شناسهٔ خبر: 34293111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده دادستان

اعلایی از تخلفات بانکی مطلع بود

تهران- ایرنا- نماینده دادستان در آغاز بیست و دومین جلسه محاکمه متهمان بانک سرمایه در تفهیم اتهام به متهم محمد سلمانی اعلایی گفت: این متهم با تخصصی که در امور بانکی داشت از تخلفات صورت گرفته در این بانک مطلع بود و همین مساله ثابت کننده جرم وی است.

صاحب‌خبر -

بیست و دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد.

در ادامه سلسله دادگاه متهمان بانک سرمایه، قهرمانی نماینده دادستان بخش هایی از کیفرخواست اتهامات وارده به اعلایی یکی از متهمان فساد بزرگ صورت گرفته در این بانک را قرائت کرد.

قهرمانی افزود: ویژگی بارز آقای اعلایی این بود که به حرف دیگران گوش می کرد و به ابزاری در دست مدیران مفسد این بانک تبدیل شده بود.

وی اضافه کرد: اعلایی تخصص بانکی داشت و می دانست که در بانک تخلف صورت می‌گیرد همین امر ثابت می کند که وی هم مجرم است.

در ادامه قاضی مسعودی مقام از متهم خواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند وی خطاب به متهم گفت اگر قرار است از افراد نام ببرید حتماً مستند صحبت کنید.

متهم اعلایی در دفاع از خود با اشاره به اظهارات نماینده دادستان و با استناد به نامه هایی از زمان حضور خود در بانک سرمایه گفت: در نامه هایی که به من نوشته اند گفته شده که طبق مصوبه عمل کنم و نتیجه را ارائه دهم.

وی با بیان اینکه در شعبه ای از هیچ چیز چشم پوشی نمی کردم، گفت: با اینکه دست تنها بودم بعضی پرونده ها را به صورت تصادفی انتخاب و آنها را بررسی می کردم.

اعلایی اضافه کرد: ما فکر نمی کردیم غندالی جوانی را بیاورد و به او اختیار بدهد. در زندگی دوفرد امین انسان است یکی خدا و دیگری خانواده. همسر من نصف سال روزه است به او گفتم اگر سر من رفت تو همین راه که در آن هستی را ادامه بده.

متهم اعلایی گفت: شرکت رمپنا را چهار بار برای شعبه میرداماد جذب کردم و بخشایش به آن ضمانت نامه نداد. اگر می دانستیم قصد سواستفاده دارند، نمی ماندیم، ما فکر می کردیم اینها امام زاده هستند.

اعلایی با بیان اینکه هر چه بابت مدیران بانک سرمایه بگویم کم گفتم، گفت: در برخی از امور اراده قلبی مدیرعامل بانک بوده نه من که اندازه یک پیک هم ارزش نداشتم.

وی افزود: من مداحم تا فردا صبح هم اجازه داشته باشم می توانم صحبت کنم. الان هم هیچ چیز برای از دست دادن ندارم. فقط از دلسوزی می خواهم صحبت کنم حتی اگر سرم را هم ببرند.

اعلایی ادامه داد: هر ساله می آمدند یک سری ضوابط و سیاست برای بانک ها طراحی می کردند و به تمام افراد ابلاغ می شد.

وی در رابطه با روند بررسی درخواست های بانکی گفت: پرونده در اعتبارات بررسی می شد و از نظر مالی و اقتصادی بررسی و سپس به کمیته ارسال می شد.

اعلایی با بیان اینکه به اداره اعتبارات اعتماد داشتیم، گفت: به اداره اعتبارات و به مدیران بالادستی هم اعتماد داشتیم و چه می دانستیم چه می‌خواهد بشود؟

وی در دفاعیات خود گفت: بعد از آمدن غندالی ایشان به همدان رفته و در یک سخنرانی می گوید در بانک به آقای فلانی چند میلیارد پول می دهند.

وی افزود: تمام اقدامات در بانک سرمایه هدایت شده و به خواست و اراده مدیرعامل بانک بوده است.

اعلایی در رابطه با شرکت آفتاب‌پردیس روناک گفت: این شرکت درخواستی مبنی بر تخصیص ضمانت‌نامه به مدیریت وقت امور شعب (آقای بخشایش) می‌نویسد که البته پشت این پرونده آقای توسلی بوده است و من بعدها متوجه شدم که این آقایان پشت کار هستند.

متهم اعلایی افزود: آقای بخشایش این نامه را در جلسه هیات مدیره مطرح می‌کند و پس از آن ۴ فقره ۵۰ میلیاردی ضمانت‌نامه در شعبه صادر می‌شود. در این اقدامات بنده هیچ دخل و تصرفی نداشتم و هیچ گونه دستوری نیز ندادم.

وی در رابطه با شرکت مهندسی صنعت زیما گفت: پشت این شرکت آقای کاظمی و هیات مدیره بانک بود. این شرکت ۳۰۰ میلیارد ریال درخواست داشت که طبق پیشنهاد اداره اعتبارات اقدامات در این خصوص انجام شد.

 اعلایی در مورد ارتباط با هادی رضوی یکی از بدهکاران کلان بانک سرمایه گفت: رضوی ما را به هیات فاطمه‌ زهرا دعوت کرد. ما در آنجا گفتیم که آیا می‌توانی به هیات ما کمک کنی، رضوی در پاسخ گفت که کمک بلاعوض نمی‌توانم اما وام می‌دهیم ما نیز در خواست دادیم و برای این کار حساب برادر خود را معرفی کردم و در قبالش چک دادیم.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم اعلایی گفت: آقای رضوی اگر پول داشت که نمی‌آمد از شما وام بگیرد. شما برای هیات‌تان وام نامشروع می‌گیرید!؟ شما وقتی رئیس شعبه هستید این کار شائبه ایجاد می‌کند که  چرا ارباب رجوع به شما پول می‌دهد؟

متهم اعلایی پاسخ داد: من نمی‌دانستم. در مملکت ما همه به هم اعتماد می‌کنند بخدا قسم اگر این پول یک قران در جای دیگر خرج می‌شد خودم را می‌کشتم من خودم پشیمانم که چرا از وی وام گرفتم، تمام اسناد موجود است و جایی که هم پول خرج شده مشخص است.

در ادامه این متهم گفت: من بارها در بازپرسی گفته‌ام هر چه که امضا کردیم تا وقتی مدیرعامل آن را تأیید نمی‌کرد، اتفاقی نمی‌افتاد.

وی ادامه داد: من آقای مدلل را نمی‌شناختم او را چند بار بیشتر ندیدم. درباره شرکت سما چوب این شرکت با ۲۰۰ میلیارد تسهیلات از شعبه آمده بود که ۶۰ درصدِ وثیقه ملکی بود. آن زمان غندالی سرپرست بانک بود. این پرونده با دو امضا انجام شده است، آیا آقای غندالی نباید این را بررسی می‌کرد و بعد به شعبه ما ارسال می‌کرد که ما را موظف کرده بود ۱۰۰ میلیارد بدهیم.

متهم اعلایی افزود: ما هیچ وقت مشتری‌ها را نمی‌شناختیم، چون مشتری خاص آقایان غندالی، بخشایش، توسلی و کاظمی بودند، مدارک هم در این باره دارم.

وی گفت: در هر سمت و شغلی که بودم به دستورات سلسله مراتب اداری مافوق عمل کردم و آن را خدمت به این آب و خاکم می‌دانستم و امروز از اعتماد به بالادستی صدمه خوردم، اگر من و امثال من بعد از سال‌ها فعالیت سالم در بانک امروز به اتهامات متعدد در بانک سرمایه اینجا هستیم به دلیل اعتماد به مدیران بود نه از گناه، آن‌ها موجب این دشواری و مخمصه شدند.

اعلایی ادامه داد: در جایی گفتند آقای ضیایی به ما فشار می‌آورد که من اینجا می‌گویم اینطور نبود او فشاری به ما نمی‌آورد من به خاطر فشار در بانک سرمایه استعفا دادم و به خاطر مشکلات اقتصادی در جای دیگری مشغول به کار شدم از این دادگاه مطالب زیادی آموختم از شما تشکر می‌کنم و از مقام ریاست دادگاه تقاضای حکم برائت دارم.

متهم اعلایی گفت: در بانک هر فردی بر اساس ساختار شرح وظایفی داشته است و من هم عدول نکرده ام. یک پرونده وقتی به کمیته اعتبارات می رود برای اینکه به شعبه برسد ۱۶ امضا می خورد.

وی تاکید کرد: من از ریاست دادگاه تقاضای برائت دارم و اگر حکم به برائت دادید که خدا به شما سلامتی دهد و اگر هم حکم به برائت ندادید باز هم خدا به شما سلامتی دهد.

در ادامه جلسه دادگاه وکیل مدافع متهم اعلایی با تاکید براینکه  با بخشنامه ها و دستورالعمل بانک ها آشنایی دارد، گفت: غیر از اعضای هیات مدیره و مدیران عامل، آنچه که اینجا به آن توجه نمی شود این است به وظایف نظارتی عمل نشده است.

وی تاکید کرد: با تعدادی از همکاران در شهریورماه سال پیش پرونده ای علیه بانک سرمایه تشکیل دادیم که بیشتر بحث محاسبات را در بر دارد که نشان می دهد تخلفات زیادی انجام شده است.

این وکیل دادگستری گفت: الان نمی توانم این تخلفات را در جایگاه وکیل مدافع بیان کنم و حتی بر خلاف آن هم نمی توانم صحبت کنم چون به توجیه تبدیل می شود.

وکیل مدافع اعلایی با اشاره به صحبت های موکل خود گفت: من روز گذشته حدود نیم ساعت با آقای شبانی صحبت کردم و ایشان توضیحاتی ارائه داد. هیات مدیره در ذیل فرم های پیشنهادی کمیته اعتبارات رسما مخالفت می کردند. هیات مدیره در چارت بانک عالی ترین رتبه نظارتی را دارد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: هیات مدیره گاهی باید پاسخگوی مواردی باشد که مسولیتی در آن ندارد اما حداقل این است که هیات مدیره می تواند ضوابط را تشخیص دهد. من به موکل خود گفتم که رئیس حوزه هم جزئی از ارکان اعتباری است و وظیفه نظارتی دارد.

این وکیل دادگستری گفت: من به آقای شیانی هم گفتم که تا حالا چنین چیزی ندیده بودم که نقایص یک پرونده مطرح شود و روی آن اظهار نظر صورت بگیرد و هیات مدیره در یک دور باطل آن را به کمیته اعتباری بدهد.

نماینده دادستان در این لحظه به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: مواردی وجود داشته که کارشناس نظر منفی داده اما ارکان اعتباری آن را حذف کرده و گزارش خنثی را به هیات مدیره فرستاده است.

وی با بیان اینکه در برخی شرکت ها اصلا گزارش کارشناسی وجود نداشته است گفت: درجات جرم برای افراد مختلف در این پرونده متفاوت است اما به هرحال جرم، جرم است.

رسول قهرمانی در ادامه بیست و دومین جلسه محاکمه مدیران بانک سرمایه و پس از پایان دفاعیات محمد سلمانی اعلایی از مدیران وقت بانک سرمایه و یکی از متهمان این پرونده اظهار کرد: ما نیز قبول داریم که از سوی مدیران بانک سرمایه بر روی مدیران رده پایینی فشار وجود داشته است و به همین خاطر سبک دفاع ما در کیفرخواست در ارتباط با مدیران رده پایین با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره متفاوت است.

وی افزود: هرچند درجه جرم مدیران رده پایینی با مدیران رده بالایی بانک سرمایه متفاوت است اما این مسئله چیزی از جرم بودن رفتار مدیران رده پایینی کم نمی‌کند و جرم، جرم است ضمن اینکه در برخی مواقع اعضای کمیته اعتباری بانک سرمایه به رغم اینکه گزارش کارشناسی وجود نداشته است نظر موافق برای پرداخت تسهیلات داده‌اند، مانند پرونده شرکتهای اسکان.

در ادامه و پس از اظهارات نماینده دادستان، نماینده بانک سرمایه در واکنش به اظهارات اعلایی گفت: اعلایی در دفاعیات خود عنوان کرده که به شعب بانک فشار نمی‌آورده است اما حقیقت این است که وی به صورت مستقیم به شعب فشار وارد می‌کرد به عنوان مثال در شعبه کریمخان، ساعت 5 بعدازظهر و بعد از ساعت کار اداری معاون شعبه را برای افتتاح حساب به شعبه بازمی‌گرداند.

وی تأکید کرد: اعلایی به عبارتی خط شکن بوده و مقاومت شعب را می‌شکسته است و معتقد بود که "بانک برای سهامدار است و هرکاری بخواهد می‌تواند بکند" و همچنین می‌گفت که "100 مورد را امضا کرده‌ایم اتفاقی نیفتاده است، شما هم امضا کنید".

نماینده بانک سرمایه ادامه داد: متأسفانه در سالهای گذشته دوران تاریکی برای کارمندان بانک سرمایه بوده و چنان جوی حاکم بود که کارمندان بانک منتظر چنین محاکمه‌ای بودند.

وی تصریح کرد: اگر کسی 4 سال در بانک کار کند به راحتی متوجه می‌شود که هیچ کدام از شرکتهای مطرح در این پرونده حتی صلاحیت دریافت هزار تومان تسهیلات هم ندارند چه برسد به وامهای میلیاردی. 

نماینده بانک سرمایه افزود: اعلایی بیشترین امضا را در بانک سرمایه را داشته و حتی بیشتر از کاظمی و توسلی امضا کرده است و فکر می‌کنم اگر در دوره مدیرعاملی حیدرآبادی با وی قطع همکاری نمی‌شود همچنان امضا می‌کرد.

وی به اظهارات وکیل اعلایی مبنی براینکه موکلش امضای مخالف برای پرداخت تسهیلات زده است گفت: امضای مخالف در بانک معنا ندارد. به عنوان مثال آقای درخشنده در هیات مدیره حتی یک امضا ندارد و یک بار هم مصوبات را امضا نکرده است بنابراین امضای مخالف نداریم و متأسفانه آقایان با یک پیشنهاد خود در کمیته اعتباری هزار میلیارد تومان را از بانک خارج کرده‌اند.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان تهران به بیان برخی توضیحات در خصوص کلهر یکی از مدیران متهم پرونده بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: در پرونده شرکت فنل کژال مصوبه هیئت مدیره با دو امضا برای پرداخت تسهیلات ارجاع شده است که بیرانوند مدیروقت بانک  سرمایه متوجه می‌شود و تذکر می‌دهد که پرداخت تسهیلات با دو امضا امکان پذیر نیست و به همین خاطر کلهر که دبیر هیئت مدیره بوده مصوبه را امضا می‌کند اما بعدها به بایگانی بانک دسترسی پیدا کرده و فیزیک مصوبه را خارج کرده و در آن می‌نویسد با پیشنهاد مخالف هستم.

وی گفت: حتی در بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که رنگ قلم‌ها با هم متفاوت است و این نشان می‌دهد کلهر قصد داشته با این اقدام ناجوانمردانه بعد از صدور مصوبه و پرداخت تسهیلات از خود سلب مسئولیت کند.

در این هنگام و پس از پایان اظهارات نماینده دادستان قاضی مسعودی مقام، ختم رسیدگی جلسه بیست و دوم را صادر و اعلام کرد با توجه به اینکه پرونده های دیگری همچون پرونده جهانبانی و پتروشیمی در دسترسی رسیدگی شعبه سوم قرار دارد ادامه رسیدگی ها در شعبه برگزار و وقت‌های رسیدگی بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

نظر شما