شناسهٔ خبر: 34349622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر انجمن قطعه سازان کشور:

دولت خودروسازی ها را به قطعه سازان واگذار کند

بیگلو از دولت خواست تا در واگذاری سهام خودروسازی ها، این روند را برای اهل صنعت یعنی قطعه سازان انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «مازیار بیگلو» در نشست خبری با حضور خبرنگاران در خصوص خواسته قطعه سازان نسبت به واگذاری سهام خودروسازی ها گفت: انجمن قطعه سازی موافق خصوصی سازی خودروسازان در دو حالت است؛ اول اینکه سهام این دو کارخانه تجدید ارزیابی شود و سپس واگذاری صورت بگیرد زیرا سهام این شرکت ها 5 تا 6 برابر ارزش واقعی آنها در بورس قیمت گذاری شده است.

 

دبیر انجمن قطعه سازی در ادامه از دولت خواست پس از تجدید ارزیابی سهام خودروسازی ها، نسبت به واگذاری آن به اهل صنعت مانند قطعه سازان اقدام کند.

 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شرکت های قطعه سازی که در نمایشگاه تولید داخل شرکت نکردند، یادآور شد: این شرکت ها بیشترین مصرف ارزی را در صنعت قطعه سازی داشتند اما با دهن کجی به وزارت صنعت در نمایشگاه تولید داخلی شرکت نکردند و نفاقی که بین قطع سازان ایجاد می شود، به نفع هیچ کس نیست.

 

بیگلو در ادامه نسبت به بازگشت شورای رقابت در عرصه قیمت گذاری خودرو ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر قرار باشد شورای رقابت بازگردد باید با یک فرمول جدید به این صنعت بیاید.

 

ارز برای قطعه سازان ارزان نشده است

 

دبیر انجمن قطعه سازی با اشاره به اینکه گفته می شود چرا با وجود ارزان شدن ارز خودروها ارزان نمی شوند، اظهار داشت: ارز در سامانه سنا ارزان شده در حالی که قطعه سازان و خودروسازان مجاز به استفاده از این ارز نبوده اند و ارز نیمایی که ما استفاده می کردیم، پنجاه درصد گران شده و همین امر موجب گران شدن قیمت مواد اولیه داخلی نیز شده است.

 

مواد اولیه داخلی با ریال به ما فروخته شود

 

بیگلو با انتقاد از فروش مواد اولیه ایرانی به صورت ارزی به قطعه سازان داخلی تصریح کرد: این مواد اولیه از معادن کشور ما استخراج می شود و درست نیست به واحد پول دیگری به ما فروخته شود زیرا این مسئله موجب می شود که مواد اولیه برای ما گران محسوب شده و در نهایت قطعات نیز گران تر از قطعات وارداتی در کشور تولید شود.

 

پژو 301 تا 80 درصد خودکفا می شود

 

این فعال قطعه سازی در ادامه به خودکفایی قطعه سازی ایران در تولید خودروی پژو 301 اشاره کرد و افزود: در ابتدا قرار است این خودرو با 60 درصد قطعات ایرانی تولید شود و تا پایان سال به 80 درصد خودکفایی خواهد رسید. همچنین بیش از 100 قطعه ساز با ایران خودرو در تولید 301 همراهی دارند که تعداد آنها به 450 قطعه ساز خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: تولید این خودرو جواب خوبی به تحریم هاست و نشان می دهد که با وجود فشار، قطعه سازان ایرانی خود را به تکنولوژی روز رسانده اند.

 

بیگلو در پایان در مورد ECU‌ اعلام کرد: سه قطعه ساز تامین کننده اصلی قطعات آن هستند و صا ایران نیز IC های آن را تولید خواهد کرد که در سال 98 ECU هم خودکفا خواهد شد./

نظر شما