شناسهٔ خبر: 34208688 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تاج: اگر ترامپ به فیفا گفته پول ما را ندهند، کار سخیفی انجام داده است

صاحب‌خبر -


با مشخص شدن حریفان تیم ملی فوتبال ایران در دور اول مقدماتی جام جهانی 2022 و مقدماتی جام ملت های آسیا 2023، ادامه کار فدراسیون فوتبال جدی‌تر از قبل شده است. این در حالی است که فدراسیون با چالش‌هایی مانند پرداخت پول مارک ویلموتس و مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها روبه‌روست. مهدی تاج دیروز با حضور در برنامه ورزش و مردم، درباره همگروهی ایران با عراق، بحرین، هنگ‌کنگ و کامبوج، ضمن اشاره به آمار تقابل‌های تیم ملی با این تیم‌ها، گفت: «به نظرم قرعه‌کشی برای ما می‌توانست مانند گروه A آسان‌تر یا مثل گروه D سخت‌تر باشد. به‌ هرحال فوتبال ما به همراه کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و... جزو قدرت‌های برتر بوده و فوتبال ما هم آقای آسیاست. ما ایران هستیم و باید به عنوان تیم اول صعود کنیم و اینکه در رتبه نخست رنکینگ آسیا هستیم، باید خودمان را نشان بدهیم.»
رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا فدراسیون درخواست 10 میلیون دلار از بانک مرکزی داشته است؟ چنین پاسخ داد: «ما 10 میلیون دلار از فیفا طلب داریم اما نمی‌توانیم این مبلغ را بگیریم. راه‌های مختلف را هم رفته‌ایم و حتی با خانم فاطما سامورا، دبیرکل فیفا صحبت کردیم. او آخرین بار به ما گفت هیچ بانکی را نتوانستند متقاعد کنند تا پول ما را واریز کند. بابت مالیات‌های سازمان لیگ هم حساب‌های ما را بسته‌اند. از طرفی ما برای بسیاری از کارها به ارز نیاز داریم که از بانک مرکزی مبلغی را درخواست کردیم و به جای آن ما حواله پولی که از فیفا طلب داریم را به دولت می‌دهیم تا هر وقت توانستند، پول را بگیرند. پولی که در AFC داشتیم با کمک خانم افخم، سفیر کشورمان در مالزی دریافت کردیم. راهی که اکنون پیشنهاد داده‌ایم، این است که پول‌مان از فیفا به AFC واریز شود و ما بتوانیم پول‌مان را از AFC دریافت کنیم.» تاج به این مسأله که آیا صحت دارد ترامپ به فیفا اعلام کرده نباید پول ایران را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند، چنین واکنشی داشت: «اگر چنین چیزی باشد، ادعای سخیفی از سوی ترامپ صورت گرفته و فیفا نباید بپذیرد و اگر بپذیرد که دیگر فیفا نیست. آنها مستقل هستند و خود اینفانتینو گفت تمام تلاشم را می‌کنم تا مشکل مالی شما را حل کنم. پیش‌قرارداد ویلموتس را باید پرداخت کنیم و با اینکه هنوز به او پولی پرداخت نکرده‌ایم اما به قراردادش متعهد است.»
وی به جلساتش با رئیس بخش مالی AFC  برای حل مشکلات سرخابی‌ها اشاره کرد: «ما در جلسه با او گفتیم حداقل مشکل باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و ذوب‌آهن را حل کنیم، چون این باشگاه‌ها از AFC طلبکار هستند. ما حدود 22 نامه برای استقلال به فیفا فرستادیم. فتحی و خطیر گفتند راه‌حل‌هایی داریم که گفتیم اگر می‌توانید، بدهی‌های ما را هم وصول کنید. چرا که آنجا باشگاه‌ها را ان جی او می‌بینند و فدراسیون فوتبال را جزو حاکمیت. اگر از استقلال شش امتیاز کسر می‌شد، خیلی بد می‌شد. استقلال هم در این بخش مشکل دارد، هم برای صدور مجوز حرفه‌ای AFC که این به حدود دو ماه دیگر برمی‌گردد. دادگاه CAS پذیرفته که پول پروپئیچ موجود هست و این پول را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند پرداخت کنند. نامه‌ای آمد که خیلی خوب و امیدوارکننده بود و دیگر امتیازی از استقلال کسر نمی‌شود. البته من خودم هنوز نامه برطرف شدن مشکل پروپئیچ را ندیده‌ام اما کمیته بین‌الملل فدراسیون گفت که پنجشنبه این نامه آمده. این کار خوبی بود که صورت گرفت، چون برای پرداخت مطالبات این بازیکن پولی جا‌به‌جا نمی‌شود و فقط پول باشگاه استقلال در فیفا انتقال داده می‌شود.»
رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است هزینه بازی در زمین بی‌طرف مقابل تیم‌های عربستانی برعهده این تیم‌ها باشد، گفت: «داریم چنین کاری می‌کنیم. من عضو کمیته مسابقات فیفا هستم و نمی‌توانم عضو کمیته مسابقات AFC باشم. نکته مهم این است که عربستان در کمیته امنیت به خاطر اتفاقات سفارت این کشور، برای ما یک پرونده امنیتی باز کرد. پرونده عربستان و قطر سیاسی بود که AFC این پرونده سیاسی را رد کرد. کمیته امنیت، مستقل از AFC و کمیته مسابقات است و کمیته امنیت باید امنیت ایران را تأیید کند که هنوز نتوانستیم این ماجرا را حل کنیم. این به روابط بین کشورها بازمی‌گردد که دستان فدراسیون به تنهایی در این موضوع بسته است.»

نظر شما