شناسهٔ خبر: 34166319 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لرستان رتبه‌دار مهاجرت در کشور/ مشکلات اساسی در حوزه زیرساخت داریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان از ایجاد نشدن زیرساخت‌ها در این استان انتقاد کرد و گفت: لرستان در بحث مهاجرت رتبه نخست کشور را داشته و سالانه 12 هزار نفر این استان مهاجرت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، علی هادی چگنی صبح امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان لرستان به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لرستان اشاره و عنوان کرد: در مجموع و مساحت 1.7 مساحت کشور را دارد و 2.2 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی افزود: در بحث مهاجرت لرستان رتبه اول کشور را داشته و خالص مهاجر سالانه از لرستان 12 هزار نفر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت: این استان در بحث تولید حبوبات و انجیر و همچنین آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی رتبه اول کشور را دارد.

وی با بیان اینکه لرستان در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد، بیان کرد: 13 درصد ماهی‌های سردابی کشور در لرستان تولید می‌شود.

چگنی در ادامه مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری در لرستان اشاره کرد و افزود: 16 سد در حال ساخت و تکمیل شده در لرستان وجود دارد که اگر سدهای نیمه‌کاره تکمیل شوند بسیاری از مشکلات رفع شده و از بروز حوادث در خوزستان و لرستان جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: معادن سنگ در لرستان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و در کنار این ظرفیت‌ها باید به پتانسیل بالای گردشگری استان نیز اشاره کرد چنانکه 5 هزار اثر طبیعی و تاریخی در لرستان وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت: حدود 735 کیلومتر خطوط لوله از لرستان عبور می‌کند اما دریغ از یک پالایشگاه که بتوان از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد.

وی یادآور شد: نرخ مشارکت اقتصادی در لرستان 36 درصد بوده که کمتر از میانگین کشوری است و از طرفی نرخ بیکاری در لرستان 13 درصد بوده که از میانگین کشوری بیشتر است.

چگنی خاطرنشان کرد: از 13 میلیارد مترمکعب آبی که سالانه از لرستان عبور می‌کند فقط یک میلیارد مترمکعب برای استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی بوده که از 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان تنها 23 درصد آن آبی بوده که نصف میانگین کشوری است.

وی یادآور شد: متوسط درآمد سرانه در کشور 13 میلیون تومان بوده که این میزان در لرستان حدود 8 میلیون تومان است.

این مسوول تصریح کرد: شاخص‌ها نشان می‌دهد از ظرفیت‌های موجود برای توسعه لرستان به‌خوبی استفاده‌نشده است و تنها راه موجود سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی است و ما باید زمینه را برای این موضع برداریم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از موانع در سطح استان برطرف شده اما مشکلات اساسی وجود دارد که از عهده استان خارج است.

چگنی گفت: برخی موانع بر سر راه توسعه استان وجود دارد که مهم‌ترین آن بحث تخصیص آب بوده که هنوز برطرف نشده است و این موضوع مهم‌ترین خواسته و مطالبه مردم لرستان است.

وی با انتقاد از عدم حضور فعال هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در لرستان، اظهار داشت: انتظار می‌رفت هلدینگ‌هایی که ماهیت آن‌ها برای محرومیت‌زدایی است در لرستان بیشتر تلاش کنند چنانکه بنیاد مستضعفان یک گاوداری 6 هزار رأسی قرار بوده در نورآباد تأسیس کند اما چندین سال بلاتکلیف مانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با تأکید بر اینکه این استان در بحث زیرساخت‌ها مشکل اساسی دارد، بیان کرد: اگر زیرساخت‌ها را داشته باشیم بخش خصوصی به لرستان می‌آید چرا که نمی‌توان به زور سرمایه‌گذار را به استان آورد مگر اینکه شرایط مهیا باشد.

وی در ارتباط با ساماندهی قلعه فلک‌الافلاک نیز یادآور شد: برای ساماندهی قلعه فلک‌الافلاک و تخلیه اطراف آن باید 22 میلیارد تومان اعتبار دیگر تخصیص یابد که در صورت انجام این کار به‌اندازه چند کارخانه می‌تواند درآمدزایی و اشتغال‌زایی داشته باشد.

چگنی در ادامه گفت: آبخیزداری و آبخوان‌داری به سازمان جنگل‌ها سپرده‌شده که متر و معیار درست و حسابی ندارد و از 200 میلیارد تومان اعتباری که داشته فقط 5 میلیارد تومان به لرستان داده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما