شناسهٔ خبر: 34156979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مذاکره ترزا می‌ با وزیر منطقه جبل‌الطارق درباره نفتکش گریس ۱

دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد ترزا می‌ قرار است در خصوص نفتکش متوقف شده حامل نفت ایران با مقامات منطقه جبل‌الطارق گفت‌وگو کند.

صاحب‌خبر -

دیدار ترزا می‌با وزیر منطقه جبل‌الصارق در خصوص نفتکش متوقف شده ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، بنابر اعلام سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس، ترزا می‌ قرار است با فابیو پیکاردو، وزیر منطقه جبل‌الطارق دیدار و در خصوص نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران گفت‌وگو کند.

دو هفته پیش، مقامات جبل الطارق از توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران به دست نیروی دریایی سلطنتی انگلیس خبر دادند. دولت جبل الطارق مدعی شد نفتکش «گرِیس-١» علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت سبک ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است.

آمریکا از این اتفاق استقبال کرد و جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور، در این خصوص گفت: «توقیف این نفتکش توسط انگلیس هدیه چهارم ژوئیه به آمریکا بود».

توقیف این نفتکش در نزدیکی جبل الطارق -از مناطق تحت حاکمیت انگلیس- رخ داده، اما اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های جبل‌الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد. وزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس به درخواست آمریکا نفتکش حامل محموله نفتی ایران را در منطقه جبل‌الطارق توقیف کرده است و از آنجایی که این نفتکش ظاهراً در آب‌های اسپانیا توقیف شده، مادرید در حال بررسی این موضوع است که آیا این حادثه حاکمیت اسپانیا را تحت تأثیر قرار داده یا خیر.

در پی توقیف غیرقانونی این نفتکش، وزارت خارجه ایران سفیر انگلیس در تهران را به این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض شدید تهران را به او ابلاغ کرد. ایران بار‌ها ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق را رد و اعلام کرده است این نفتکش از نظر فنی امکان پهلوگرفتن در بندری که انگلیس به آن اشاره می‌کند را نداشته است.

انتهای پیام/

نظر شما