شناسهٔ خبر: 34296422 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مراسم تکریم معارفه روسای بنیاد مستضعفان صورت گرفت

تشریح عملکرد ۵ ساله بنیاد مستضعفان از زبان سعیدی‌کیا

71469

رئیس سابق بنیاد مستضعفان عملکرد پنج ساله این بنیاد را در بخش‌های مختلف تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا در مراسم تکریم و معارفه روسای بنیاد مستعضفان که با حضور مقامات کشوری پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در محل ساختمان بنیاد مستضعفان برگزار شد، با اشاره به تشریح عملکرد پنج ساله مجموعه متبوعش، اظهار کرد: سپاسگزار مقام معظم رهبری هستم که فرصت این خدمت پنج ساله را به من دادند و از لطف ایشان برای ادامه عضویت اینجانب در هیات امنای بنیاد مستعفان قدردانی می‌کنم و ضمن خیر مقدم به برادرم آقای فتاح، ‌ از روسای قبلی بنیاد مستضعفان آقایان رفیقدوست و فروزنده، از اعضای دفتر مقام معظم رهبری به ویژه حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی تشکر می کنم.

وی ادامه داد: پنج سال قبل از سوی مقام معظم رهبری شش جهت گیری اصلی برای بنیاد تعریف شد و به همین منظور در راستای تبدیل بنیاد مستضعفان به معنای واقعی کلمه، خارج کردن یک نقطه از محرومیت و آغاز کمک به نقاط دیگر محروم برای رهایی از محرومیت‌های موجود، تجدید ساختار و کاهش بوروکراسی، ترویج اجرای مدیریت جهادی و به کارگیری جوانان متعهد و ارزشی، توجه به امور فرهنگی در بنیاد، مدیریت بهینه فعالیت های بنیاد در بخش اقتصادی از جمله فعالیت‌های انجام شده طی پنج سال اخیر حرکت کردیم.

تبدیل بنیاد به معنای واقعی کلمه 

سعیدی‌کیا با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در راستای این شش محور، در خصوص تبدیل بنیاد یه یک بنیاد مستضعفان به معنی واقعی کلمه، ‌ گفت: بنیاد علوی بازوی توانمند بنیاد در محرومیت زدایی است. بودجه این بنیاد در سال بودجه سال ۱۳۹۳ معادل ۶۰ میلیارد تومان بوده و عملکرد سال ۱۳۹۷ آن به ۵۱۵ میلیارد تومان رسید و علاوه بر این بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ این بنیاد معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است که به لحاظ سود بنیاد در سال ۱۳۹۳ معادل پنج درصد و در حال حاضر به ۴۰ درصد ارتقاء یافته است.

وی با اشاره به تحویل ۸۴ هزار مورد تحویل مدارک اسناد املاک علوی، افزود: تامین خانه برای خانواده‌های دارای معلول با مشارکت بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن و خیرین، حمایت از خانواده های با سه نوزاد و بیشتر، ساخت مدارس، بیمارستان، سفر زیارتی ارزان قیمت به مشهد مقدس و تامین کل سیمان بازسازی خانه‌های سانحه دیده به طور رایگان، توسعه اهدای سبد کالا به مادران باردار و اردوگاه دانش اموزی لواسان و تامین لباس برای دانش‌آموزان نقاط محروم از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان با اشاره به همکاری بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و بانک سینا طی سه سال گذشته در راستای اشتغالزایی روستایی، بیان کرد: طی ۲ سال برای هر استان ۲۰ میلیارد تومان و در سال سوم برای هر استان ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و برای هر طرح در روستا حداکثر ۲.۵ میلیارد تومان تعیین و به استانداران ابلاغ شد. در این طرح پنج درصد از سود تسهیلات بانکی توسط بنیاد علوی، پنج درصد توسط معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری یارانه تامین می شود و برای مصرف کننده تسهیلات با هشت درصد سود تامین می شود.

سعیدی‌کیا ادامه داد: این طرح به مدت سه سال در استان ها جاری است و تا تیرماه سال جاری ۳۷۰۰ طرح در بانک مصوب و ۳۲۰۰ طرح با ۱۳۰۰ میلیارد تومان با تامین تضمین به قرارداد منجر شده است و۲۲۰۰ مورد به بهره‌برداری رسیده و محصولات به بازار عرضه شده است که از این طریق اشتغال مناسب تولیدی و خدماتی در همه زمینه ها ایجاد شد و کارآفرینان مستعد جدیدی در در صحنه‌ اقتصادی کشور امکان ظهور و بروز پیدا کرده اند و اشتغالزایی مستقیم بیش از ۲۲۰۰۰ نفر شکل گرفته است.

خارج کردن یک منطقه از محرومیت و تسری آن به دیگر مناطق محروم

وی همچنین در خصوص خارج کردن یک منطقه از محرومیت و استضعاف، گفت: با کارشناسایی های گسترده از سوی بنیاد علوی به منظور انتخاب شهرستان های محروم که در این رابطه قلعه گنج به عنوان اولین نقطه در نظر گرفته شد، چرا که با پول نفت آن گونه که باید محرومیت‌زدایی نشده و رفع محرومیت در کشور با افکار، ‌خلاقیت، توانمندی و دستان مردم حاصل می شود و در حال حاضر شاهد عمران و آبادانی در قلعه گنج هستیم که از تجربه داخلی و سایر کشورها در این رابطه استفاده کرده‌ایم.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان ادامه داد: شعار کار با مردم و برای مردم با جهت‌گیری توانمندسازی و معیشت پایدار، ‌اساس همه اقدامات این طرح است و برای حضور و اجتماع مردم و برنامه ریزی، ‌ مساجد به عنوان پایگاه اصلی انتخاب شده‌اند و با تشکیل گروه‌های توسعه روستایی و پس از انداز ماهیانه مردم و نیز کمک بنیاد علوی وام های اشتغال زا به اعضا گروه داده می شود و علاوه بر این در همه زمینه‌های آموزشی، بهداشت و درمان، مسائل مذهبی و قرآنی، ‌ورزش و کارهای زیربنایی و ...با مشارکت دستگاه‌های مرتبط فعالیت‌ها صورت می گیرد.

سعیدی‌کیا افزود: در قلعه گنج با وام‌های گروه‌های توسعه روستایی و وام‌های یارانه‌دار روستایی که علاوه بر سهمیه استان برای قلعه گنج و سایر مناطق نیز سهمیه تعیین شده است و اشتغال بسیار خوبی شکل گرفته و روستاییان در این راستا با توجه به استعدادشان توانایی خود را ثابت کرده‌اند و آنگونه که استاندار کرمان اعلام کرده نرخ بیکاری در قلعه گنج از ۲۵ درصد، تک رقمی شد و جرم و ناهنجاری ۷۰ درصد کاهش یافته است. الگویی که مورد قبول واقع شده و از طریق وزیر کشور به همه استانداران با انتخاب شهرستان‌های محروم در طرح آبادانی و پیشرفت ابلاغ شده است و معتقدم که در قلعه گنج مردم امیدوارانه با تلاش گسترده در شکل گیری آینده روشن خود مشارکت می کنند.

به گفته مدیرعامل سابق بنیاد مستضعفان، علاوه بر قلعه گنج از اواخر سال ۱۳۹۶، ۱۱ نقطه دیگر این طرح شناسایی شده و جمعا در این شهرستان ها ۱۶۰۰ روستا تحت پوشش قرار گرفته اند و فعالانه پیش می روند.

تجدید ساختار بنیاد و کاهش بوروکراسی

وی در مورد تجدید ساختار در بنیاد مستضعفان و کاهش بوروکراسی اداری در این بنیاد بیان کرد: کارگروه ساماندهی در ابتدای حضور اینجانب شکل گرفت و با مشورت و بررسی های لازم ۲۲ هلدینگ بنیاد به ۱۰ شرکت کاهش و در همین جریان فروش، ادغام و انحلال بیش از ۸۰ شرکت تحقق یافت. علاوه بر این در بنیاد ورود شرکت‌ها به بورس به یک اصل تبدیل شده و ۹ شرکت به بورس وارد شده و ۱۱ شرکت شرایط پذیرش ورود و پذیرش آن ها در بورس فراهم شده است.

ترویج و اجرای مدیریت جهادی 

سعیدی کیا در مورد ترویج و اجرای مدیریت جهادی و به کار گیری جوانان متعهد و ارزشی در بنیاد مستضعفان، اظهار کرد: به منظور ترویج و تشویق مدیران به حرکت جهادی، آیین‌نامه مربوطه تهیه و به تصویب هیئت امنای بنیاد رسیده و سالانه با بررسی لازم جشنواره مدیران جهادی برگزار می‌شود. همچنین با تدوین آیین‌نامه دیگر در جهت رشد جوانان متعهد و ارزشی شاغل در بنیاد مستضعفان از طریق ستاد و شرکت‌ها، ۱۲۰۰ نفر معرفی شدند و توسط کارگروه مربوطه در گروه‌های ۲۰ نفره گزینش به عمل آمد و تا به حالا ۱۴۴ نفر انتخاب و برای هر گروه کلاس‌های آموزش مدیریت و آشنایی با بنیاد و سپس بازدید از پروژه‌ها در نقاط مختلف کشور و قلعه گنج صورت گرفته است و گروه اول نیز به سفر راهیان نور اعزام شدند و این جریان ادامه دارد.

وی افزود: از این جوانان ارزشی و مستعد تاکنون ۴۴ نفر توسط کمیته انتصابات بنیاد انتخاب و به عضویت هیئت مدیره‌ شرکت‌ها درآمدند و این جریان همچنان جاری است و جوانان مومن، مستعد و ارزشی مراحل رشد را طی می‌کند.

مدیریت بهینه فعالیت‌های اقتصادی 

رئیس سابق بنیاد مستضعفان به مدیریت بهینه فعالیت‌های اقتصادی به عنوان ششمین محور اشاره کرد و گفت: در فضای تحریم و رکود اقتصادی کشور مدیران بنیاد با تلاش حداکثری خود رشد متوسط سالانه حداقل۱۰ درصد را رقم زدند که در شرایط رکود و تحریم نشان از توانمندی‌های کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد و در بنیاد از فعالیت‌های کوچک پرهیز می‌شود و به شرکت‌های پیمان کاری ابلاغ شده که در مناقصات کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان ورود نکند.

سعیدی کیا با اشاره به این که در بخش سرمایه‌گذاری‌های تولیدی توجه به تولیدات راهبردی بوده و عمده تلاش بنیاد در جهت فعالیت‌های جدید، کاشتن زیتون، توسعه کاشت گلخانه‌ای، پرورش ماهی در قفس، پرورش نژاد دام سبک شیری و واگذاری به متقاضیان در ادامه فعالیت‌های موجود بوده است گفت: در بخش صنایع بزرگ نیز شکل گیری زنجیره تولید فولاد با قدرت ادامه یافته و به نتایج خوبی رسیده است و فولاد تولیدی بنیاد به ۱۵ کشور جهان صادر می‌شود.

سعیدی کیا ادامه داد: همچنین تعامل بسیاری خوبی با دولت در پروژه سرمایه‌گذاری و اجرایی شکل گرفته است و آزاد راه تهران-شمال که به صورت یک آرزو برای مردم عزیزانمان درآمده بود با تفاهم کامل با دولت پیش می‌رود و به صورت تابلویی از توانمندی‌های فنی و مهندسی ایران از آن یاد می‌شود و تماما با خلاقیت‌ها و توانمندی مهندسان مشاوران، پیمانکاران و مدیران داخلی در دست اجراست و در شرایط تحریم نشان داده است که این توانایی گسترده در ایران وجود دارد و در ماه‌های آینده نیز منطقه یک آن به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به تکمیل نیروگاه خرمشهر، احداث نیروگاه خرم آباد که فاز یک آن تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و نیز سیکل ترکیبی نیروگاه چابهار که در دست اجرا است گفت: این موارد از اقدامات تاثیرات زیربنایی بنیاد و همکاری با دولت است.

ارزآوری بنیاد از ۳۰۰ به ۹۰۰ میلیون یورو

به گفته سعیدی کیا صادرات و ارز آوری بنیاد از حدود ۳۰۰ میلیون یورو در سال  ۱۳۹۴ به حدود ۹۰۰ میلیون یورو در سال  ۱۳۹۷ رسیده و یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.

وی با اشاره به مقوله بهره وری، خاطرنشان کرد: تبدیل دارایی‌های راکد به سرمایه‌گذاری های جدید و اشتغالزا و برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی و حضور فعال در فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی و محاسبه شکاف تکنولوژی و تدوین و اجرای نقشه راه فناوری از جمله اقدامات صورت گرفته است و نیز برای استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی و پشتیبانی پروژه‌های سرمایه گذاری در قالب هم افزایی درون گروه بنیاد اقدام شده که موجب تحرک در تولید است.

رئیس سابق بنیاد مستعضفان با اشاره به این که فروش شرکت‌های بنیاد از ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ به ۳۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده و نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۱۵ درصد رشد داشته است، گفت: نکته دیگر این است که شرکت‌های بنیاد در تمامی سالیان گذشته مالیات خود را به تدریج پرداخت کردند و بنیاد تا سال ۱۳۹۶ مالیات خود را پرداخت کرده و مفاصا اخذ کرده و حسابرسی سال ۱۳۹۶ بنیاد بدون بند حسابرس و بازپرس  بوده است.

سعیدی کیا در خصوص امور دانش بنیان نیز، خاطرنشان کرد: در خصوص امور دانش بنیان با توجه به نیاز واحدهای بنیاد به پژوهش و استفاده از دستاوردهای دانش بنیان، عمده هلدینگ‌ها متناسب با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد بستند و در جهت بهره گیری از همه توان‌ها و باز کردن فضا برای همه شرکت‌ها در قالب  مشارکت، مشارکت‌های دانش بنیان پدیده آمده است.

وی در پایان مجددا از مقام معظم رهبری تشکر کرد و از همه معاونان، مدیران و کارکنان بر تلاش خانواده بزرگ بنیاد که هر چه انجام شده ماحصل تلاش و روحیه جهادی آن ها است قدردانی و تاکید کرد که مدیریت جدید بنیاد مستضعفان به دلسوزی و سختکوشی مشهور است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما