شناسهٔ خبر: 34259777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشست سران منطقه در بغداد از موضوعات احتمالی رایزنی عبدالمهدی در تهران

محورهای رایزنی نخست‌وزیر عراق در تهران احتمالا متعدد خواهد بود اما برخی منابع، «نشست سران منطقه» در بغداد را یکی از محورهای احتمالی این رایزنی‌ها خوانده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه در حالی به تهران سفر کرده که برخی تنش‌ها در منطقه فزونی گرفته است.

تنش‌ها در منطقه که پس از خروج یک‌جانبه ترامپ از  برجام آغاز شد، اکنون تا جایی پیش رفته که باعث نگرانی برخی از تحلیل‌گران شده است.

تنش‌های کم سابقه در منطقه طی دهه‌های اخیر، برخی مسئولان بین‌المللی و منطقه‌ای را بر آن داشت تا به منظور پیشگیری از تبعات احتمالی با مقامات ایرانی و آمریکایی رایزنی کنند.

اگرچه با توجه به شرایط منطقه، احتمالا موضوعات منطقه‌ای در دستور کار سفر عبدالمهدی به تهران قرار خواهند داشت اما برخی منابع، یک محور دیگر را هم برای رایزنی‌های او ذکر کرده‌اند.

 

 

عبدالمهدی در سفرش به تهران طبیعی است که درباره تحولات ذکر شده با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند، اما گفت‌وگو درباره «نشست سران منطقه» در بغداد که پیشتر هم بحث آن در عراق مطرح بود، احتمالا در دستور کار است.

در همین ارتباط، شبکه خبری العالم نوشت که «نخست‌وزیر عراق در جریان سفرش به ایران درباره برگزاری نشست منطقه‌ای در بغداد شامل کشورهای همسایه گفت‌وگو خواهد کرد و احتمالا مصر هم به این نشست دعوت می‌شود».

بحث مربوط به نشست سران منطقه که قرار است در آن کشورهایی مانند ایران، ترکیه و حتی عربستان و مصر هم حضور یابند، پس از نشست رؤسای مجالس کشورهای همسایه عراق در اواخر فروردین ماه سال جاری شکل جدی به خود گرفته است و احتمالا این موضوع در سفر اخیر عبدالمهدی به تهران مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

از سوی دیگر، عراق پس از شکست داعش و روی کار آمدن عادل عبدالمهدی سعی کرده رویکرد خود در عرصه سیاست خارجی را بر مبنای تقویت روابط خود با کشورهای همسایه تثبیت کند و در عین حال تاکید داشته که بغداد پایگاه هرگونه تعرض به ایران نخواهد شد و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور به ایران حمله شود.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق اوایل تیرماه سال جاری در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» ضمن ابراز ناخرسندی از تحریم‌های اعمال شده علیه مردم ایران، گفت که «بغداد نمی‌خواهد اراضی عراق برای اقدام علیه همسایگان این کشور از جمله ایران، مورد استفاده قرار گیرد».

در هر صورت، فارغ از اینکه عبدالمهدی در سفرش به تهران چه اهداف اعلامی و غیر اعلامی را دنبال می‌کند، این سفر می‎تواند فرصت مناسبی برای ایجاد گفت‌وگوی ایرانی و عراقی و کانال ارتباطی بسیار موثر برای بهبود وضعیت در منطقه باشد.

حال باید دید عراقی که پا به مرحله سیاسی و بین‌المللی جدید گذاشته و توانسته اجلاس پارلمان‌های 6 کشور همسایه عراق اعم از عربستان سعودی، ترکیه، کویت، اردن، سوریه و ایران را برگزار کند، آیا موفق می‎شود نشست سران منطقه را در بغداد برگزار کند که در صورت تحقق این امر، یکی از مهم‌ترین رویدادهای دیپلماتیک در منطقه در دوران پساداعش رقم می‌خورد.

انتهای پیام/ح

 

نظر شما