شناسهٔ خبر: 34167955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

درخواست کاربران خبرآنلاین از شورای نگهبان در سال برگزاری انتخابات/مراقب پول‌های مشکوک باشید/فراجناحی باشید و عادل

در 39 سالگی شورای نگهبان عده ای این نهاد را مجموعه ای موفق و تاثیرگذار در انجام وظایف محوله می دانند و البته گروهی دیگر بر لزوم برخی اصلاحات تاکید دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، با گذشت نزدیک به 40 سال از آغاز به کار شورای نگهبان، حال این سوال مطرح است که مردم درباره شورای نگهبان به عنوان نهادی که وظیفه نظارت بر قوانین و تطبیق آن با احکام اسلامی را برعهده دارد، چه فکر می‌کنند و چه انتظاری از این شورا دارند؟

خبرآنلاین با طرح این سوال طیف متنوعی از پاسخ ها را دریافت کرده است که می‌توان آنها را در قالب سه گروه دسته بندی کرد.

گروه اول و تاکید بر بی طرف بودن شورای نگهبان

عده ای از کاربران در پاسخ به این سوال بر این باورند که عملکرد و قضاوت های شورای نگهبان فراجناحی بوده به گونه ای که در بررسی‌ها نامزدها با یک چشم نگریسته می شوند.

یکی از کاربران با تاکید بر اینکه جامعه باید با همه‌ی افراد بر اساس رفتارشان و شایستگی های شخصی آن‌ها برخورد کند، تاکید کرده است که "تایید صلاحیت ها نباید بر اساس مسائل شخصی و جناحی یا مثل جنسیت، نژاد، ملیت، طبقه‌ی اجتماعی و نظایر آن باشد."

گروه دوم و کلیدواژه عدالت

گروهی دیگر بر این نظرند که شورای نگهبان باید با دقت نظر بیشتر افرادی که مصلحت را تشخیص می‌دهند به مجلس بفرستند.

کلیدواژه این گروه از کاربران واژه "عدالت" است؛ یکی از کاربران در این باره نوشته است: "اعضای شورای نگهبان باید عدالت را رعایت کنند و به این توجه کنند که فقط اصولگراها و اصلاح طلبان شهروندان جمهوری اسلامی نیستند بلکه دیگرانی که به انها وصل نیستند ولی دلشان برای ایران و اسلام و انقلاب می تپد هم جزو مردم ایرانند و انها را از دایره خارج نکنند"

این گروه همچنین درخواست دارند که در بررسی صلاحیت ها مبارزه با فساد مد نظر باشد. کاربری در این زمینه تاکید کرده است که " اعضای شورای نگهبان به هیچ وجه اجازه ندهند کسانی که حتی ذره ای فساد مالی یا پول مشکوک پشت شان است تایید شوند حالا می‌خواهند از هرجناحی یا وابسته به هر شخصی باشند. نگذارند مفسدان اقتصادی یا تحت الحمایه های مفسدان اقتصادی تایید صلاحیت شوند"

گروه سوم و تاکید بر بازنگری در قانون اساسی

گروه سوم نیز با در پیش گرفتن موضع انفعالی تاکید دارند که به دلیل تجربه موجود طی 40 سال گذشته هیچ انتظاری از هیچ یک از نهادها ندارند؛ این گروه تنها راهکار را بازنگری در قانون اساسی می دانند.

کاربری با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان باید از قدرت نمایی دست بردارند تاکید کرده است که "باید اجازه داده شود که مردم نامزدها را تایید صلاحیت کنند"

27219

نظر شما