فرمانده پیشین نیروی دریایی انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران، گفت که کشتیهای انگلیسی مقررات مربوط به تردد در منطقه قرمز را رعایت نمیکنند.
بیشتر بخوانید: جزئیات تازه از دلایل توقیف نفتکش انگلیسی
به گزارش اسپوتنیک، الن ویلیام جان وست، فرمانده پیشین نیروی دریای انگلیس با توجه به توقف نفتکش این کشور توسط ایران گفت که انگلیس نباید «تظاهر کند که ما شگفتزده شدهایم».
وست در گفتوگو با اسکای نیوز گفت: من از این که ما مقرراتی برای ترابری منطقه قرمز در منطقه را که منطقهای خطرناک بوده و هیچ نفتکشی بدون اسکورت به آنجا نمیرود را اجرا نکردهایم در تعجبم و برایم عجیب است کشتیهایی داریم که دقیقا همین کار را میکنند.
جرمی هانت: لندن ملاحظهشده اما قدرتمند به توقیف نفتکش خود پاسخ خواهد داد
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به توقیف یک نفتکش این کشور توسط ایران گفت که لندن به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حلوفصل این موضوع است.
رویترز نوشت: جرمی هانت، پس از توقیف یک نفتکش این کشور توسط ایران، گفت که این «کاملا غیرقابل قبول است» و لندن به گونهای «ملاحظهشده اما قدرتمند» به توقیف این نفتکش از سوی ایران پاسخ خواهد داد.
هانت گفت که در این باره با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفتوگو کرده است و میخواست با محمدجواد ظریف،همتای ایرانی گفتوگو کند.
وی همچنین در این باره گفت: ما به دنبال انتخابهای نظامی نبوده و خواهان یک راهکار دپلماتیک برای حلوفصل این وضعیت هستیم اما مصمم هستیم که این[مسئله] باید حل شود.
وزیر امور خارجه انگلیس افزود: اگر آزادی کشتیرانی محدود شود، ایران بزرگترین بازنده خواهد بود، به نفع آنهاست که هرچه سریعتر درباره این وضعیت تصمیمگیری کنند.
تهدید سخنگوی دولت انگلیس: در صورتی که نفتکش بریتانیایی رفع توقیف نشود، عواقب جدی در انتظار ایران خواهد بود
سخنگوی دولت انگلیس بامداد شنبه پس از پایان نشست اضطراری دولت که در پی توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران برگزار شد، اعلام کرد: به کشتی های انگلیس توصیه شده است که موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.
وی مدعی شد: ما عمیقاً نگران اقدامات غیر قابل قبول ایران هستیم که آشکارا چالشی در برابر آزادی کشتیرانی بین المللی است.
این سخنگو ادعای وزیر امور خارجه انگلیس را تکرار کرد و گفت: در صورتی که نفتکش این کشور رفع توقیف نشود، عواقب جدی در انتظار ایران خواهد بود.
او همچنین از برگزاری نشست های بیشتر اعضای دولت در این باره در روزهای آینده خبر داد.
این تحولات پس از آن صورت گرفت که منابع انگلیسی از توقیف یک فروند نفتکش این کشور در تنگه هرمز خبر دادند.
شرکت استنا ایمپریو در بیانیه ای اعلام کرد: نفتکش این شرکت به همراه ۲۳ خدمه آن توسط نیروهای ایرانی توقیف شده و هم اکنون دسترسی به این کشتی ندارند.
گاردین: توقیف نفتکش ایرانی با ادعای انگلیس همخوانی ندارد
گاردین روز شنبه نوشت : دیپلمات های انگلیسی متوجه بودند که توقیف نفتکش گریس یک حامل نفت ایران، عواقبی را در پی خواهد داشت لذا ادعای توقیف آن به بهانه نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه چندان محلی از اعراب ندارد.
این نشریه انگلیسی افزود: تاکنون کشتیهای زیادی نبودهاند که به دلیل حمل نفت به سوریه توقیف شده باشند. همچنین اسپانیاییها ادعا میکنند که انگلیس به درخواست آمریکا این کشتی را توقیف کرده و این در حالی است که دولت دونالد ترامپ تلاش میکند تا صادرات نفت ایران را در چارچوب فشار حداکثری متوقف و از این طریق ایران را پای میز مذاکره بکشاند.
گاردین در عین حال عنوان کرد که انگلیس با سیاستهای آمریکا علیه ایران مخالف و آن را ناکارآمد میداند.
این نشریه انگلیسی به نقل از «کارل بیلت» نخست وزیر اسبق سوئد نوشت: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بیشتر شبیه به یک دسیسه است. آنها (انگلیس) به تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه اشاره میکنند در حالی که ایران عضو اتحادیه اروپا نیست. ضمن آنکه اتحادیه اروپا مانند آمریکا، تحریمهای خود را علیه سایر کشورها اعمال نمیکند.
به نوشته گاردین، جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس شنبه گذشته تلاش کرد تا این کشور را تنش دیپلماتیک با ایران خلاص کند. به همین خاطر در گفت وگو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد داد که اگر نفتکش ایرانی به سوریه نمیرود، آزادی آن را تسهیل خواهد کرد.
این نشریه همچنین به سفر فابیان پیکاردو رئیس منطقه جبل الطارق به لندن اشاره و عنوان کرد که این سفر به درخواست جرمی هانت صورت گرفت تا او علاوه بر دیدار با مقامات انگلیسی، با مقامات ایرانی هم ملاقات کند.
گاردین با این حال یادآور شد که روابط ظریف و هانت، به دلیل مواضع سخت طرف انگلیسی در پرونده نازنین زاغری شهروند انگلیسی-ایرانی که به جرایم امنیتی در زندان است، چندان تعریفی ندارد. ضمن آنکه دادگاه جبل الطارق هم دیروز توقیف نفتکش ایرانی را به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کرد.
گاردین در پایان این گزارش توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» انگلیس را برون داد تصمیم این کشور برای توقیف نفتکش ایرانی گریس یک معرفی کرد و افزود: این تحولات دیپلماتهای انگلیسی را به اندیشه وا میدارد که آیا در رابطه با عواقب توقیف نفتکش ایرانی قضاوت درستی انجام دادهاند یا خیر.
انگلیس در ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱»، حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد؛ این کشتی به علت نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است. ایران هم دیشب یک نفتکش انگلیسی را به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد.
در پی این تحولات اعضا دولت انگلیس بامداد امروز (شنبه) درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده، و در نتیجه آن به کشتیهای انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
به گزارش ایسنا، واکنشها به توقیف نفتکش انگلیسی در حالی مطرح میشود که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه میافزاید : نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.