شناسهٔ خبر: 34213918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

رسالت در گفت و گو با کارشناسان، توقيف نفتکش انگليس در تنگه هرمز را بررسي کرد

دزدان ملکه، اسیر در تنگه

تنها چند روز پس از بيانات رهبر معظم انقلاب و انتقاد بسيار شديد ايشان از دزدي دريايي انگليسي‌ها و اشاره به اينکه البته عناصر مؤمن در جمهوري اسلامي اين کارها را بي جواب نمي گذارند و در فرصت و جاي مناسب پاسخ خواهند داد

صاحب‌خبر -

تنها چند روز پس از بيانات رهبر معظم انقلاب و انتقاد بسيار شديد ايشان از دزدي دريايي انگليسي‌ها و اشاره به اينکه البته عناصر مؤمن در جمهوري اسلامي اين کارها را بي جواب نمي گذارند و در فرصت و جاي مناسب پاسخ خواهند داد، نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به درخواست سازمان بنادر و کشتيراني جمهوري اسلامي ايران و به‌خاطر نقض قوانين بين‌المللي دريانوردي کشتي نفتکش«استنا امپرو» را که متعلق به دولت انگلستان بود را در تنگه هرمز توقيف کردند تا به نمايندگي از مردم ايران پاسخي درخور به دولت بريتانيا داده باشد.
اين شناور در حقيقت يک کشتي نفت کش با قابليت حمل مواد نفتي و شيميايي است که ۱۸۳ متر طول داشته و وزن آن نيز ۴۹۶۸۳ تن است. اين کشتي در سال ۲۰۱۸ ميلادي ساخته شده است و تحت پرچم کشور انگلستان قرار دارد. اين شناور توان حمل چهل و شش ميليون و ۵۷۶ هزار ليتر مايعات (نفت يا مواد شيميايي) را دارد. مقصد شناور انگليسي مورد نظر بندر الجبيل‎ در عربستان سعودي بوده است.
الله مراد عفيفي پور، مدير کل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان گفت که نفتکش بريتانيايي «استنا امپرو» در مسير تردد خود با يک کشتي صيادي برخورد کرده است. وي گفت: «عوامل کشتي سانحه ديده صيادي با شناور انگليسي تماس گرفتند و وقتي پاسخي دريافت نکردند موضوع را به اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان اطلاع دادند.» او افزود: «ما نيز طبق روال معمول موضوع را به اطلاع نيروهاي نظامي رسانديم تا شناور انگليسي را براي بررسي چند و چون سانحه به لنگرگاه بندرعباس هدايت کنند.» به گفته مديرکل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان نفتکش بريتانيايي جمعه شب با «هدايت نيروي دريايي سپاه پاسداران» وارد لنگرگاه بندرعباس شد. الله مراد عفيفي پور گفت: «کاپيتان کشتي توقيف شده هندي بوده و ۲۳ خدمه شامل ۱۸ خدمه هندي و پنج خدمه از کشورهاي روسيه، فيليپين و لتوني دارد.»
به نظر مي رسد پس از چند قرن سلطه دريانوردي انگليسي ها در آبراه هاي جهاني، اينبار جوانان ايراني با اتکا به نيروي الهي و توکل به خدا روباه پير را به زير کشيده و امنيت دريايي آنها را زير سوال برده اند.
انگليسي ها طي ساليان متمادي سردمدار دريانوردي در جهان بوده و همواره با استفاده از اين قدرت، کشورهاي بسياري را تحت استعمار خود قرار داده و مردم اين کشورها را مورد بدترين ستم ها قرار دادند.
با اتفاق روزهاي اخير در تنگه هرمز به نظر مي رسد اين هيمنه به دست جوانان غيور سپاه پاسداران شکسته شده و عصر دريانوردان چشم آبي به پايان رسيده باشد. اينکه رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند دوران بزن درويي تمام شده مصداق اين حرکت اخير است تا دشمنان ايران اسلامي بدانند که نمي توانند در فرسنگ ها آنطرف تر به منافع ملي ما تعرض کنند و ايران اسلامي از پاسخ به آن عاجز باشد. به لطف خدا و هدايت هاي داهيانه رهبر فرزانه انقلاب در کم ترين زمان ممکن اين پاسخ ممکن شد تا استعمارگران قديم بدانند شرايط دنياي امروز با قرن هجدهم و نوزدهم ميلادي بسيار تغيير کرده است.
با اينحال مسئولان دولت انگليس وهمچنين دولت هاي اروپايي و شخص رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا عکس العمل هايي را نسبت به اين اقدام نيروي دريايي سپاه از خود نشان دادند. جرمي هانت، وزير خارجه انگليس گفت که اين کشور تلاش مي‌کند از طريق ديپلماسي نفتکش توقيف‌شده توسط ايران در خليج فارس را آزاد کند. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا هم نهايت تلاش خود را کرد تا آمريکا را در اين مسئله مستقيماً درگير نکند و فقط به اين گفته بسنده کرد که با لندن در اين باره گفت‌وگو خواهد کرد و بايد صبر کرد و ديد چه اتفاقي مي‌افتد. وزارت خارجه فرانسه نيز در واکنش به توقيف نفتکش بريتانيايي از اين اقدام ابراز نگراني کرد. پاريس تاکيد کرده است که اين اقدام تهران به تلاش‌هاي موجود براي کاهش تنش در منطقه آسيب مي‌زند.
سخنگوي وزارت خارجه آلمان نيز با انتشار بيانيه اي توقيف نفتکش استنا امپرو از سوي ايران را محکوم کرد. برلين توقيف اين نفتکش را «غيرقابل توجيه» توصيف کرده است.
حال افکار عمومي دنيا پس از درگيري لفظي متقابل اخير ميان ايران و انگليس پس از توقيف نفتکش گريس در مديترانه، منتظر واکنشي از سوي ايران بودند و به اين اقدام ايران، به‌عنوان واکنشي به‌تلافي اقدام تهاجمي پيشين انگليس نگاه مي‌کنند و ايران را در اين راه مقصر نمي‌دانند. انگليس نيز چون مي‌داند عامل تنش اوليه خود آن کشور بوده، افکار عمومي را در واکنش مجدد به ايران همراه نمي‌بيند. از آنجا که انگليس گمان مي‌کرد که با توقيف گريس در جبل الطارق زورِ بازويي به ايران نشان مي‌دهد اما اقدام ايران با وجود اين که تلافي‌جويانه نبوده و پس از تخلف کشتي انگليسي صورت گرفته، نشان داد که انگليس حتي توانايي حفاظت از کشتي‌‌هاي خود را ندارد و اين براي لندن دردسرآفرين است و امکان ايجاد تلاش هماهنگ و مشترک عليه ايران از سوي غرب را سخت مي‌کند. اين امر به‌خصوص پس از اتفاقات امنيتي اخير در خليج فارس، تنگه هرمز و آبهاي عمان بيشتر به‌چشم مي‌آيد. نمونه شکننده امنيتي در منطقه را مي‌توان در حمله به نفتکش‌ها در بندر اماراتي فجيره و حادثه براي دو نفتکش در آب‌هاي عمان مشاهده کرد.
چه انگليسي ها خويشتن داري و صبر ايران را نوعي ضعف تفسير کرده باشند و يا اينکه عمدا به دنبال محقق نمودن برنامه هاي آمريکا در منطقه باشند يا نه، ظاهرا ايراني ها نشان دادند که کاسه صبر هم حدي دارد و در نهايت لبريز مي شود وابايي از رويارويي با روباه پير ندارند.
در حالي که شايد هر از گاهي و يا هر چند ماه يک بار يک کشتي ايراني مسير اش به تنگه جبل الطارق بخورد تا در تور دزدان دريايي انگليسي بخواهد گير کند، ماهانه چيزي حدود ۶۰۰ کشتي بزرگ و کوچک انگليسي در منطقه خليج فارس تردد دارند و بالطبع اين امکان براي ايران ميسر است که ظرف يک روز چندين کشتي انگليسي را توقيف کند.
با اين حال ايراني ها براي اينکه به تشنج در منطقه دامن نزنند در بسياري از موارد از خيلي مسايل چشم پوشي مي کردند و با تذکر دادن جلوي تخليه اين ضايعات را مي گرفتند اما امروز تصميم گرفته اند طبق حق و حقوق بين المللي خود عمل کنند.
طي سه هفته اخير ايران تلاش کرد که از راهکارهاي ديپلماتيک براي حل مساله کشتي خود استفاده کند اما انگليسي ها نشان دادند که فقط زبان زور را مي فهمند و وقتي که دادگاه جبل الطارق عليرغم همه توافقات سابق تصميم گرفت کشتي ايراني را سي روز ديگر توقيف کند طبيعي است که آنها نيز بايد توقع مي داشتند که با واکنش ايران مواجه شوند.
برخي کارشناسان داخلي معتقدند توقيف نفتکش انگليسي در زمان بسيار مناسبي انجام شد و ايران زمان کافي و حتي اضافي به انگليس داده تا به قوانين دريانوردي تن دهد و نفتکش ايراني را که قوانين حقوق درياها توقيف آن را غيرقانوني مي‌داند، آزاد کند و به ماجراجويي خطرناک خود خاتمه دهد. براي بررسي اين اقدام جمهوري اسلامي ايران، روزنامه «رسالت» با جمعي از کارشناسان به گفت و گو پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد.
* حسين شيخ الاسلام: اقدامات انگليس و اروپايي ها به ضررشان است
معاون بين الملل مجمع تقريب مذاهب اسلامي، در اين باره با اشاره به اهميت اقتصادي و امنيتي تنگه هرمز، به «رسالت» گفت:«اين موضوع از دو زاويه مورد اهميت است، يکي از لحاظ اقتصادي و يکي از لحاظ امنيتي. از ديدگاه اقتصادي و امنيتي، اين منطقه به تمام کشورهاي منطقه و کشورهايي که از اين تنگه عبور مي کنند ارتباط پيدا مي کند و از لحاظ امنيت هم مربوط مي‌شود به تمام کشورهايي که در اين منطقه هستند اما اين امنيت بايد جامع و مانع باشد يعني همه گير و خليج فارس و درياي عمان در امنيتي مشترک باشند و مانع از حضور و سوءاستفاده از تنگه هرمز به کشوري که در منطقه نيست.»
او با تاکيد نمي توان تنگه هرمز را با سهل انگاري اداره کرد، ادامه داد:«برهم خوردن امنيت تنگه هرمز براي برخي کشورهاي اروپايي منفعت دارد، آن ها باعث از بين رفتن امنيت هستند، آب هاي خليج فارس و عمان جزئي از زندگي کشورهاي منطقه و امنيت براي آن ها حياتي است، خليج فارس و درياي عمان به ويژه تنگه هرمز نمي تواند با سهل انگاري اداره شود و تمام قوانين بايد در آن رعايت شود، اين کشتي انگليسي يک کشتي خطاکار است و رفتار او مي توانست باعث سانحه شود، آن ها به جاي اين که از راه ورودي به تنگه هرمز داخل شوند از راه خروجي وارد شدند و اين خطر آفرين است، به اخطارهايي هم که ايران به آن ها
مي داد توجهي نکردند و وسيله ارتباطي خود را خاموش کردند.»
شيخ الاسلام افزود:«به همين دليل مسئولان امنيت منطقه ايران اين کشتي را به يکي از سواحل بندرعباس منتقل کردند و دادگاه به جرايم آنها رسيدگي خواهدکرد.»
معاون بين الملل مجمع تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به رفتار تبعيض آميز اروپا برابر توقيف نفتکش ايراني و انگليسي، گفت:«اين رفتار اروپايي ها
طبيعي است زيرا آن ها در يک سلطه استکباري هستند و تفکري ضد ايراني، اسلامي و حتي آسيايي دارند و دنباله رو سياست‌هاي آمريکا هستند، زيرا به دنبال فشار به ملت و کشور ايران هستند و به همين دليل هم تنش ها را در منطقه افزايش دادند، اين اقدام به ضرر خودشان تمام خواهد شد و اقداماتشان در نفت و قيمت نفت اثرگذار است.»
*محمدرضا خباز: افتخاري است که نصيب ملت ايران شد
همچنين محمدرضا خباز، فعال سياسي در اين‌باره به «رسالت»‌ گفت:«پير استعمار که انگليس نام دارد در قرن نوزدهم از قدرت‌هاي استعمارگري بود که کشورهاي زيادي را به استثمار و استعمار خود گرفته بود و اين موضوع ممکن نبود مگر اين که داراي يک نيروي دريايي قوي باشد يعني نيروي دريايي انگلستان زمينه را براي استثمار بسياري از کشورهاي دنيا فراهم کرده و شايد انگليس را مي توان مهمترين کشور استعمارگر در آن زمان دانست.»
او با بيان اين که امروزه ظلم پايدار نيست، گفت: «انگليس آنقدر خوار و ذليل شده است که در حال حرکت بي چون و چرا به دنبال آمريکاست.»
خباز افزود:«انگليس کشوري است که يک زماني ابرقدرت جهان بوده است اما نمي‌خواهد واقعيت را بپذيرد و دنباله‌روي از آمريکايي مي‌کند و اين موضوع باعث شده تا امروز دولتمردانش از منفورترين دولتمردان جهان باشند، اين موضوع باعث مي‌شود تا انگليس به نيابت از آمريکا به صورت غيرقانوني و مخالف قوانين بين‌المللي کشتي نفتکش ايران در جبل‌الطارق را متوقف کند تا خوش‌رقصي براي آمريکا کرده باشد.»
استاندار سابق خراسان شمالي تصريح کرد:«اين که انگليس روزي در موضع قدرت بوده و حال به دنبال تبعيت کورکورانه بي چون و چرا از آمريکا است تنها ذلتش را نشان مي‌دهد و گمان مي‌کرد که حرکت او بي‌جواب خواهد ماند و تصورش بر اين بود که «بزن در رو» را مي‌تواند امروز روي ايران هم پياده کند، اما خوشبختانه با حرکت شجاعانه‌ نيروهاي نظامي كشورمان نشان دادند آن «سبو بشكست و آن پيمانه ريخت.»
او ادامه داد:«روزي که انگلستان يا آمريکا تشر مي‌زدند و دولتمردان ما را به لرزه مي‌انداختند ديگر گذشته است؛ امروز شرايطي نيست که آنها بتوانند به ايران اسلامي تجاوز و تعدي کنند و حرکاتشان بي‌پاسخ بماند بلکه پاسخ ايران پشيمان‌کننده خواهد بود.»
خباز تصريح کرد:«خوشبختانه در چنين شرايطي هم سرنگوني پهباد آمريکايي و هم متوقف کردن نفتکشي با پرچم انگليس نشان داد که ايران يک قدرت منطقه‌اي است و مي‌تواند اثرگذار باشد و اين موضوع باعث افزايش ايجاد غرور ملي شد.»
اين فعال سياسي ادامه داد:«اقدام اخير ايران درباره توقف نفتکش انگليس افتخاري است که امروز نصيب ملت ايران شده است، اين اقدام آنقدر اثر مثبت داشت که کشورهاي منطقه و آنهايي که بي‌چون و چرا از آمريکا تبعيت مي‌کردند، اذعان کردند که بايد با ايران از سر سازش درآمد .»
او افزود:«کشورهاي همسايه ما احساس کردند که راهي جز زندگي مسالمت‌آميز ندارند. کشورهايي که تا ديروز چنگ و دندان نشان مي‌دادند امروز خوشبختانه خودشان و نماينده‌شان در سازمان ملل اعلام کرده‌اند که ميخواهند با ايران از سر مسالمت و سازش و همسايگي در آيند. اين آثار بسيار نيکويي بود که نيروهاي رزمنده و جان بر کف ايران توانستند در مواقع خاص انجام دهند علاوه بر اين که هيمنه آمريکا را در منطقه شکستند براي چندمين بار هيمنه انگليس را که کاملا مانند يک مهره‌اي از آمريکا تبعيت مي‌کرد را نيز شکستند و سرافرازي کشور را به ارمغان آوردند.»
*اسماعيل کوثري: كوتاه نخواهيم آمد
در ادامه هم اسماعيل کوثري عضو سابق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با رسالت در رابطه با توقيف نفتکش انگليسي ها
هنگام عبور از تنگه هرمز و توقيف آن توسط نيروهاي سپاه پاسداران گفت:«اقدامات و راهزني‌هاي انگليسي‌ ها در آبراه‌هاي ايران سابق بر اين نيز اتفاق افتاده است، لذا طبق فرمايش مقام معظم رهبري و مسئولان ايران، اين قبيل اقدامات بدون جواب نخواهد ماند.»
او با تأکيد بر اقتدار نيروهاي نظامي ايران در مقابله با نيروهاي بيگانه خاطرنشان کرد:«بعد از ورود غير قانوني نفتکش انگليسي‌ها به آب‌هاي ايران، کشتي آن‌ها توقيف شد تا براي اين اقدام غير قانوني آن‌ها تعيين تکليف شود.»
کوثري با تأکيد بر اينکه نيروهاي انگليسي حق ندارند در آبراه‌هاي بين المللي هر اقدامي که خواستند انجام دهند، عنوان کرد: «آن‌ها بايد بدانند که موظف به رعايت قوانين بين الملل هستند و به دليل عدم توجه به قوانين بين الملل بايد به اين اقدام آن‌ها رسيدگي شود.»
رئيس سابق اداره امنيت ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اينکه اين اقدامات خصمانه به ضرر نيروهاي آمريکايي و انگليسي‌ها تمام خواهد شد، گفت: «ايران هيچ وقت شروع کننده اين اقدامات غيرقانوني نخواهد بود اما اگر دشمنان اين اقدامات را شروع کنند ما کوتاه نخواهيم آمد و قطعا با آنها برخورد خواهيم کرد.»
*حسن کامران: ايران با هيچ کشوري تعارف ندارد
در پايان حسن کامران نماينده مردم اصفهان نيز در تشريح برآورد توقيف نفت‌کش انگليس توسط ايران به «رسالت» گفت:«در خليج فارس قانون ۵۸ حقوق درياها اعمال مي‌شود که ايران مطابق اين قانون حقوقي اقدام کاملا درستي انجام داد. ايران در منطقه از نظر قدرت دريايي داراي برتري از نظر قايق هاي تندرو است. اين قايق‌ها داراي تاکتيک منحصر به فردي هستند و افراد معتقد و از خودگذشته‌اي فرماندهي اين قايق‌هاي تندرو را برعهده دارند.»
او افزود:«در صورت سر زدن خطايي از هر کدام از کشورهاي دشمن، ما مي‌توانيم به راحتي خليج فارس را حمام خون کنيم و تنگه هرمز را ببنديم. انگليس خبيث و غربي‌ها درباره جنگ نظامي تنها بلوف زده و به دنبال ايجاد جنگ رواني هستند. ايران هيچ تعارفي با هيچ کشوري ندارد بنابراين هر کسي که در مرز درياي سرزميني آب‌هاي ما وارد شود، ما هم از طريق توقيف و اقدام متقابل برخورد مي‌کنيم و اين موضوع را به اثبات رسانديم.»
اين نماينده مجلس ادامه داد: «اين ماموريت ذاتي جمهوري اسلامي است که از خود دفاع کرده و دست روي دست نگذاردو اقدام قاطع و به موقعي انجام دهد .»
کامران درباره اقتدار ايران در چشم جهانيان گفت: «اين موضوع نشان‌دهنده آن است که اگر کشوري دست از پا خطا کند ايران با آن حتما برخورد مي‌کند.»
نماينده مردم اصفهان در مجلس با بيان اين که اقتدار ايران تنها توقف نفتکش انگليسي نيست، افزود:«اقتدار ايران بارها به جهانيان نشان داده شده است. ايران بارها در منطقه خليج فارس با اقدامات قانوني که انجام داده است اقتدار خود را به جهانيان نشان داده است تا دشمنان بدانند نبايد دست از پا خطا کنند.»

نظر شما