شناسهٔ خبر: 34303683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام سابق ارتش پاکستان

ترامپ برای رفع تنش ها با ایران، دست به دامن عمران خان شد

اسلام آباد - ایرنا - یک مقام سابق نظامی پاکستان گفت: آمریکا برای خروج آبرومندانه از افغانستان به دنبال رویارویی با ایران نیست به همین دلیل «دونالد ترامپ» برای رفع تنش ها با تهران دست به دامن «عمران خان» نخست وزیر پاکستان شده است.

صاحب‌خبر -

«آصف هارون» تحلیلگر و سرتیپ بازنشسته ارتش پاکستان روز چهارشنبه در گفت وگو با روزنامه اردو زبان «امت» افزود: دولت ترامپ به دنبال درگیری با ایران نیست بلکه در حال تلاش راهی برای تنش زدایی است.

وی طی این مصاحبه که در روزنامه پاکستانی «امت» منتشر شد، اظهار داشت: تنش زدایی واشنگتن با تهران برای خروج آبرومندانه نظامیان آمریکایی از افغانستان اجتناب ناپذیر است به همین دلیل ترامپ با نخست وزیر پاکستان درباره ایران گفت وگو کرده و به دنبال میانجیگری اسلام آباد در این زمینه است.

مقام نظامی سابق پاکستان گفت: طرف آمریکایی برای تنش زدایی با ایران به دنبال روشی است که جلوی این تصور را بگیرد که کاخ سفید در برابر تهران تسلیم شده است.

وی افزود: آمریکایی ها مانند مذاکرات کنونی با طالبان به دنبال روشی عزتمندانه برای خروج از فضای تنش آلود با ایران هستند.

آصف هارون در ادامه به نقل از منابع آگاه گفت: دولت ترامپ درخصوص جنگ یمن نیز به نقش پاکستان برای میانجیگری نگاه رو به جلو دارد اما در جلسه اخیر ترامپ و عمران خان، طرف آمریکایی تنها از آمادگی خود برای میانجیگری درخصوص مناقشه کشمیر سخن گفت درحالی که حقیقت چیز دیگری است.

وی اظهار داشت: تبعات منفی دخالت واشنگتن در جنگ یمن به حدی رسیده که نیروهای داخلی در آمریکا نیز مخالفت خود را با آن نشان داده اند.

رسانه های پاکستانی روز گذشته نوشتند: عمران خان برای کمک به حل تنش های منطقه ای تمایل خود را برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام کرده است.

هرچند در جریان سفر رسمی نخست وزیر پاکستان به آمریکا مطلبی درخصوص رایزنی دو کشور برای کاهش تنش های منطقه ای و یا موضوعات مرتبط با ایران منتشر نشده است اما با توجه به مصاحبه عمران خان با شبکه فاکس نیوز به نظر می رسد وی مواضع دولت اسلام آباد در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه و مخالفت با تشدید تنش ها میان تهران و واشنگتن را به اطلاع کاخ سفید رسانده باشد.

نخست وزیر پاکستان طی گفت وگو با مجری برنامه شبکه فاکس نیوز گفت: بدون شک تنش با ایران ما را نیز تحت تاثیر قرار خوهد داد.

عمران خان روز گذشته طی سخنرانی در نشست ویژه موسسه صلح آمریکا در واشنگتن روابط پاکستان با جمهوری اسلامی ایران را معقول توصیف کرد و ضمن نگرانی نسبت به تنش های اخیر در منطقه هشدار داد: هرگونه اقدام در جهت تحریک جمهوری اسلامی ایران پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

نظر شما