شناسهٔ خبر: 34362501 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

پنج خريد براي تکميل شدن تيم استراماچوني

صاحب‌خبر -

دروازه‌بان

حسين حسيني گلر اول استقلال است و باوجود چنين دروازه‌بان آماده و سرپنجه‌اي خيال آندره آ استراماچوني از دروازه و شماره يک تيمش راحت است.مشکل اينجا است که اگر در طول فصل به دلايل مختلف ازجمله محروميت، مصدوميت يا حضور در اردوهاي تيم ملي که حسيني در 3 فصل اخير سابقه تمام اين موارد را هم دارد، شماره يک استقلال نتواند تيم را همراهي کند آن‌وقت يکي از نقاط قوت آبي پوشان با گلر خوش قد قامتشان به يک نقطه‌ضعف بزرگ تبديل خواهد شد. تصور کنيد مانند دربي برگشت ليگ هفدهم حسيني قبل از دربي محروم شود يا مانند پيش فصل ليگ هجدهم قبل از شروع بازي‌ها مصدوم شود در 4-5 بازي ابتدايي غايب باشد! مشخص است که مهدي نوراللهي جوان نه به لحاظ فني و نه تجربه نمي‌تواند کار را براي تيمي که مي‌خواهد قهرمان شود دربياورد. فراموش نکنيم در سال‌هاي گذشته يک امتياز و حتي يک گل خورده کمتر در پايان فصل تکليف قهرمان را مشخص کرده است. بهزاد غلامپور و استراماچوني اهميت اين موضوع را درک کرده‌اند، اما مشکل اصلي پيدا کردن و جذب يک گلر مناسب،مطمئن و بي حاشيه است.ماندن مهدي رحمتي به لحاظ فني خيال استقلالي‌ها را راحت مي‌کرد، اما با توجه به حاشيه و چالش‌هايي که او با حسيني داشت جدايي او احتمالاً بهتر از ماندنش بود.براي همين باشگاه قراردش را تمديد نکرد تا به پديده خودرو مشهد کوچ کند.بايد ديد چه زماني اين ضعف بزرگ برطرف مي‌شود.

دفاع راست

خسرو حيدري از فوتبال خداحافظي کرد. ستاره‌اي که در سال‌هاي آخر فوتبالش هم افت کرده بود و هم زياد مصدوم مي‌شد. بااين‌وجود براي روزهايي که وريا مصدوم و محروم مي‌شد يا در اردوي تيم ملي بود، خيال کادر فني تا حدودي از دفاع راست راحت بود. شفر با توجه به اينکه هم وريا و خسرو سابقه مصدوميت‌هاي طولاني و هم‌زمان نيز داشتند، در فصل گذشته وينفرد شفر فرشاد محمدي مهر را هم جذب کرد تا نگراني‌هايش در اين پست به صفر برسد.از طرف ديگر شفر برنامه‌هايي براي استفاده از توانايي‌هاي هجومي وريا و استفاده از او در بال راست هم داشت که در بعضي بازي‌ها جواب داد. خسرو حيدري خداحافظي کرد و استراماچوني هم عذر محمدي مهر را خواست تا برخلاف فصل گذشته سمت راست آبي ها خالي شود.حالا غفوري و اميرحسين کارگر تنها بازيکنان تخصصي استقلال در اين پست هستند.در چند فصل اخير غفوري سابقه مصدوميت‌هاي طولاني را در کارنامه خودش دارد.محروميت و حضور در اردوي تيم ملي را هم به اين مورد اضافه کنيد. قطعاً استراماچوني براي چند بازي ليگ نوزدهم بايد روي جانشين‌هاي وريا در دفاع راست حساب کند. عارف غلامي دفاع مياني که توانايي بازي در دفاع راست را دارد و علي دشتي وينگري که در دفاع راست بازي کرده، در کنار کارگر جوان مي‌توانند کار را به‌ويژه در بازي‌هاي بزرگ و حساس براي استقلال دربياورند؟ اين سؤالي است که کادر فني استقلال به آن فکر کند!

دفاع چپ

شرايط استقلال در دفاع چپ به‌مراتب بدتر از راست است. استقلال در فصل گذشته 4 دفاع چپ به نام‌هاي ميلاد زکي پور،آرمين سهرابيان، ميثم تيموري و اميد نورافکن داشت و مي‌توانست از خسرو حيدري هم در اين پست بازي بگيرد، اما بازهم آن‌قدر در اين سمت مشکلات و ضعف داشت که وينفرد شفر مجبور بود تغييرات و جابجايي‌هاي زيادي در اين قسمت از تيمش داشته باشد. جالب اينکه تيم‌ها هم براي ضربه زدن به استقلال به دفاع چپ آبي‌ها فشار مي‌آوردند و اگر گل‌هاي خورده استقلال و خطراتي که روي دروازه اين تيم ايجادشده ازجمله بازي برگشت حساس و سرنوشت‌ساز فصل گذشته با تراکتورسازي را مرور کنيد بهتر متوجه اين موضوع خواهيد شد. جدا از بحث عملکرد دفاعي، در فاز هجومي هم هر وقت رقبا سمت راست استقلال را مي‌بستند، خيالشان از بي‌خطر بودن جناح چپ راحت بود. استقلال در اين سمت فعلاً نه‌تنها تقويت نشده که 3 بازيکن خودش را هم ازدست‌داده تا از قبل هم ناتوان‌تر و آسيب‌پذيرتر به نظر برسد. هرچند سياوش يزداني و عارف غلامي سابقه بازي در اين پست را دارند اما بدون ترديد نمي‌توانند پاشنه آشيل سال‌هاي اخير استقلال را پنهان کنند. کادر فني استقلال به اين خلأ بزرگ پي برده و مي‌خواهد تا هرطور شده يک ورودي جديد در اين قسمت از زمين داشته باشد. چند بازيکن جوان ازجمله ابوالفضل جلالي بازيکن سايپا،ابوالفضل رزاق پور بازيکن پيکان و محمد آقاجان پور بازيکن پديده که همگي بازيکن تيم ملي اميد و سهميه زير 23 سال هستند را مدنظر داشت که غير از دفاع چپ جوان پيکان بقيه منتفي شده است.همچنين صحبت‌هايي از آمدن يک دفاع خارجي مطرح است، اما شايد درنهايت آن‌ها مجبور به بازگرداندن نورافکن شوند!

هافبک دفاعي

استقلال در فصل قبل روزبه چشمي، علي کريمي،فرشيد باقري و اميد نورافکن را به‌عنوان هافبک دفاعي در اختيار داشت. بااين‌وجود به دليل آسيب‌ديدگي،حضور در اردوي تيم ملي،عدم آمادگي و محروميت اين بازيکنان بارها و بارها از اين ناحيه ضربه خورد.بازي رفت با السد قطر در ليگ هجدهم و بازي برگشت با العين امارات در ليگ شانزدهم را به خاطر بياوريد. نسبت به فصل گذشته روزبه چشمي و اميد نورافکن جداشده‌اند. علي کريمي هم هنوز قراردادش را تمديد نکرده است. مسعود ريگي و فرشيد باقري که هرلحظه ممکن است مصدوم شده و براي مدت طولاني غايب باشد تنها داشته‌هاي تخصصي استقلال در اين پست هستند. آرش رضاوند،سيناخادم پور و عارف غلامي جوان‌هايي هستند که سابقه بازي در اين پست سخت و حساس را دارند، اما بعيد است آن‌ها يا بازيکنان ديگري که خارج از تخصص و توانايي‌هايشان در اين پست به ميدان رفته‌اند نمي‌توانند گزينه‌هاي اطمينان بخشي براي روزهاي سخت باشند. حتي اگر علي کريمي هم قراردادش را تمديد کند بازهم با يک هافبک دفاعي جديد و 2 هافبک دفاعي نيم‌بند که هرلحظه ممکن است مصدوم شوند و دست استراماچوني را در پوست گردو بگذارند، نمي‌توان گفت کمربند آبي‌ها محکم و مطمئن است. حالا حساب کنيد علي کريمي هم هنوز تمديد نکرده و آمدنش قطعي نيست. از سوي ديگر استقلال سهميه ليگ برتري‌اش را سوزانده ديگر نمي‌تواند رضا اسدي را هم جذب کند! اينجا هم بازگشت احتمالي اميد نورافکن مي‌تواند تا حدود دغدغه‌هاي مرد ايتاليايي را برطرف کند. مانند 3 پست قبلي، استقلال در اينجا هم به يک ورودي جديد خوب و باکيفيت نياز مبرم دارد.

هافبک بازيساز

در اهميت و نقش هافبک بازيساز فقط کافي است به ليگ‌هاي سيزدهم تا شانزدهم فکر کنيد که استقلال بعد از جدايي مجتبي جباري به چه روزي افتاد و هرچقدر که هافبک و مهاجم خريد نتوانست زيبا بازي کند و دوباره قهرمان ليگ برتر شود. تا اينکه در ليگ هفدهم سرور جباروف را خريد و ميانه ميدان را به اين ازبکستاني فاتح توپ طلا سپرد.بعد از جدايي جباري و تا فاصله آمدن آياندا پاتوسي هم استقلال پرستاره در بحران دست‌وپا مي‌زد.تجربه نشان داده استقلال بدون يک هافبک بازيساز توانا و مقتدر در ميانه ميدان که بتواند ريتم بازي تيم را کنترل کرده و براي مهاجمان و بازيکنان هجومي توپ بفرستد، آبي پوشان به هيچ کجا نمي‌رسند. حتي اگر در ساير خطوط و قسمت‌ها لبريز از ستاره باشند و يک مربي بزرگ و بادانش روي نيمکتشان نشسته باشد.

فرشيد اسماعيلي و داريوش شجاعيان هم نشان دادند به‌تنهايي از پس چنين مأموريت سنگين و سختي برنمي‌آيند. مديران باشگاه به استراماچوني وعده جذب يک هافبک بازيساز خارجي با رزومه‌اي خوب و بهتر از پاتوسي داده‌اند. اسم‌هاي دهان‌پرکني هم از ليگ‌هاي اروپايي شنيده مي‌شود، اما فعلاً که خبري نيست و اين شکاف بزرگ در بدنه استقلال به‌وضوح ديده مي‌شود.

نظر شما