شناسهٔ خبر: 34343585 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

والیبال جوانان جهان؛ ایران با پیروزی قاطع مقابل برزیل فینالیست شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- تیم والیبال جوانان ایران که پیش از این فقط یک بار توانسته بود در سال ٢٠٠٧ به نیمه نهایی مسابقات قهرمانی جهان راه یابد، با تکیه بر ستاره ای که در این دوره در اختیار دارد، تاریخ را از نو نوشت و برای نخستین بار به فینال رسید.
به گزارش آریا، در چارچوب رقابت های والیبال جوانان جهان و در مرحله نیمه نهایی، دو تیم ایران و برزیل به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری 3 بر 0 ایران به پایان رسید. شاگردان بهروز عطایی که در دور دوم بعد از ایتالیا در رده دوم گروه خود قرار گرفتند، در بحرین به مصاف برزیل، تیم پرافتخار و همیشه مدعی رفت که تا اینجای مسابقات همه رقبای خود را از پیش رو برداشته بود. با اینکه پیش بینی یک بازی سخت و دشوار می شد، جوانان والیبال ایران با داشتن ستاره هایی همچون امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، پوریا یلی، امیرحسین توخته و محمدرضا حضرت پور با قدرت و نتیجه ٣ بر صفر این بازی را به سود خود رقم زد.
ست اول ٢5 بر ٢٠، ست دوم ٢5 بر ١4 و ست سوم ٢5 بر ١٧ به پایان رسید تا یک اتفاق تاریخی برای والیبال ایران رقم بخورد. عطایی در این دیدار تیمش را با ترکیب امیرحسین توخته، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، پوریا یلی، مهران فیض امام دوست، امیر محمد فلاحت‌خواه به میدان فرستاد.
ست اول:
اولین امتیاز بازی را تیم ایران کسب کرد. اسپک بازیکن برزیل با اختلاف به بیرون رفت. در ادامه تیم برزیل هم با دفاع روی تور ناقص فیض صاحب اولین امتیاز خود شد. دو تیم تا امتیاز 2 برابر بودند، اما بازیکنان ایران 2 امتیاز پیاپی کسب کردند و با نتیجه 4 بر 2 از حریف خود پیش افتادند. در ادامه شریفی پنجمین امتیاز تیم ایران را نیز کسب کرد. یلی با امتیازی که کسب کرد امتیازات ایران را به 6 رساند. در ادامه نتیجه بازی 7 بر 6 به سود تیم ایران شد و اسپک اسفندیار باعث شد امتیاز تیم ایران به 8 برسد. پس از اولین وقت استراحت برزیلی‌ها به امتیاز 7 رسیدند. با بیرون رفتن اسپک اسفندیار برزیل در امتیاز 8 با تیم ایران برابر شد. این تساوی امتیازات تا امتیاز 10 ادامه داشت تا اینکه تیم ایران اختلاف 3 امتیاز با تیم برزیل ایجاد کرد و با نتیجه 14 بر 11 از حریفش پیش افتاد. تیم ایران در دومین وقت استراحت فنی با نتیجه 16 بر 11 از تیم برزیل پیش افتاد. تیم ایران این فاصله امتیازی را با اسپک‌های شریفی و یلی حفظ کرد و 20 بر 17 از تیم برزیل پیش افتاد. در همین لحظات سرمربی برزیل تقاضای وقت استراحت کرد، اما بازیکنان ایران با عملکرد کم نقص خود موفق شدند 25 بر 20 از حریف خود پیش بیفتند و این ست را پیروز شوند.
ست دوم:
دو تیم در ست دوم تا امتیاز 2 برابر بودند، اما مرتضی شریفی سومین امتیاز ایران را به زیبایی کسب کرد و در ادامه یلی امتیازات تیم ایران را به 4 رساند. سرویس زیبای اسفندیار امتیاز تیم ایران را به 7 رساند در حالی که تیم برزیل 3 امتیازی بود. این تیم ایران بود که زودتر به امتیاز 8 رسید و امتیاز نهم را هم امیرحسین اسفندیار کسب کرد. تیم ایران همچنان با نتیجه 9 بر 5 از تیم برزیل پیش است. یازدهمین امتیاز توسط اسفندیار کسب شد. نتیجه بازی 13 بر 8 به سود تیم ایران شد و نهمین امتیاز برزیل با اسپک زیبای بازیکن این تیم به ثبت رسید، اما یلی این اسپک را جبران کرد تا تیم ایران همچنان فاصله 5 امتیازی خود را با برزیل حفظ کند. شاگردان عطایی در شرایطی به امتیاز 16 رسیدند که تیم برزیل 10 امتیاز داشت. اسپک قدرتی اسفندیار باعث شد تیم ایران به امتیاز 17 برسد و این بازیکن امتیاز 18 را هم برای تیم ایران کسب کرد. سرمربی برزیل یک بار دیگر مجبور شد تقاضای وقت استراحت کند. سرویس زیبای فلاحت‌خواه باعث شد تیم ایران به امتیاز 19 هم برسد. تیم ایران در شرایطی به امتیاز 22 رسید که برزیل تنها 10 امتیاز داشت. برزیلی‌ها 2 امتیاز پیاپی کسب کردند، اما تیم ایران هنوز 10 امتیاز دیگر از تیم برزیل پیش است. بازیکن برزیلی با دفاع روی تور باعث شد تیمش به امتیاز 14 برسد، اما کسب امتیاز توسط یلی باعث شد ایران ست دوم را هم با نتیجه 25 بر 14 از آن خود کند.
ست سوم:
تیم ایران اولین امتیاز این ست را با سرویس قدرتی اسفندیار به دست آورد. در ادامه شریفی امتیاز ایران را به 2 رساند. اسفندیار دست بردار نبود و سومین امتیاز را کسب کرد. تیم ایران در شرایطی با نتیجه 5 بر 2 از حریف پیش بود که توخته ششمین امتیاز ایران را به دست آورد. تیم ایران زمانی به امتیاز 8 رسید که تیم برزیل 3 امتیازی بود. عملکرد درخشان بازیکنان ایران باعث شد نتیجه بازی 12 بر 4 به سود تیم ایران شود. برزیلی ها 3 امتیاز پیاپی کسب کردند اما فاصله امتیازی تیم ایران با برزیل 6 امتیاز است. تیم برزیل 4 امتیاز پی در پی کسب کرد تا بهروز عطایی مجبور شود تقاضای وقت استراحت کند. زمانی که تیم ایران به امتیاز 16 رسید تیم برزیل 11 امتیاز داشت. این فاصله امتیازی تا امتیاز 18 هم همچنان وجود داشت تا تیم ایران برای صعود به فینال تنها نیاز به 6 امتیاز داشته باشد. شاگردان عطایی در نهایت توانستند با نتیجه 25 بر 17 به پیروزی برسد و راهی فینال شود.
بهروز عطایی و تیمش برای اولین بار در تاریخ والیبال ایران به فینال مسابقات قهرمانی جهان راه یافتند و حالا بار دیگر ایتالیا را در پیش دارند. ایران اگر ایتالیا را در فینال شکست دهد، هم جام قهرمانی را بالای سر می برد و هم انتقام شکست دور قبلی را می گیرد.
پوریا یلی باز هم در شب پیروزی تیم والیبال جوانان ایران برابر برزیل توانست عنوان امتیاز آورترین بازیکن میدان را به نام خود کند. یلی در این دیدار با کسب 18 امتیاز بالاتر از دیگر بازیکنان امتیاز آورترین بازیکن میدان شد. امیرحسین اسفندیار با 14 امتیاز  در رده دوم امتیاز آورترین بازیکنان تیم ایران و زمین مسابقه قرار گرفت تا در روزی که تیم ایران درخشان در زمین حاضر شده بود، والیبالیست های ایران این دو عنوان را تصاحب کنند.
بهروز عطایی با ابراز خوشحالی از پیروزی 3 بر صفر تیم والیبال جوانان ایران مقابل برزیل و صعود تاریخی شاگردانش به فینال رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان اظهار داشت: می‌دانستیم که برزیل با تمام قوا به مصاف ما می‌آید، اما ما هم با اطلاعات کافی با این تیم بازی کردیم. بازیکنان ما نسبت به برزیلی‌ها آمادگی ذهنی بهتری داشتند و توانستند بر جریان بازی سوار شوند.
وی ادامه داد: ما تیم برتر میدان بودیم و برزیلی‌ها را مجبور کردیم که به شکلی بازی کنند که ما می‌خواهیم. سرمربی تیم والیبال جوانان با اشاره به این که صعود به فینال یک اتفاق تاریخی بوده تصریح کرد: هنوز کار تمام نشده است و از همان روز که استارت کار را زدیم، برای بهترین نتیجه بوده است. تعدادی از بازیکنان‌مان دیر به تیم اضافه شدند، اما هم آنها و هم سایر بازیکنان خیلی خوب بازی کردند.
عطایی در پایان خاطرنشان کرد: مقابل ایتالیا هم با تمام قوا به میدان می‌رویم و اطلاعات کاملی از این تیم داریم. امیدوارم مقابل این تیم یک بازی خوب انجام دهیم.

نظر شما