شناسهٔ خبر: 34313168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

عضو انجمن بین‌المللی ضد دخانیات:

اعتیاد ۲۲ درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی به دخانیات

صاحب‌خبر -



یک فوق متخصص ریه گفت: ۴ تا ۶ درصد دانشجویان رشته‌های پزشکی در بدو ورود به دانشگاه به دخانیات اعتیاد دارند اما در سال آخر تحصیل این آمار به ۲۲ درصد می‌رسد.
به گزارش «ایران» محمدرضا مسجدی در هفتمین سمپوزیوم وچهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار همزمان با روز جهانی خودمراقبتی، تصریح کرد: خودمراقبتی بحثی فردی است و اگر هر کدام از ما نسبت به مسائل بهداشتی و موارد پیشگیری آگاهی داشته باشیم، می‌توانیم به کاهش بیماری‌ها و کاهش بار مالی خود و نهادهای بهداشتی کمک کنیم.
عضو انجمن بین‌المللی ضد دخانیات به پنج عامل خطر برای سلامتی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: دخانیات، الکل، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی و آلودگی هوا این پنج خطر هستند و به‌جز آلودگی هوا کنترل سایر موارد در دست خود ماست و می‌توانیم با خودمراقبتی اثرات آن را کاهش دهیم.
این فوق تخصص ریه اظهار کرد: مطالعه‌ای بر روی دانشجویان ورودی دانشکده‌های پزشکی صورت گرفت که نشان داد در سال اول ورود این دانشجویان ۲,۵ درصد دختران و ۴ تا ۶ درصد دانشجویان پسر دخانیات مصرف می‌کنند اما نکته تأسف‌انگیز این است که پس از ۷ سال و درحالی‌که همه این دانشجویان در دروس خود با مضرات و ضررهای دخانیات آشنا می‌شوند این آمار افزایش‌یافته است. بر اساس آن بیش از ۲۲ درصد دانشجویان پسر سال آخر و ۱۷ درصد دانشجویان دختر دخانیات و قلیان مصرف می‌کنند.

نظر شما