شناسهٔ خبر: 34219922 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هاشمی در صد و پنجاه و ششمین جلسه شورا

کمک شورایاری‌ها به کارامدی مدیریت شهری

رئیس شورای شهر تهران: شورا‌ها از ارکان مردم نهادند که به کارامدی مدیریت شهری کمک می‌کنند

صاحب‌خبر -

کمک شورایاری ها به کارامدی مدیریت شهریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن هاشمی در ابتدای یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورا با اشاره به فرارسیدن انتخابات شورایاری‌ها (۴ مرداد) تاکید کرد: شورا‌های محل مطابق اصل هفتم قانون اساسی، آخرین حلقه از زنجیره حاکمیت جمهوری اسلامی هستند که نخستین حلقه آن، نهاد رهبری نظام است و یکپارچگی، انسجام و هماهنگی این زنجیره، می‌تواند برای نظام؛ کارامدی، اقتدار و رضایتمندی مردم را به همراه آورد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: همانگونه که در اصول هفتگانه شورا در قانون اساسی پیش بینی شده است، تفویض اختیار به این نهاد و تمرکززدایی از ساختار رسمی به سمت جامعه، یکی از اهداف انقلاب اسلامی بوده و برگزاری موفق انتخابات شورایاری ها، گامی در این جهت است.
محسن هاشمی با بیان اینکه نگاه ما به انتخابات شورایاری نباید نگاهی سیاسی و جناحی باشد، یادآور شد: باید این انتخابات را فرصتی برای تبلور عمق مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی بدانیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت:: نظام بین الملل به خوبی؛ حقانیت، صلح طلبی و تنش زدایی جمهوری اسلامی را در کنار دفاع بدون تنازل از منافع ملی و حقوق اساسی ایران مشاهده می‌کند و عملکرد ایران را به عنوان دفاع طبیعی از منافع ملی در چارچوب قوانین بین المللی و پایبندی به تعهدات و معاهدات مشروع می‌پذیرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران
 هوشمندسازی فرایند صدور پروانه ساخت و ساز تا پایان سال 
کمک شورایاری‌ها به کارامدی مدیریت شهریغلامرضا گلپایگانی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله سوم توسعه به هوشمند سازی فرآیند صدور پروانه تاکید شده است، اظهار کرد: از سال گذشته این مهم در دستور کار قرار گرفت و حتی آسیب شناسی فرآیند صدور پروانه انجام شد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بخش‌هایی از مراحل تشکیل پرونده و ثبت آن از یک ماه گذشته الکترونیکی شده است، بیان کرد: از یک ماه پیش ثبت درخواست اینترنتی آغاز شده است و شهروند متقاضی در سامانه شهرسازی ثبت می‌کند و شهروندان می‌توانند بدون مراجعه فیزیکی ثبت درخواست کنند و بعد از کامل شدن مدارک، قرار بازدید از ملک گذاشته می‌شود.
گلپایگانی گفت: دو مرحله ثبت درخواست و صدور پروانه، الکترونیکی شده است و هوشمندسازی سامانه کاملا منطبق بر طرح تفضیلی است به گونه‌ای که مشخصات پهنه باید کاملا منطبق بر نقشه و پروانه باشد.
وی ادامه داد: با همکاری سازمان فناوری شهرداری تهران از یکم مرداد ماه نقشه ساختمانی کاملا منطبق بر طرح تفضیلی می‌شود و سطح اشتغال، تعداد طبقات، کاربری و ... منطبق بر پهنه است، در غیر این صورت سامانه پیغام خطا می‌دهد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که تا آخر سال هوشمندسازی صدور پروانه محقق می‌شود، تصریح کرد: هوشمندسازی ضروری است، اما باید زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود.
وی در واکنش به برخی از انتقادات مبنی بر این که میزان نارضایتی مردم از معاونت شهرسازی زیاد است، افزود: براساس اعلام سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ بیشترین نارضایتی از شهرداری در بحث نگهداشت و نظافت شهر است و میزان رضایت از شهرسازی نمره قابل قبولی دارد.
گلپایگانی گفت: بحث برون سپاری به دفاتر خدمات الکترونیک یک مسئله اصلی است، با دانشگاه علم و صنعت در راستای آسیب شناسی برون سپاری به دفاتر خدمات الکترونیک طرح مشترکی را داریم و امیدواریم تا پایان سال هوشمندسازی محقق شود.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران
 تصویب لایحه «الزام شهرداری به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمانی» 
کمک شورایاری‌ها به کارامدی مدیریت شهریعلی اعطا در جریان بررسی طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمانی اظهار کرد: این طرح در اردیبهشت ۹۸ با امضای ۱۶ نفر از اعضای شورای شهر تقدیم هیئت رئیسه شد و پس از ارجاع به کمیسیون معماری و شهرسازی در صحن ارایه می‌شود.
وی افزود: در بحث صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های صادر شده هم اکنون فرآیند به تصویب شورا نرسیده و ما در حوزه نظارتی به عنوان نمایندگان مردم مبنا و معیار روشنی نداریم تا گام‌های مختلف فرایند را بررسی کنیم و ببینیم در مناطق این روند براساس مبنای مشخص طی می‌شود یا خیر؟
رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی در مناطق مختلف وحدت رویه نیست و در برخی از بخش‌ها فرایند غیرشفاف است و از طرفی در شورای شهر نیز روشن نیست که کمیسیون توافقات کجای فرآیند صدور پروانه قرار دارد یا در چه مرحله‌ای شورا‌های معماری ورود می‌کند و حدود اختیارات آن‌ها چیست؟ بنابراین در طول فرآیند نمی‌توانیم نظارت کنیم.
به گفته رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران، فرایند صدور پروانه که محل مراجعه بخش عمده‌ای از شهروندان است تحت عنوان یک ماده واحده و یک تبصره باید در شورای شهر به تصویب برسد.
وی گفت: رویکرد‌ها باید به گونه‌ای باشد که زمان بندی مشخص وجود داشته باشد و بخش‌های زاید حذف و از اعمال سلیقه جلوگیری شود.
اعطا تاکید کرد: تفسیرپذیری از این فرآیند باید حذف شود و همه گواهی ساختمانی و پروانه‌ها همچنین مقاوم‌سازی و گواهی پایان کار و عدم خلافی فرآیند آن باید به تصویب شورا برسد.

سخنگوی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران
 فرصت دوماهه شهرداری برای ارایه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران و با اشاره به تصویب طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمانی گفت: این تصمیم با اجماع اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید و شهرداری موظف شد تا ۲ ماه، این لایحه را ارائه کند.
علی اعطا با اشاره به دستور جلسه امروز اظهار کرد: الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرآیند صدور پروانه یکی از مصوبات امروز شورای شهر بود که کلیات آن به تصویب اعضا رسید.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به نارضایتی شهروندان در حوزه ساخت و ساز اضافه کرد: بخش عمده نارضایتی شهروندان در حوزه صدور پروانه ساختمانی است و شورا برای حل این مشکل باید اقدامات جدی تری انجام دهد.
اعطا با تاکید بر اهمیت این لایحه افزود: صدور این لایحه موجب شفاف شدن فرآیند اقدام عملیاتی در مدیریت شهری می‌شود و اگر در مناطقی وحدت رویه وجود ندارد، اصلاح خواهد شد.
سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: لایحه طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمانی می‌تواند به کوتاه شدن روند و شفاف شدن نحوه صدور پروانه منجر شود و موجب می‌شود سوء جریانی اتفاق نیفتد.
وی تاکید کرد که فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز باید کوتاه، شفاف، علمی و طبق طرح تفصیلی باشد.

معاون شهردار تهران در جمع خبرنگاران
 ارائه سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران به شورای شهر 
کمک شورایاری‌ها به کارامدی مدیریت شهریسکینه اشرفی پیش از آغاز یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران در اجرای ماده ۹۴ احکام برنامه تدوین و در قالب یک سند برنامه و هفت سند پشتیبان در حوزه‌های مأموریتی تقدیم اعضای شورای شهر شده است.
وی ادامه داد: سند برنامه سوم در حوزه‌های مأموریتی توسعه حکمروایی شهری، شهرسازی و معماری، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، اجتماعی و فرهنگی، توسعه و نگهداشت زیرساخت‌های شهری و ایمنی و افزایش تاب‌آوری تدوین شده و به عنوان اسناد پشتیبان در اختیار اعضای شورا قرار گرفت.
اشرفی گفت: سند چشم‌انداز شهر تهران، طرح جامع و الزامات تدوین برنامه در تهیه این اسناد مورد توجه قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران اعلام کرد: برای تدوین این اسناد بیش از ۱۰۰ جلسه کارشناسی با حضور معاونان تخصصی شهرداری برگزار و از مشارکت جدی بدنه کارشناسی شهرداری در تدوین اسناد بهره برده شده است.
اشرفی در ادامه اجرای برنامه را مهم‌تر از تدوین اسناد دانست و تاکید کرد: عزم شهرداری اجرای دقیق احکام برنامه است و امیدواریم در افق ۱۴۰۲ شعار «تهران، شهری برای همه» محقق شود.
بر اساس ماده ۹۴ برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری موظف است با توجه به تأیید چشم انداز، مأموریت، استراتژی‌ها و اهداف، سند برنامه را ازجمله اقدامات و برنامه‌های اجرایی شامل این موارد ارائه کند: تصویر کلان برنامه، جداول کمی شامل شاخص‌های کمی مواد برنامه و هدف‌گذاری برای آن‌ها در افق پنج‌ساله با پیش‌بینی منابع مالی و در قالب ارایه جداول منابع و مصارف، برنامه‌های راهبردی بخش، فرابخش، برنامه‌های موضوعات اولویت‌دار تا سطح عملیاتی و همچنین نحوه تأمین و تجهیز منابع مورد نیاز شامل منابع فیزیکی، انسانی، فنی (تکنولوژیکی) و مالی مورد نیاز، نحوه تأمین مالی منابع موردنیاز برای تحقق اهداف.

نظر شما