شناسهٔ خبر: 34231671 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب

تسهیلات ۸۰ درصدی صندوق توسعه به بخش خصوصی

درآمد ارزی کشور از لبنیات در سال ۹۶ به ۷۷۳ میلیون دلار و در سال ۹۷ به ۷۳۵ میلیون دلار رسيد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با حمایت بخش خصوصی که سهم عمده‌ای از تولید و صادرات لبنیات کشور را به عهده دارد؛ می‌توانیم سهم درآمد غیرنفتی را افزایش دهیم.
درآمد ارزی کشور از لبنیات در سال ۹۶ با صادرات ۴۵۷ هزار تن به ۷۷۳ میلیون دلار رسید و در سال ۹۷ با صادرات ۳۹۶ هزار تن لبنیات ۷۳۵ میلیون دلار ارز بدست آوردیم.
کم نیستند نشان‌های نام آشنای ایرانی که از جنس تلاش و پشتکارند، هم به فکر تامین نیاز مشتریان داخلی اند هم نیم نگاهی در این شرایط سخت اقتصادی به صادرات دارند؛ البته گاهی برای بهتر چرخیدن چرخ کارخانه‌ای نیاز به حمایت و توجه دولت است.
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی می‌گوید: این صندوق از ابتدای کار خود یعنی نیمه دی ماه ۸۹ تاکنون ۶۶ هزار میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی و صنعت تسهیلات پرداخته است.
مرتضی شهیدزاده می‌افزاید: براساس اساسنامه و نظر مقام معظم رهبری بخش خصوصی اولویت اول را دارد و ۸۰ درصد منابع ما در اختیار بخش خصوصی برای توسعه بخش کشاورزی و صنعت است.
به سراغ کارخانه‌ای در نزدیکی تهران رفتیم که محصولاتش لبنیات است و به نقاط دوردست کشور و حتی فراتر از مرز‌ها صادر می‌شود؛ کارخانه‌ای با قدمت بیش از ۴۰ سال که برای توسعه و افزایش نوع محصولات خود؛ سال ۹۴، بیست و یک میلیون دلار از صندوق توسعه ملی وام می‌گیرد تا از فناوری و ماشین آلات روز دنیا استفاده کند.
مدیر کارخانه می‌گوید: با توجه به اینکه تمام ماشین آلات و نوع بسته بندی که برای این کارخانه انتخاب کردیم همه دستگاه‌های روز اروپایی است و این امکان را داریم که در حد استاندار‌دهای بین المللی محصول تولید کنیم و صادرات خوبی داشته باشیم.
مظفری معتقد است؛ وام صندوق توسعه ملی که در سال ۹۴ تخصیص یافت بسیار سازنده بود و توانستیم قرارداد‌های به موقع برای خرید و انتقال دستگاه‌های مورد نیاز ببندیم.
محصولات لبنی کشورمان علاوه بر کشور‌های همسایه به کشور‌های آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و بازار خوبی برای صادرات لبنیات داریم.
مدیرکارخانه شهر لبنیات می‌گوید: هم اکنون به عراق، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عمان، امارات، قطر، کویت و روسیه محصول صادر می‌کنیم.
مظفری افزود: یک سال و نیم از شروع به کار این کارخانه می‌گذرد، قرار است ۶۰ درصد محصولات این کارخانه در داخل کشور مصرف و ۴۰ درصد دیگر صادر شود.
در حال حاضر با توجه به بازار فروش این کارخانه؛ روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن شیر از ۵۰ گاوداری بزرگ وارد این کارخانه می‌شود و قبل از تخلیه، نمونه‌های شیرخام برای کنترل سلامت وارد آزمایشگاه می‌شود.
مدیر تولید این کارخانه لبنی می‌گوید: همه شیر سالم دریافتی کارخانه تبدیل به ماست، دوغ، پنیر و انواع شیر می‌شود.
صالحی می‌افزاید: همه دریافت و فرمولاسیون شیر با استفاده از سیستم‌های پیشرفته دنیا انجام می‌شود و ۵۰ درصد بازار داخلی شیر در دست کارخانه ماست.
این کارخانه لبنی در بخش تولید انواع شیر‌های مدت دار رقیب کارخانجات بنام کشور است.
زارع کارشناس تولید این کارخانه هم می‌گوید: ما ۳۷ هزار بطری در ساعت تولید داریم این خط تولید از پیشرفته‌ترین خط هاست و کاملا مکانیزه است.
ظرفیت تولید لبنیات روزانه این کارخانه ۳۰۰۰ تن است که با بازاریابی بیشتر امکان استفاده از تمام ظرفیت تولید کارخانه هم فراهم خواهد شد.
این کارخانه تولید لبنیات؛ فروردین امسال اقساط وام خود را با صندوق توسعه ملی تسویه کرد و به اهداف توسعه کارخانه؛ استفاده از تجهیزات روز دنیا؛ صادرات و تا حدودی اشتغالزایی دست یافت.
با گذشت یک سال و نیم از عمر این کارخانه ۱۶۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و قرار است در یکسال و نیم آینده تعداد شاغلین این کارخانه به ۵ هزار نفر برسد.

نظر شما