‌المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه بین هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم.
وی افزود: برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل طارق یک محموله نفتی ایران را به‌صورت غیرقانونی توقیف کرد، اقدام ایران کاملا حقوقی و در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است.
یوسف‌بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زند بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی‌برای رفع اختلافات سیاسی تأکید کرد.
وی افزود: همه کشورها بایستی مقررات ایمنی را به‌ویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران و یا تحمیل هزینه‌های غیرضرور به تجارت خود و دیگران می‌شود اجتناب کنند.

نظر شما