شناسهٔ خبر: 34232602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش روزنامه انگليسي گاردين؛

تيم بولتون، طراح توقيف نفتکش ايراني

اقدام تلافی جویانه ایران ، انزوای دیپلماتیک انگلیس را به همراه آسیب پذیری نظامی و اقتصادی آن نمایان‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ گاردین نوشت: تیم امنیت ملی بولتون مستقیما در رقم خوردن حادثه جبل الطارق (توقیف نفت کش ایرانی) دخالت داشت.
بر اساس اين گزارش، گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد سیاستمداران حزب محافظه کار، مضطرب از انتخاب نخست وزیر جدید و در تکاپوی کسب قدرت و با دل مشغولی‌های برگزیت، در تله آمریکا گرفتار شده اند. در یک کلام به نظر می‌رسد انگلیس فریب خورده است.
پیامد‌های حادثه جبل الطارق به تدریج خود را نشان می‌دهند. توقیف نفتکش ایرانی گریس یک مستقیما موجب شد سپاه پاسداران ایران تانکر انگلیسی استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کند. اگرچه ایران ارتباط صریح میان این دو رویداد را نفی می‌کند، ولی نباید فراموش کرد تهران قبلا وعده داده بود " راهزنی " دریایی انگلیس در جبل الطارق را تلافی خواهد کرد و حالا ایران انتقام خود را گرفته است.
انگلیس خود را در میان ورطه بحران بین المللی که اصلا برای مقابله با آن آمادگی ندارد گرفتار می‌بیند. موعد زمانی این اتفاقات بدتر از این نمی‌شد. یک نخست وزیر بی تجربه که احتمالا بوریس جانسون خواهد بود این هفته وارد داونینگ استریت خواهد شد. انگلیس در آستانه خروج بی نظم و ترتیب از اروپا قرار دارد و روابط آن با آمریکای ترامپ با تنش روبروست..
اقدام تلافی جویانه ایران در توقیف نفتکش استنا ایمپرو انزوای دیپلماتیک انگلیس را به همراه آسیب پذیری نظامی و اقتصادی آن نمایان‌تر ساخت. دولت انگلیس در اقدامی به نشانه اذعان به ناتوانی خود در محافظت از کشتی‌های انگلیسی، به کشتی‌های این کشور توصیه کرد از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند. ولی روزانه حدود ۱۵ تا ۳۰ تانکر نفتکش با پرچم انگلیس از این تنگه عبور می‌کنند.
درخواست جرمی هانت مبنی بر حمایت جامعه بین المللی از انگلیس تاکنون به جز فرانسه و آلمان با گوش شنوایی همراه نبوده است. چین و ژاپن و دیگر کشور‌ها که به واردات نفت از منطقه خلیج فارس متکی هستند نشانه‌ای از همدردی نشان نداده اند.

نظر شما