شناسهٔ خبر: 34246358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنرستان‌های تبریز وارث ۱۰۰ سال پرورش هنرجویان

تبریز - ایرنا - تبریز دومین شهر ایران بعد از تهران است که در سال ١٢٩٧ شمسی مدرسه صنایع مستظرفه در آن تاسیس و از همان سال آموزش آکادمیک نقاشی در آن آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با تاسیس اداره کل هنرهای زیبای کشور در سال ١٣٢٩ هنرستان های هنرهای زیبا در کشور شکل گرفت و در سال ١٣٣٦ آموزش‌های پیشین در قالب هنرستان هنرهای زیبای «میرک» تثبیت شد.

به فراخور این ریشه تاریخی و علاقمندی خانواده‌ها به فراگیری فرهنگ و هنر از سال ١٣٧٨ هنرستان هنرهای زیبای «کوثر» نیز به همراه هنرستان «اقبال آذر» پذیرش هنرجو را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت حدود ۱۰۰ سال فعالیت در این حوزه همچنان به آموزش هنرجویان اشتغال دارند.

در دوره انقلاب این هنرستان‌ها دارای امتیازات ویژه‌ای مانند تنوع رشته‌های تحصیلی گروه هنر (نقاشی، گرافیک، موسیقی، نوازندگی موسیقی ایران و جهان، سینما و نمایش)، تنوع جنسیتی (پسرانه، دخترانه)، کادر آموزشی مناسب، منابع مالی مشخص، مدیریت کلان زیر نظر یک اداره کل و مکان فیزیکی بود که آنها را از هنرستان‌های سایر شهرهای کشور متمایز ساخته است.

این مزیت ها و سایر عوامل دست به دست هم داده تا هر سال استعدادهای در خور تحسین در پذیرش دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و موفقیت در فیستوال‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از سوی هنرجویان این هنرستان تربیت شوند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به منظور نکوداشت یکصدمین سال آموزش هنر در تبریز پوستری طراحی و با حضور مدیران و فعالان این حوزه از آن رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این مراسم با بیان اینکه این آیین محملی برای بازتعریف جریان آموزش هنر و بازنگری و تعمیق این جریان در تبریز است، گفت: اساتید بنام کشوری و هنرمندان شاخص و برجسته ای در هنرستان میرک پرورش یافته اند.

محمد محمدپور، افزود: این مراسم تنها یک همایش گذرا و سطحی نیست بلکه یک رویداد و پدیده فرهنگی و هنری است که باید دامنه تاثیرات آن در حوزه آموزش هنر قابل لمس باشد.

وی اظهار داشت: با مروری بر تاریخ آموزش هنر می‌توان مشاهده کرد که در دهه‌های گذشته ابتلاء به کمیت‌گرایی سبب آسیب‌هایی در کیفیت آموزش هنر شده اما در برهه کنونی دغدغه‌ی ما، کیفیت آموزش و تربیت نسل هنرمندانی توانمند و اثرگذار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم احیای رابطه استاد و شاگردی در نظام سنتی آموزش هنر، گفت: نگاهی به رابطه استاد و شاگرد در نظام معاصر آموزش هنر می‌تواند خلاءها و مشکلات این حوزه را نمایان کند چراکه بی‌شک یکی از مهمترین دلایل درخشش هنرها در گذشته همین رابطه بوده که نمایانگر جهان‌بینی هنرمندان است و نشان می‌دهد که این نظام بیش از آنکه تعلیمی باشد، پرورشی است.

محمدپور ادامه داد: این نظام آموزشی در کنار انتقال فنون و مهارتها محلی برای کسب فضایل اخلاقی و تربیتی نیز بوده و این امر موجبات تعالی هنر و هنرمند را فراهم می کند.

وی یادآوری کرد: آموزش صرفاً در جهت تولید اثر هنری نیست بلکه تحلیل و درک مفهوم هنر و هدایت جریان هنر در جهت زایندگی و پویایی و تکوین شخصیت و جایگاه انسانی است.

محمدپور با اشاره به اینکه هنرستان‌ها به عنوان یک مرکز علمی و کاربردی تلقی می‌شود، افزود: امید است آموزش و پرورش و دانشگاه های هنری با حضور و هم‌افزایی در کنار یکدیگر در این رویداد نقش بی‌بدیلی در تعالی فرهنگ و هنر استان ایفا کنند.

۸۰۲۳/‌۳۰۷۱

برچسب‌ها:

نظر شما