شناسهٔ خبر: 34296072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» آخرین تحولات سیاسی در عرصه بین الملل را بررسی می کند روزهای داغ پر تنش

صاحب‌خبر -

کاوه ایرانی
روزنامه نگار

خلیج فارس و تنگه هرمز، که شاهراه نفت جهان به شمار می‌رود، در هفته‌های اخیر ناآرام‌ترین روزهای دهه‌های گذشته را پشت سر گذاشته‌اند. تشدید تنش میان ایران و آمریکا و اخیرا بریتانیا، این امکان را به تحلیلگران می‌دهد که سناریوهای خطرناکی را برای آینده دست‌کم کوتاه مدت این منطقه متصور شوند.

به گزارش «جمله» روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز در خصوص تنش های اخیر میان ایران و غرب گفت: «در مقطع کنونی ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ما در حال اعمال است؛ آن هم نه به خاطر اینکه ما خلاف بین الملل عمل کرده‌ایم، یک ظلم مضاعفی نسبت به ایران در حال انجام است با وجود اینکه ایران ثابت کرده می‌تواند با قدرتمندترین کشورهای دنیا گفت و گو کند و به نتیجه برسد، برجام چنین نتیجه‌ای بود که با شش قدرت نشستیم و توافق کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم».

ایران حافظ امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس
وی با اشاره به توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس اعلام کرد: «میخواستند با زبان زور صحبت کنند اما فهمیدند ما هم زبان زور داریم».
وی تصریح کرد: «ایران در خاورمیانه کشور بزرگی است امکان ندارد امنیت را در خلیج فارس بدون ایران تصور کرد آنکه می‌تواند برای منطقه امنیت تامین کند ایران است آنها ده‌ها ائتلاف برای مقابله با داعش درست کردند هیچکدام ذره‌ای اندازه ایران در نابودی داعش نقش نداشت».
جهانگیری افزود:« ایران حافظ امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس بوده و دیگران باید بدانند که پررویی دربرابر ایران نتیجه ندارد».

پرواز جنگنده های آمریکایی بر فراز تنگه هرمز!
در همین رابطه شبکه خبری سی ان ان از تصمیم احتمالی پنتاگون مبنی بر استفاده از جنگنده برای تامین امنیت کشتی های تجاری آمریکا هنگام عبور از تنگه هرمز خبر داد.
سی ان ان روز سه شنبه بدون اشاره به منبع اعلام این خبر در پنتاگون ؛ گزارش داد که پنتاگون در نظر دارد از جنگنده های آمریکایی برای تامین امنیت کشتی های باری متعلق به آمریکا استفاده کند . این کشتی ها قرار است طی روزهای آینده وارد آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس شوند.
براساس این گزارش ؛ چنانچه نیروی دریایی آمریکا بخواهد ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن را به خلیج فارس اعزام کند، آزمونی مهم برای تامین امنیت در تنگه هرمز و خلیج فارس خواهد بود .
«باربارا استار» خبرنگار سی ان ان افزود : «ترامپ درباره چشم انداز دیپلماسی با ایران گفته است که داشتن یک توافق با ایران ؛ مشکل تر می شود».
ترامپ اخیرا در دیدار با رئیس جمهوری پاکستان در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که وی خواهان جنگ نیست اما به تهدید علیه ایران ادامه خواهد داد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعتراف به اینکه مذاکره با ایران «روز به‌ روز برای او سخت‌تر می‌شود» تأکید کرد: توافق با تهران «می‌توانست آسان‌تر باشد».
شبکه خبری یورونیوز روز گذشته (دوشنبه ۳۱تیرماه) گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید با خبرنگاران گفت‌ وگو می‌کرد، اضافه کرد: «درباره ایران عقب می‌نشینم و صبر می‌کنم؛ خواهیم دید چه می‌شود.»
ترامپ پیش از این مدعی شده بود که حاضر است برای یک توافق جدید با ایران مذاکره کند. در مقابل، تهران همواره پیشنهاد گفت‌ وگو با واشنگتن در شرایط فشار سیاسی- اقتصادی را رد کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا در زمان حاضر به دلیل مواجهه با بزرگترین چالش بین المللی خود، یعنی افزایش تنش‌ها با ایران از انحطاط روابط با متحدانش نیز رنج می‌برد و ممکن است در صورت وقوع جنگ، واشنگتن و متحدانش در دو مسیر مختلف گام بردارند.
از این رو همه نشانه‌ها و شواهد، حکایت از آن دارند که اگر سیاست «فشار حداکثری» به جنگ نزدیک شود، واشنگتن یکی از بازندگان اصلی این سیاست و رویکرد خواهد بود.
درهمین حال جرمی هانت، روز دوشنبه در آخرین روز کاری خود در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس، اعلام کرد که این کشور به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نمی پیوندد.

سرگیجه کاخ سفید از ضربه وزارت اطلاعات
این رسانه تصویری همچنین در گزارشی به دستگیری ۱۷ جاسوس ایرانی که برای سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا ) کار می کردند ؛ اشاره کرد و ادعای دونالد ترامپ مبنی بر کذب بودن این خبر را بازنشر کرد.
روز دوشنبه مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات کشورمان از متلاشی شدن یک شبکه جاسوسی سازمان سیا و دستگیری ۱۷ جاسوس این سازمان خبر داد. همچنین مستندی در این رابطه از رسانه ملی پخش شد که واکنش های زیادی در عرصه بین الملل داشت.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه WFTV-9 در پاسخ به سوالی درباره بازداشت جاسوسان سیا در ایران، در اظهاراتی سخیف ایران را به دروغگویی متهم کرد و در ادامه گفت نمی‌تواند درباره موضوعات اطلاعاتی اظهار نظر کند.
پمپئو که کشورش این روزها به شدت برای افزایش حضور نظامی در منطقه به بهانه محافظت از آب‌های اطراف ایران تلاش می‌کند، مدعی شد: «رئیس‌جمهور آمریکا به روشنی مشخص کرده است که ما خواهان جنگ با ایران نیستیم. ما خیلی ساده می‌خواهیم مانع از دست داشتن آنها در فعالیت‌های تروریستی در جهان شویم. آنها نباید به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌شان ادامه دهند. این ستتراتژی رئیس‌جمهور ترامپ است».
او در ادامه ادعاهای خصمانه خود گفت: «آمریکا به دنبال تغییر رفتار ایران است. ما در حال ایجاد ائتلافی برای نگهبانی از تنگه هرمز هستیم تا کشتیرانی در این آبراه مورد محافظت قرار گیرد. کشورهایی از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. این‌ها، فعالیت‌هایی بازدارنده هستند».
در حالی که آمریکا خود یک نیروی مداخله‌گر در منطقه است و کیلومترها دورتر از خاک خود در خاورمیانه حضور نظامی دارد، پمپئو در پاسخ به این سوال که آیا کشورش برای این کار به اندازه کافی قوی عمل کرده است، گفت: «آنچه ما از ایران می‌خواهیم این است که همچون یک کشور نرمال رفتار کند و دست به اقدامات تروریستی در دنیا نزند».
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به تکرار این ادعا پرداخت که رئیس جمهور کشورش آماده است بدون پیش شرط با ایران گفت وگو کند، چراکه باور دارد هدف، استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری نظامی است.

پرسه زنی آمریکایی ها در خلیج فارس!
پیشتر مایک پمپئو، گفته بود که ایالات متحده در حال ایجاد یک ائتلاف برای گشت زنی در خلیج فارس است. این بیانیه پس از یک سری حوادث در ارتباط با نفتکش های خارجی صادر شد و غرب، ایران را مقصر این حوادث می داند. در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده آمریکا، بسیاری امکان برخورد نظامی هرچند ناخواسته میان دو طرف را بالا می‌دانند.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این رابطه می‌گوید شروع جنگ بسیار آسان است اما پایان دادن به آن غیرممکن خواهد بود.
ظریف این موضع را در جریان سفر خود به نیکاراگوئه و دیدار با همتای خود در این کشور اعلام کرد. وی افزود:«ایران تلاشی برای رویارویی با کشورهای دیگر ندارد و صرفا خواهان مناسبات عادی بر مبنای احترام متقابل است».
آقای ظریف همچنین گفت توقیف نفت‌کش بریتانیایی استینا ایمپروی بریتانیا از سوی این کشور، حرکتی برای اجرای حقوق بین‌الملل بوده و نه مقابله به مثل.
بریتانیا اقدام ایران در توقیف نفت‌کش این کشور در تنگه هرمز را غیرقانونی و مصداق دزدی دریایی توصیف می‌کند. جرمی هانت، وزیر خارجه دولت محافظه کار ترزا می‌گوید با توجه به این که این نفت‌کش از قوانین بین‌المللی تخطی نکرده است، تنها دلیلی که می‌توان برای توقیف آن از سوی ایران یافت این است که این کشور این کار را برای مقابله به مثل در برابر توقیف نفت‌کش گریس ۱ در جبل‌الطارق انجام داده است.

نظر شما