شناسهٔ خبر: 34227223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش احتمالی انگلیس به توقیف نفتکش/ لندن گرفتار طراحی‌های بولتن شده است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-یک روزنامه انگلیسی از احتمال مصادره دارایی‌ها و تحریم ایران در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا،روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه 28 تیر ) این نفتکش انگلیسی را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف کرد.
وزیر خارجه انگلیس پس از جلسه روز گذشته کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس موسوم به کبرا به خبرنگاران گفت که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صحبت کرده است که در پی این گفتگو به این نتیج دست یافتیم که توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسط ایران یک اقدام تلافی جویانه پس از توقیف نفتکش ایرانی "گریس 1" در جبل الطارق است.

انگلیس آماده اعمال تحریم علیه ایران
به دنبال توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط نیروهای سپاه ایران،یک روزنامه انگلیسی از احتمال مصادره دارایی‌ها و تحریم ایران در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس خبر داد.
 روزنامه «تلگراف» در نسخه روز یکشنبه خود گزارش داد که «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا قرار است در جلسه‌ای که پس‌فردا با پارلمان این کشور خواهد داشت، طرحی برای مصادره اموال و دارایی‌های ایران در انگلیس بدهد.
 روزنامه تلگراف که این موضوع را در صفحه اول خود افشا کرده نوشت طرح احتمالی مصادره اموال و دارایی‌های ایران در بریتانیا، برای تلافی توقیف نفتکش انگلیسی در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی در خلیج فارس است.
 بر این اساس، کابینه وزیران انگیلس در حال طراحی تحریم‌هایی برای اعمال علیه ایران هستند و هانت نیز قرار است روز دوشنبه اجرای بسته اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را که شامل مصادره احتمالی دارایی‌های ایران می‌شود، اعلام کند.
 تلگراف به نقل از منابع خود می‌نویسد که انگلیس همچنین ممکن است خواستار بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران شود که ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام یا همان توافق هسته‌ای) لغو شده بود.
 وزیر خارجه انگلیس شامگاه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس (کبرا) شرایط را مفصل مورد بحث قرار داده و روز دوشنبه بیانیه‌ای درباره اقداماتی که لندن اتخاذ خواهد کرد به پارلمان ارائه خواهد شد.
 روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه 28 تیر ) این نفتکش  انگلیسی را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف کرد.

تحریم انگلیس چقدر جدی است؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلیس به احتمال تحریم و مصادره اموال کشورمان از سوی انگلیس واکنش نشان داد.
 سید علی نقی سید خاموشی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم ایران توسط انگلیس و مصادره اموال ایران توسط این کشور به دنبال توقیف کشتی انگلیسی از سوی ایران اظهار کرد: تحریم ایران توسط انگلیس گرچه بر روند صادرات و واردات کشورمان بی تاثیر نیست ولی در مجموع چنین موضوعی نمی‌تواند بر صادرات و ورادات کشور ما تاثیر چندان زیادی داشته باشد.
 رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس در واکنش به مصادره اموال ایران توسط انگلیس نیز خاطرنشان کرد: تا جاییکه من اطلاع دارم، ایران در کشور انگلیس اموالی ندارد که دولت این کشور بخواهد آن را مصادره کند.
 روزنامه «تلگراف» در نسخه امروز خود (یکشنبه) گزارش داد که «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا قرار است در جلسه‌ای که پس‌فردا با پارلمان این کشور دارد، طرحی برای مصادره اموال و دارایی‌های ایران در انگلیس مطرح کند. بر اساس اعلام این روزنامه، طرح احتمالی مصادره اموال و دارایی‌های ایران در بریتانیا، برای تلافی توقیف نفتکش انگلیسی در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی در خلیج فارس است.
 13 تیر ماه دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-1» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. همچنین روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه 28 تیر ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه 28 تیر ) این نفتکش انگلیسی را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف کرد.

بریتانیا خطاب به ایران: عدم رهایی فوری نفتکش عواقب جدی خواهد داشت
پس از اقدام تلافی جویانه ایران در توقیف تفتکش انگلیسی،وزیر خارجه بریتانیا گفت: "ما کاملا واضح می‌گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت. "ما به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنیم، بلکه در حال بررسی راهی دیپلماتیک برای حل این موضوع هستیم هرچند خیلی روشن می گوییم که باید حل شود."
 جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است که اگر ایران نفتکش توقیف شده‌ای که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کند را آزاد نکند، با "عواقب جدی" روبرو خواهد شد.
پیشتر سپاه اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی به نام "استینا ایمپرو" را "به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی" در تنگه هرمز توقیف کرده است.
آقای هانت گفت که این کشتی تحت محاصره چهار قایق و یک هلی‌کوپتر درآمد.
کمیته اضطراری دولت بریتانیا، کبرا، برای دومین بار در روز جمعه برای بحث درباره این تحولات تشکیل جلسه داده است. وزارتخانه‌های خارجه و دفاع بریتانیا اعلام کرده‌اند که در پی "اطلاعات فوری" درباره نفتکش توقیف‌شده هستند.
آقای هانت گفت: "ما کاملا واضح می‌گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت."
همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک نفتکش دوم هم در خلیج فارس به سوی بندر لنگه ایران تغییر مسیر داد. کشتی "مصدر" تحت مالکیت بریتانیا است اما با پرچم لیبریا حرکت می کند. شرکتی که مصدر را مدیریت می کند گفت که این کشتی اکنون آزاد است به راهش ادامه دهد که بعد از ورود گاردهای مسلح در حدود ساعت 17:30 گرینویچ به کشتی در روز جمعه است.
"شرکت کشتیرانی نوربالک یو کی" در گلاسکو که مصدر تحت مدیریت آن است گفت که ارتباط با این کشتی دوباره برقرار شده و خدمه آن "ایمن و سالم هستند."
آقای هانت گفت: "خدمه این نفتکش‌ها متشکل از طیفی از ملیت‌های مختلف هستند، اما درک ما این است که هیچ شهروند بریتانیایی سرنشین این کشتی‌ها نیست."
"سفیر ما در تهران برای حل مشکل با وزارت امور خارجه ایران در تماس است و ما در همکاری نزدیک با شرکای بین المللی خود هستیم."
او اضافه کرد: "این توقیف غیرقابل قبول است. حفظ آزادی کشتیرانی و تردد ایمن و آزاد کشتی‌ها در منطقه اهمیت اساسی دارد."
توقیف نفتکش بریتانیایی حدود دو هفته پس از آن انجام می‌شود که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. ایران توقیف "گریس ١" را "راهزنی دریایی" خواند و گفت این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.
روز جمعه دادگاهی حکم داد که توقیف این نفتکش ایرانی یک ماه دیگر تمدید شود.
استینا ایمپرو دومین نفتکشی است که سپاه در روزهای اخیر توقیف آن را اعلام کرده است.
آمریکا توقیف نفتکش بریتانیایی را محکوم کرده و گفته برای "دفاع در برابر اقدامات خصمانه ایران" با متحدان آمریکا همکاری می‌کند.
دونالد ترامپ گفته با رهبران بریتانیایی در این باره صحبت می‌کند و افزود ایران "چیزی جز دردسر نیست."
آقای ترامپ در عین حال گفته آمریکا از نظر انرژی خودکفا شده و نفتکش‌های معدودی در منطقه دارد.
نفتکش استینا ایمپرو تحت پرچم بریتانیا است و از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد الجبیل در عربستان سعودی می‌رفته است.

روزنامه انگلیسی: لندن گرفتار طراحی‌های بولتن شده است
به دنبال بالا گرفتن تنش ها،توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق و در پی آن اقدام تلافی جویانه ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز ،یک روزنامه انگلیسی نسبت به تبعات توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت لندن و تقابل خطرناک لندن با تهران هشدار داده است.
روزنامه گاردین در مطلبی ضمن اشاره به اقدام خطرناک دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نوشت: این اقدام می‌تواند تبعات خطرناکی برای انگلیس به همراه داشته باشد. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که نفوذ زیادی بر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت ترامپ دارد، قصد دارد آمریکا را در مسیر تقابل با ایران قرار دهد و در این رویکرد خود هیچ اهمیتی برای این مساله قائل نیست که چه کسی آسیب خواهد دید، حتی اگر خسارات شدید و جبران ناپذیری به متحدان اصلی و نزدیک ایالات متحده یعنی بریتانیا وارد شود.
بنابر این زمانی که بولتون شنید که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس یک فروند نفتکش ایرانی را در سواحل جبل الطارق توقیف کرده است، نتوانست شادی خود را مخفی کند. وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: یک خبر عالی "انگلیس یک نفتکش غول پیکر موسوم به گریس یک را که حامل نفت ایران برای سوریه بوده به خاطر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا، توقیف کرده است."
واکنش بولتون به توقیف نفتکش ایرانی نشان می‌دهد که این اقدام ظاهرا موجب شگفتی وی شده است. ولی شواهد متعددی نشان می‌دهد که حقیقت چیزی خلاف این مساله است و تیم جان بولتون مستقیما در حادثه جبل الطارق دست داشته است. به نظر می‌رسد سیاستمداران محافظه کار انگلیسی که سرگرم انتخاب نخست وزیر جدید هستند و به شدت درگیر مساله برگزیت شده‌اند، گرفتار مسیری شده‌اند که طراح اصلی آن ایالات متحده است.
گاردین در ادامه نوشته است: توقیف نفتکش انگلیسی از سوی شناورهای سپاه پاسداران که به نوعی واکنش تلافی جویانه ایران به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که بریتانیا داخل یک بحران بین‌المللی گرفتار شده است که اکنون باید با آن کنار بیاید. این اتفاق در زمان بدی نیز روی داده است، آن هم در شرایطی که بوریس جانسون احتمالا طی هفته جاری به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس مشغول به کار خواهد شد. بریتانیا همچنین قصد دارد تا اواخر اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود و برگزیت به احتمال زیاد بدون توافق خواهد بود.
در حالی که بریتانیا از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده ولی به نظر می‌رسد ترزا می نخست وزیر و جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس سعی کرده‌اند مسیر دوگانه‌ای را انتخاب کنند تا از طرفی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز راضی نگه داشته و در کمپین حداکثر فشار علیه ایران، واشنگتن را همراهی کنند. آنها از یک طرف آشکارا از ادعاهای واشنگتن درباره فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه و برنامه موشکی تهران، حمایت می‌کنند و از طرف دیگر از ایران به خاطر کاهش تعهدات برجامی انتقاد کرده‌اند.

نظر شما