شناسهٔ خبر: 34199364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هانت: به دنبال راهکاری برای حل پرونده کشتی ایرانی هستیم

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس در تازه ترین واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمرو مدعی شد لندن به دنبال راهکاری برای حل پرونده توقیف نفتکش ایرانی است اما «از امنیت کشتیرانی خود اطمینان حاصل می کند»

صاحب‌خبر -

جرمی هانت با انتشار پیامی در توییتر ادعا کرد: تحولات دیروز در منطقه خلیج فارس موید نشانه های نگران کننده ای است که ایران پس از توقیف قانونی نفتکش گریس یک، در مسیر خطرناک رفتارهای غیرقانونی و بی ثبات کننده قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود که واکنش انگلیس به این تحولات سنجیده و قوی خواهد بود.

جمعه شب گذشته یک نفتکش انگلیسی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه توقیف شد.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه با تأیید این خبر اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
شرکت "استنا ایمپرو" نیز با تأیید توقیف نفتکش این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرد که نفتکش مذکور به همراه ۲۳ خدمه آن توسط سپاه توقیف شده است.
پیش از این برخی رسانه ها جمعه شب از توقیف کشتی انگلیسی دیگری به نام "مصدر" با پرچم لیبریا توسط سپاه خبر داده بودند، اما شرکت کشتیرانی نوربالک (Norbulk) مالک این نفتکش، این خبر را تکذیب کرد و افزود: مصدر آزادانه در حال تردد در آب های خلیج فارس است.
در پی این تحولات اعضاء دولت انگلیس بامداد امروز درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده، که در نتیجه آن به کشتی های انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.
این کشور در ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱»، حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد؛ این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.
ناظران بر این باورند که انگلیس سعی دارد تا دولت جبل الطارق را مسئول و تصمیم گیرنده توقیف نفتکش ایرانی نشان دهد، در حالی که دولت این منطقه بدون حمایت مستقیم لندن قادر به چنین کاری نبود.
علاوه بر این، قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه به لحاظ حقوقی محدود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و شامل ایران و یا کشورهای دیگر نمی شود.

وزیر امور خارجه انگلیس در توییت دیگری نسبت به وضعیت نازنین زاغری که به جرائم امنیتی در ایران زندانی است مدعی نگرانی شد. هانت با بیان این ادعا که ارتباط وی با خانواده‌اش در روزهای اخیر قطع شده گفت: این مساله برای ما نگرانی فوق العاده ای را ایجاد کرده است.
زاغری از سه سال پیش به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای براندازی نرم، بازداشت و به پنج سال زندان محکوم‌شده است. او هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

نظر شما