شناسهٔ خبر: 3414908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در بررسی سوال از وزیر اقتصاد، میرکاظمی قانع شد؛رسایی قانع نشد

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال مسعود میرکاظمی نماینده تهران وی را قانع کرد اما حمید رسایی از پاسخ علی طیب نیا به سوال خود قانع نشد و این وزیر دولت یازدهم از مجلس دومین کارت زرد دریافت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به سوال های مسعود میرکاظمی و حمید رسایی نمایندگان تهران و سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافت.

موسوی لارگانی در این جلسه اعلام کرد که از طرح سوال خود از طیب نیا انصراف داده است.

سوال میرکاظمی از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت بی انضباطی مالی اخیر بود که طیب نیا به طور کامل به این سوال پاسخ داد.

وی برای دومین بار بود که در دوران مسوولیت خود برای پاسخ به سوال در مجلس حضور یافت.

میرکاظمی در پایان بررسی سوال خود با اعلام این که قانع شده است، گفت:آقای طیب نیا مقصر نیست ، اگر افرادی از دولت در روزنامه های زنجیره ای مصاحبه کنند و بگویند در موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی مجلس اشتباه کرده است از کدخدای دولت سوال می کنیم.

رسایی نیز در این جلسه که از اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی قانع نشد از مجلس خواست که رای گیری شود که در این رای گیری از مجموع 210 نماینده حاضر، 103 نماینده اعلام کردند که از اظهارات وی قانع نشدند. 91 نماینده نیز اظهارات وی را قانع کننده دانستند و 3 نماینده نیز رای ممتنع دادند.

رسایی در این جلسه با طرح سوال خود درمورد عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و وعده های داده شده درباره حمایت از بازار بورس و بسته حمایتی برای جبران خسارت وارده به سرمایه گذاران، اظهارداشت: همکاران متعددی مراجعه کرده و گفته اند که به خاطر دهه فجر من انصراف دهم اما من به خاطر همین دهه فجر سوالم را مطرح می کنم تا مسوولان جواب دهند و مردم بدانند روزگاری در این کشور شاهانی حاکم بودند و به کسانی پاسخگو نبودند اما امروز هم دولت پاسخگو است و هم مجلس با سوال خود قصد کمک به دولت را دارد.

وی افزود: من این سوال را مطرح می کنم تا مردم به انقلاب امیدوار شوند و بدانند که مجلس حرف دل آنها را می زند و نباید در مردم این تلقی ایجاد شود که حاکمان نسبت به مردم بی تفاوت هستند.

نماینده مردم در تهران در مجلس تصریح کرد: هم دولت آقای روحانی هم دولت یازدهم و هم مجلس با هم تلاش می کنند تا استقلال و آزادی و رفع مشکلات مردم را در دستور کار قرار دهیم البته ما اشکالات و اشتباهاتی هم داریم.

رسایی خاطرنشان کرد: نمی شود در 15 دقیقه به حرف دل مردمی که به وعده های دولت یازدهم اعتماد کرده اند و پول خود را به جای این که در دلار، سکه و مسکن سرمایه گذاری کنند و سود بانکی بگیرند به بورس بردند و با دولت وارد بازی برد - برد شدند. سرمایه خود را وارد بورس کردند چون فکر می کردند این دولت، دولت راستگویان است.

رسایی افزود: موضوع کاهش شدید واحدهای بورس و تلاطم بازار سهام و سرمایه که طیب نیا امروز درباره آن پاسخگو خواهد بود دغدغه 7 میلیون نفر از هموطنان کشور است که با احتساب خانواده های آنها 20 میلیون نفر می شوند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: با نگاه به نمودارهای بازارهای سرمایه مشخص می شود که صعود عادی شاخص کل بورس که 35 هزار تا 45 هزار واحد بوده در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و وقتی مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار می گیرد به دلیل وعده های داده شده و ایجاد امید شروع به صعود عادی می کند و به 50 هزار واحد می رسد. این وعده های داده شده درباره رسیدگی به بازار سرمایه که بیشتر توسط روحانی به مردم داده شد در دل سرمایه گذاران امید و رونق بی سابقه ای ایجاد کرد خصوصا این که رییس جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی تنها نامزدی بوده که نماینده ویژه ای به تالار بورس می فرستد.

نماینده اصولگرای مجلس نهم خاطرنشان کرد: محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت به نمایندگی از روحانی به تالار بورس می رود و از سرمایه گذاران و سهامداران می خواهند که به روحانی رای دهند چون روحانی در نظر دارد توسعه بازار سرمایه را در قالب یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی کشور در اولویت قرار دهد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: این خبر بلافاصله در صدر اخبار سایت های مربوط به بورس قرار گرفت اما ای کاش آقای روحانی وقتی نماینده ای که ثروتش حدود هزار میلیارد است به تالار بورس می فرستد، به وی می گفت به جای سخنرانی و وعده دادن و این نوع امر کردن سرمایه اش را در بازار بورس سرمایه گذاری کند تا مردم به قول هایی که می دهد اعتماد کنند.

وی ادامه داد: با تمام این تفاسیر مردم اعتماد کردند و بعد که آقای روحانی رییس جمهوری شدند به طور طبیعی فعالین بازار سرمایه خود را در تحقق این وعده ها نزدیک دیدند.

رسایی یادآور شد: آقای روحانی و تیم اقتصادی وی بعد از انتخاب شدن به دفعات متعدد نشان دادند که مجددا نگاه به بازار سرمایه دارند در طی این سال ها بیش از 45 بار رییس جمهوری، رییس بازار بورس، وزیر اقتصاد درباره سرمایه گذاری در بورس سخن گفتند و همه اینها به اضافه فضاسازی کاذبی که درباره توافق نامه ژنو و حل و فصل دشمنی آمریکای ملعون با مردم ایران صورت گرفت، باعث شد تا سرمایه های مردم به ویژه سرمایه داران جزء با سرمایه گذاری در بورس، واحد بورس به 78 هزار واحد برسد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از توافق ژنو به دلیل تیترهای دروغ برخی از رسانه ها و فضاسازی صورت گرفته و دادن اطلاعات غلط درباره مذاکرات که اطلاعات اصلی محرمانه نگه داشته شده بود، سبب شد تا روند صعود ارزش سهام ادامه پیدا کند و به 89 هزار واحد برسد که بی سابقه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اما به یک باره از 15 دی ماه 92 سراشیبی غیرقابل باوری در بازار سرمایه آغاز می شود به شکلی که در مدت سه روز فقط دو هزار و 400 واحد ارزش سهام کاهش پیدا می کند و بعد از 18 روز این کاهش به 9 هزار واحد می رسد که این سقوط بی سابقه است.

رسایی با طرح این سوال از طیب نیا که شما به عنوان رییس شورای عالی بورس چرا پیگیر کاهش سهام واحد بورس نشده اید، اظهارداشت: چرا زمان ارایه اطلاعات به شرکت های پالایشی برخورد قانونی نشد؟سازمان بورس باید به دلیل تاخیر در انتشار صور مالی شرکت ها باید از شرکت های متخلف شکایت می کرد ولی هزینه اولیه شرکت ها عادلانه توزیع نشده است و چرا مثبت شدن شاخص ها از امروز صورت گرفته و این چه مفهومی دارد؟

وی از طیب نیا پرسید: چرا سرنوشت بازار سرمایه و اقتصاد به مذاکرات هسته ای گره زده می شود؟ چرا وعده تزریق 5 هزار میلیارد تومان به بورس محقق نشد شما که می گویید حمایت ما از بورس راهبردی است پس چرا به وعده ها عمل نکرده اید؟

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دوم سخنان خود تصریح کرد: من هرگز در کمیسیون اقتصادی مجلس نگفتم که با وزیر امور خارجه و رییس جمهوری مشکل دارم اما با وزیر اقتصاد مشکلی ندارم.

رسایی ادامه داد: من منتقد رییس جمهوری هستم و اگر از وزیر امور خارجه سوالی داشته باشم این موضوع را از خود وی می پرسم اما متأسفانه باید گفت که وزیر اقتصاد به سوالات بنده در این جلسه پاسخگو نبودند.

وی با تأکید بر این که چرا دولت حمایت های خود را در خصوص بازار سرمایه و بورس عملی نمی کند، گفت: دولت وعده داد که 5 هزار میلیارد به بازار سرمایه تزریق می کند و با این هدف مردم را به سمت بورس کشاند اما 300 میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق کرد از این رو مشکل اصلی این است که اقتصاد و بازار سرمایه در دولت یازدهم به مذاکرات هسته ای گره زده شده است.

رسایی افزود: اگر به مذاکرات هسته ای از آلماتی تا آخرین دوره در دولت قبل نگاه کنیم شاخص بورس رو به افزایش است اما در دوره جدید مذاکرات در این دولت پس از توافق ژنو شاخص افت کرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر دقت شود در دوره قبل اقتصاد به مذاکرات گره نخورد و شاهد این خیزش هم نبودیم، در حالی که پس از انتخابات یازدهم به دلیل پیوند زدن اقتصاد و مذاکرات ابتدا به دلیل فضاسازی کاذب شاخص از 48 هزار واحد به 89 هزار واحد رسید ولی از 15 دی به یکباره کمر شاخص شکست.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در دوره قبل ما برای انرژی هسته ای مذاکره می کردیم و پیشرفت هم داشتیم اما توهین ها کمتر بود ولی در دوره جدید سیاست التماس و انفعال در سیاست خارجی حاکم شد و در مذاکرات هسته ای امتیازات عجیبی به غرب دادیم البته هر چند که دولت مردم را امیدوار کرد تا پس از سقوط ارزش سهام، سهام های خود را نفروشند و دائما گفتند که بازار را تقویت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما هر بار که این ادعا مطرح شد ارزش سهام پایین تر آمد بنابراین باید گفت که به چه دلیل به رغم وعده های داده شده مسوولان از این موضوع حمایت نکردند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: براساس این مصوبه قرار بود به «صندوق توسعه بازار» 5 هزار میلیارد سرمایه تزریق شود که نشد و اگر حمایت ها عملی می شد، این اتفاق ها رخ نمی داد، سوال این است که چرا از 15 دی 92 به یکباره بورس سقوط کرد و پس از یک روز از نشست تیم مذاکره کننده با مدیران نظام بانکی و بازار سرمایه ارزش سهام به یک باره سقوط می کند و یکشنبه سیاه تاریخ بورس اتفاق می افتد.

رسایی افزود: افرادی که در این جلسه هستند 20 هزار میلیارد تومان سهام بازار بورس را در اختیار دارند اما آنها دلیل سقوط ارزش سهام را مصوبه مجلس در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها عنوان می کنند.

وی تصریح کرد: یکی از اعضای این جلسه چند روز پس از سقوط ارزش سهام در صفحه فیس بوک خود می گوید که در این جلسه اطلاعات خوبی به دستمان رسید بنابراین آیا این موضوع رانت نیست پس از این جلسه فعالان حقوقی بازار سرمایه از محتوای توافق ژنو اطلاع پیدا می کنند و متوجه می شوند ادعاهای مطرح شده واقعی نیست.

وی ادامه داد: آقای عراقچی که در این جلسه بوده است و ما به وی می گوییم عضو انجمن اسلامی تیم مذاکره کننده چون از همه صادق تر بوده و توضیحات واضح تری در این خصوص داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس به پدیده ریش قرمز ها در بورس اشاره و خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد با خریدهای گله ای و فروش ساختگی اقدام به دستکاری در قیمت سهام می کنند و ماده 46 قانون اوراق بهادار مصوب آذر 84 می گوید که افرادی که اقدامات آنها منجر به ایجاد قیمت های کاذب می شود به 3 تا یک سال حبس و جزای نقدی محکوم می شوند.

وی افزود: بنابراین پدیده ریش قرمزها با ظهور یک فرد به عنوان خبرنگار بی بی سی در ایران بوده و با در اختیار قرار گرفتن رسانه ها و جریان های خبری ساختگی و دروغین از زمان دبیر کل اسبق بورس آغاز شده است هر چند که این فرد برای مدتی زندانی بود اما در حال حاضر آزاد است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین گفت: بنابراین متهم اصلی در موضوع کاهش ارزش سهام دولت است و باید به رییس جمهوری گفت شما خود را حقوقدان معرفی کرده و مردم به شما اعتماد کردند اما در حال حاضر مردم به دلیل افت شدید ارزش سهام از شما شکایت دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، رسایی در هنگام بیان سخنان خود اسلایدهای از نمودارهای سقوط و صعود بورس از سال 92 تاکنون را نشان داد. وی همچنین چند خبرخبرگزاری ایرنا درباره دستورات طیب نیا برای حمایت از بازار سرمایه و سخنان غضنفرآبادی مدیراسبق بورس کشور از خبرگزاری تسنیم را از نمایشگرهای صحن علنی پخش کرد.

پس از سخنان رسایی و انجام رای گیری و اعلام قانع نشدن نمایندگان از پاسخ وزیر امور اقتصادی و دارایی به سوال رسایی ، وی به سمت طیب نیا رفت ولی وزیر امور اقتصادی و دارایی حاضر به صحبت با رسایی نشد و به سرعت صحن علنی را ترک کرد. رسایی نیز در این هنگام با صدای بلند فریاد زد: دولت اخلاق را رعایت نمی کند.

سیام (3) ** 2021 ** د . ت**9132**9103**1336

نظر شما